Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Einer


Anbefalte innlegg

Finnes det noe seigere enn en god saktevokst einer? Vet ikke, men jeg fant et fint eksemplar på en tur i skogen... denne skal tørkes og så skal jeg prøve å lage en evt flere halser. Gaske stor til eine å være. Rrdet noen som har prøvd dette treverket til gitar? Stokken har en lengde på ca 2m og tversnitt ca 15 cm på det tykkeste

15744198852108873496256126846889.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser på det som et eksperiment... jeg er spent på tresorten. Det kan godt være at det ender i fiasko, men om det blir bra så blir det artig. Jeg har også en blokk med noe mørkt tungt og knallkardt treverk som muligens kan bli gripbrett.  Vet ikke hva det er men det er såpass tungt at jeg tviler på om det flyter.

15744376749078892877552714592758.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einer som gitarhals - hvis årringene er virkelig tette så kan det kanskje funke, men generelt så er einer nesten som gummi. Noen mener det er egnet som buemateriale - de aller fleste som lager buer er nok ikke enig. Mykt som f og bøyer seg lett. Er nok ikke uten grunn at de fleste lager gitarhalser av hardtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har den mye kjerneved? Hvis den er fin og rød kan det kanskje bli et kult gripebrett, eller bruke kjerneveden med et ganske tjukt gripebrett i et hardt og stabilt treslag og en virkelig stabil trussrod. Kan funke og prøver du så har du jo prøvd. Funker det får du noe unikt.

 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.