Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge egen amp


bento

Anbefalte innlegg

Hei! Så at det var en lignende tråd for bare noen dager siden, men den kom ikke helt i mål. Har lyst til å starte med et lite musikkprosjekt. har alltid hatt lyst til å bygge min egen forsterker, og vurderer nå å lese meg opp til å kunne ha nok kunnskaper til å bygge min egen. Skal selvfølgelig bygge en rørforsterker. Problemet er bare at jeg er helt uten kunnskaper om elektronikk, bortsett fra Ohms og Kirchhoffs lover som jeg lærte meg idag. Noen som har noen forslag til lesestoff, guider, eller tips? Generelle kunnskaper om røramper tas hjertelig imot. Ennå har jeg ikke funnet ut hvorfor det faktisk kommer lyd ut av forsterkeren ennå... Må skru opp AC30en en dag! Og nei, jeg vil ikke starte med et kit. En pedal kunne ha vært greit, men først må jeg lære mye mer! Takker for svar, Håvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke begynne med et kit?! Å begynne å lage en amp fra bunnen av krever nok litt mer enn ohm' og kirchoffs lov...

Tror heller du skal begynne med et kit, eller en pedal og senere vurdere hvor lett/vanskelig det faktisk er å mekke en amp fra bunnen..

Ampmaker.com har noen spennende kits, ellers er det tonepad.com som har mange pedalprosjekter og musikding.de har ferdige kits.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig høres det kanskje litt dumdristig ut å si at man ikke har lyst til å starte med et kit, men å faktisk begynne byggingen hadde jeg ikke tenkt til før jeg hadde nok kunnskaper om emne, kanskje om halvannet år.. kan jo faktisk bli drept hvis du gjør det feil! (imot alle forventinger..) Men jeg skal sterkt vurdere et kit, etter å ha undersøkt litt. Mange fine sett å starte med! Ellers takker jeg for kjapt svar ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket kanskje sånn, men det var ikke baktanken! :) Skal kjøpe et kit, og bygge i vei, så får jeg vel noen erfaringer på veien. Takk for svar!

Åja, jeg tenkte at når du skrev "Og nei, jeg vil ikke starte med et kit" så.... Veeeel, jeg kan anbefale MadAmp´s kit. De har gode og lett leselige skjemaer, samt en layout-tegning slik at du faktisk ikke trenger å kunne lese skjema (bortsett fra et par plasser)... I tillegg er det svært god lyd i dem, og de bruker gode deler.

Du får tak i dem på www.musikding.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randall Aiken sine sider er biblen min. Ellers så er jeg fan av learning by doing. Jeg tok en gammal marshall, sagde printkortet i to og bygde ny preamp del. Se på kretsen til en marshall 1959 eller tweed bassman så ser du fort hva som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med kit, man lærer veldig mye under byggeprosessen.

Og du må kunne litt mer enn KRC og ohms-lover.. Disse gjelder for det meste for DC, mens mye av signalbehandling handler om komplekse røtter, trigonometriske funksjoner og mye annet matematikk ved AC-analyser.

Ikke åpne opp AC30'en din heller, det er spenninger på oppmot 360V i disse kretsene, ville ikke tatt sjanser..

Les deg opp på transistor, opamp, diode og rørtekonologi, lær deg å lese og forstå skjema, bygg et kit og se ting an derfra.

Skal du begynne bygg, så er det ikke så vanskelig å designe en enkel overdrive eller noe sånt, koster ikke så mye heller.

Å bruke tusenvis av kroner på deler for å prøve å bygge en røramp derimot er galskap hvis du ikke vet hva du vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Learning by doing er vel det beste, men det har jeg ikke penger til! :) Musikding skal sjekkes ut, sammen med den boka. Ellers får jeg vel låne fysikkboka til søstra mi, en tung vei, men jo absolutt nødvendig om man tilslutt starter fra scratch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.