Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En eller to fullstacks


erlalv

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg har spilt i et band en liten stund nå, og nå har vi litt ulike meninger innad i bandet. Cluet er; vi har alle hver vår fullstack, (ENGL Powerball Peavey 5150 og Marshall Jcm800) i tillegg er det planer å micke opp hver amp med 4 mikker, to pr. 4x12.. nå argumenteres det hardt om å anskaffe ytterligere hver vår fullstack, som også skal mikkes opp. 
jeg mener dette er totalt overkill! Når vi har amper på 100+W, samt to 4x12 hver, så er dette mer enn tilstrekkelig til både øvingslokale og eventuelle steder å spille, spesielt når det skal mikkes opp i PA i tillegg. 
jeg er av den oppfatning at røramper må opp på et visst volum for at man skal utnytte potensialet til ampen, og spesielt innenfor sjangeren vi spiller, (heavy metal/metal) bommer jeg her?

Er det jeg som har misforstått noe, blir lyden bedre av å ha to fullstacks, med to 5150topper (for mitt vedkommende), og at man trenger ikke ha lyden så høyt så lenge man har to amper? Og i et øvingslokale på ca 50 kvadrat, vil ikke totalt 6 fullstacks bli totalt overkill? ( og da har jeg ikke begynt å tenke på frakt av utstyr o.l) 

Motargumentene jeg får er som nevnt at man trenger ikke skru rørampene så høyt når man har to, lydvolumet skal styres av PA, og mulighetene for å variere lydbildet gjøres gjennom å justere mikrofonenes plassering og vinkel foran hvert enkelt kabinett. 

Håper noen kan gi meg argumenter for, eller mot hvis jeg skulle ta feil, for at ett fullstack er mer enn tilstrekkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, fire fullstacks på øvingsrommet er overkill, ja. Vi kjører halfstack i metallbandet mitt, det er egentlig mer enn høyt nok. Blir fort til at vi nesten overdøver trommisen om vi ikke styrer oss litt. 

Får jeg spørre om ca. hvor høyt dere spiller på øvinger? Er trommene også mikket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Wow, fire fullstacks på øvingsrommet er overkill, ja. Vi kjører halfstack i metallbandet mitt, det er egentlig mer enn høyt nok. Blir fort til at vi nesten overdøver trommisen om vi ikke styrer oss litt. 

Får jeg spørre om ca. hvor høyt dere spiller på øvinger? Er trommene også mikket opp?

Trommene skal i utgangspunktet være mikket opp ja (det skal bli et kombinert øvingslokale/studio.) Tanken til dem jeg spiller med er at man ikke trenger å skru røramper særlig høyt opp, men det er jo der jeg er uenig.. For å få utnyttet f.eks en 5150 så må man etter min mening ha litt volum på, men det er med mindre vi skal spille på rockefeller ikke vits med 2 fullstacks... 

dessuten ender vi opp med 6 fullstacks, for bassisten skal jo ha to han og🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, erlalv said:

dessuten ender vi opp med 6 fullstacks, for bassisten skal jo ha to han og🙈 


H***e .... !!! 😄

Er det et Manovar cover-/tributeband det er snakk om her eller ? 

Regner med trommisen har sett som matcher deres rigger også !?
To basstrommer, ørten tommer og ørtifjorten symbaler ? 

Holder ikke med en stasjonsvogn med leiehenger da dere skal på gig da ! 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behöver inte 2 fullstacks på Rockefeller, det går fint med ett halvt eller ännu mindre. Det mickas upp och ju större och bättre ställe man spelar på, desto bättre PA, mikrofoner och ljudman/dame är det vanligtvis. Spelade på en stor polsk utomhusfestival med Tiny Terror genom ett uppmickat mini ZT 8 tums extansion kabinett. Tror inte att nån tänkte på det 😊. Man behöver generelt sett mest volym i replokalen,på i stort sett alla andra ställen ( i Norge) mickas kabinettet upp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse kabs på scenen men bruker bare en 2x12 og en topp for øyeblikket. Har tidligere likt å blende forskjellige amper og ser absolutt verdien i å få litt spredning av lyd på scenen, men etter vi gikk for in-ear, er ikke det behovet der lengre. Det skal også sies at i de perioder jeg kjørte dobbelt stack, hadde jeg også power breaks på disse. 

Ampen jeg bruker nå har en veldig bra speaker sim som blir brukt men har i tillegg en 906 på. 4 mikker pr gitarist ville vært nærmest ulidelig (og fullstendig overkill) for en lydtekniker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv Engl Fireball 60W med ett 412 kabinett når jeg spilte i band. Det holdt i massevis. Men jeg husker at Fireball og Powerball (gamle typene) var veldig scooped i mids, noe som gjorde at de ikke kom så gort frem i lydbildet. 

Mitt forslag er at dere selger alle ampene dere har og satser på noen 50W amper som låter bra og kutter godt på fornuftig volum. I tillegg nikk opp ampen og kjør lyd ut gjennom monitor slik at trommisen får lyden riktig vei. Alle ampene du nevner skal kjøres veldig hardt for å virke optimalt. 

Du har helt rett i at det låter bedre å kjøre en amp hardt, enn å kjøre to amper moderat siden rørene i sluttrinnet får kjørt seg litt. 

Endret av Troll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, elektronaut skrev:

4-8 mikker pr. gitar er alt for mange, det kommer til å låte grøt. Bruk heller pengene på bedre mikker og preamper.

Bir jævlig lange soundchecker og!

Og så bare begynne på nytt når man finner ut at halvparten er ute av fase og alt bare er rot😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.