Web Analytics
Jump to content

En eller to fullstacks


erlalv
 Share

Recommended Posts

Hei. 
Jeg har spilt i et band en liten stund nå, og nå har vi litt ulike meninger innad i bandet. Cluet er; vi har alle hver vår fullstack, (ENGL Powerball Peavey 5150 og Marshall Jcm800) i tillegg er det planer å micke opp hver amp med 4 mikker, to pr. 4x12.. nå argumenteres det hardt om å anskaffe ytterligere hver vår fullstack, som også skal mikkes opp. 
jeg mener dette er totalt overkill! Når vi har amper på 100+W, samt to 4x12 hver, så er dette mer enn tilstrekkelig til både øvingslokale og eventuelle steder å spille, spesielt når det skal mikkes opp i PA i tillegg. 
jeg er av den oppfatning at røramper må opp på et visst volum for at man skal utnytte potensialet til ampen, og spesielt innenfor sjangeren vi spiller, (heavy metal/metal) bommer jeg her?

Er det jeg som har misforstått noe, blir lyden bedre av å ha to fullstacks, med to 5150topper (for mitt vedkommende), og at man trenger ikke ha lyden så høyt så lenge man har to amper? Og i et øvingslokale på ca 50 kvadrat, vil ikke totalt 6 fullstacks bli totalt overkill? ( og da har jeg ikke begynt å tenke på frakt av utstyr o.l) 

Motargumentene jeg får er som nevnt at man trenger ikke skru rørampene så høyt når man har to, lydvolumet skal styres av PA, og mulighetene for å variere lydbildet gjøres gjennom å justere mikrofonenes plassering og vinkel foran hvert enkelt kabinett. 

Håper noen kan gi meg argumenter for, eller mot hvis jeg skulle ta feil, for at ett fullstack er mer enn tilstrekkelig. 

Link to comment
Share on other sites

Wow, fire fullstacks på øvingsrommet er overkill, ja. Vi kjører halfstack i metallbandet mitt, det er egentlig mer enn høyt nok. Blir fort til at vi nesten overdøver trommisen om vi ikke styrer oss litt. 

Får jeg spørre om ca. hvor høyt dere spiller på øvinger? Er trommene også mikket opp?

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Wow, fire fullstacks på øvingsrommet er overkill, ja. Vi kjører halfstack i metallbandet mitt, det er egentlig mer enn høyt nok. Blir fort til at vi nesten overdøver trommisen om vi ikke styrer oss litt. 

Får jeg spørre om ca. hvor høyt dere spiller på øvinger? Er trommene også mikket opp?

Trommene skal i utgangspunktet være mikket opp ja (det skal bli et kombinert øvingslokale/studio.) Tanken til dem jeg spiller med er at man ikke trenger å skru røramper særlig høyt opp, men det er jo der jeg er uenig.. For å få utnyttet f.eks en 5150 så må man etter min mening ha litt volum på, men det er med mindre vi skal spille på rockefeller ikke vits med 2 fullstacks... 

dessuten ender vi opp med 6 fullstacks, for bassisten skal jo ha to han og🙈 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, erlalv said:

dessuten ender vi opp med 6 fullstacks, for bassisten skal jo ha to han og🙈 


H***e .... !!! 😄

Er det et Manovar cover-/tributeband det er snakk om her eller ? 

Regner med trommisen har sett som matcher deres rigger også !?
To basstrommer, ørten tommer og ørtifjorten symbaler ? 

Holder ikke med en stasjonsvogn med leiehenger da dere skal på gig da ! 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte 2 fullstacks på Rockefeller, det går fint med ett halvt eller ännu mindre. Det mickas upp och ju större och bättre ställe man spelar på, desto bättre PA, mikrofoner och ljudman/dame är det vanligtvis. Spelade på en stor polsk utomhusfestival med Tiny Terror genom ett uppmickat mini ZT 8 tums extansion kabinett. Tror inte att nån tänkte på det 😊. Man behöver generelt sett mest volym i replokalen,på i stort sett alla andra ställen ( i Norge) mickas kabinettet upp. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har masse kabs på scenen men bruker bare en 2x12 og en topp for øyeblikket. Har tidligere likt å blende forskjellige amper og ser absolutt verdien i å få litt spredning av lyd på scenen, men etter vi gikk for in-ear, er ikke det behovet der lengre. Det skal også sies at i de perioder jeg kjørte dobbelt stack, hadde jeg også power breaks på disse. 

Ampen jeg bruker nå har en veldig bra speaker sim som blir brukt men har i tillegg en 906 på. 4 mikker pr gitarist ville vært nærmest ulidelig (og fullstendig overkill) for en lydtekniker. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Brukte selv Engl Fireball 60W med ett 412 kabinett når jeg spilte i band. Det holdt i massevis. Men jeg husker at Fireball og Powerball (gamle typene) var veldig scooped i mids, noe som gjorde at de ikke kom så gort frem i lydbildet. 

Mitt forslag er at dere selger alle ampene dere har og satser på noen 50W amper som låter bra og kutter godt på fornuftig volum. I tillegg nikk opp ampen og kjør lyd ut gjennom monitor slik at trommisen får lyden riktig vei. Alle ampene du nevner skal kjøres veldig hardt for å virke optimalt. 

Du har helt rett i at det låter bedre å kjøre en amp hardt, enn å kjøre to amper moderat siden rørene i sluttrinnet får kjørt seg litt. 

Edited by Troll
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, elektronaut skrev:

4-8 mikker pr. gitar er alt for mange, det kommer til å låte grøt. Bruk heller pengene på bedre mikker og preamper.

Bir jævlig lange soundchecker og!

Og så bare begynne på nytt når man finner ut at halvparten er ute av fase og alt bare er rot😂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


  • Siste aktive tråder

    • Den hadde ikke lignet i det hele tatt. I 1954 var Stratocasteren noe totalt nytt, med inspirasjon fra romfart, konseptbiler og 50-tallets fremtidsvisjoner. Hadde den blitt lansert i dag så hadde den ikke lignet på noe vi har sett til nå. Kanskje noe i nærheten av Abasi eller Strandberg sine gitarer, men antakelig enda lengre vekk fra "standarden".
    • Det John Mayer sier er at hvis Stratocasteren hadde blitt lansert i dag,så hadde den vært litt annerledes enn 1954-utgaven.Han hadde noen ideer som var utenfor rammen til Fender sine signatur/artist-modeller (som strengt tatt er satt sammen av standard stratocasterdeler,som halsprofiler,lakk,kobling av elektronikk,det eneste som er unikt er pickupene.)Men å starte et prosjekt ut over disse rammene,som innebar bl.a. å forandre  profilen til kroppen var ikke noe Fender ville gå med på.De vil ikke ha noe nytt. De hadde et nytenkende prosjekt med Roland (VG Stratocaster).Det ble ingen suksess. Samarbeidet PRS/John Mayer har fått enorm oppmerksomhet,bedre markedsføring av både gitar og artist kan ingen håpe på å oppnå.  Og økonomisk er dette helt sikkert en vinn/vinn-situasjon for begge parter    
    • Har faktisk 2 stk 1x12 rivera cabs med metallgrill som jeg brukte til en mindre amp. Fantastisk bra cabs som jeg ikke kvitter meg med....ALDRI!!   Dessverre så er det i praksis håpløst å bruke på 100w ampen min. De er for små fysisk og elementene tåler ikke 100w. Skal bruke disse kabinettene hjemme etter hvert på en amp med mindre watt.     ...men er det noen som har erfaring med begge nevnte kabinett og kan dele sin erfaring? Merk at jeg har skrevet feil i innlegget, Orange closed back skal det være, får ikke endret.  Som noen nevner så ser det betydelig bedre ut med Marshall cab sammen med en Marshall topp, men noe sier meg at byggekvalitet på Orange er MEGET bra, og ut fra noen youtube tester så har jeg intrykk av at Orange er litt mer "balansert". På den andre siden så er det vel 7 kg tyngre enn Marshall sitt og er et beist av et kabinett selv om det er 2x12. Når det kommer til pris så er jeg der at jeg vil "buy nice, not twice"     Går mest i 70 og 80 talls heavy + Stoner rock og litt blues heheh, har prestert å skrive open ser jeg, det skal være closed back. Får ikke korrigert innlegget     Er en forsterkertopp, og jeg har allerede gått runden om 4x12, og kjenner at det er så alt for upraktisk når jeg skal frakte det til spillejobber     Akkurat det jeg opplever også. Låner et 4x12 cab (med 12T-75....funker ikke bra på JCM 900 etter min smak), og det er rett og slett for stort å ta med seg. Blir litt teit å må kjøpe meg en gammel Toyote Hi-Ace for å få med utstyret når en 2x12 fint går i ei stasjonsvogn  
    • SS er jo hypermoderne! Har du ikke sett den ekstra lille cutouten på det nedre hornet?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.