Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge egen amp


bento

Anbefalte innlegg

Trenger strengt talt ikke kunne stort. Vi snakker om elektroteknikk fra før krigen, skjemaer som en tiåring kan lese og forsterkere som stort sett er lodda sammen av middelaldrende husmødre. Så lenge du veit hvor du IKKE burde putte fingra så er det fint lite som er komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et bra initiativ at du vil bygge amp fra scratch, men som folket sier kan dette bli et stort, dyrt og omfattende prosjekt.

Det er greit å være litt rå med loddebolten før du lager store kretser, siden mange vanlige feil skyldes kaldloddinger, for mye varme, og generelt svake loddeteknikker. For å bli god på lodding vil jeg anbefale at du bygger alt du kommer over av spennende pedal-kits, for eksempel de fra Musikding. Det er mange her på forumet som har bygd kits herfra, og det er egne tråder om en del av pedalene.

For å klone og kopiere holder det å kunne lese kretsskjema og layout, og ha tid og materialer tilgjengelig. Hvis du skal gjøre effektiv feilsøking eller designe noe bør du nesten forstå hvordan ting virker, og da er det greit med et par teoribøker. Her er et bilde av bokhylla mi.

bokhylla20111110124828.jpg

Jeg vil spesielt anbefale bøkene (og nettsidene) til Merlin Blencowe. http://www.freewebs.com/valvewizard/ Ellers er det greit å ha en bok eller to om kretsteknikk.. og matte... og et par om audio.... og noen til om røramper......

Ellers er http://www.diyaudio....s/tubes-valves/ det beste forumet om generell rørteknologi, og http://www.slocloneforums.com/ det beste om hi-gain ampbygging.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repeter etter meg: "Jeg skal begynne med å bygge et kit eller ihvertfall bruke ferdigdesignede kretsskjemaer."

Det er bare tull å forsøke å designe en egen forsterker. Begynner du med et kit så har du et utgangspunkt som virker, og så kan du eksperimentere med å modifisere istedet. Det har jeg gjort med pedal-kit fra Musikding, og det kan være morsomt nok. :-)

Jeg har tidligere drevet "modulbasert" egenkonstruksjon, men da snakker vi om å lage ting av ferdige delekretser, f.eks. forforsterkerdel, effektdel, strømforsyningsdel etc. Det kan være morsomt nok, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine bøker som jeg har gått gjennom så langt.. Blir et par til nå etter jul igjen :)

Skal jeg anbefale en av dem, så må det nok være Sedra/Smith - Microelectronic Circuits

Den går veldig bra inn på det med transistor, opamp, dioder, forskjellige typer sluttrinn og litt inn på logiske porter ol..

Hvis du skal lære deg elektronikk fra scratch, så er Electronic Circuits genial også, der begynner man med ohms lov og ender på aktive filtre, transformatorer osv.. Skaff deg bøker! :)

De er på engelsk btw..

electronicbooks.jpg

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.