Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Relic-gitarer


Frode Hansen

Anbefalte innlegg

Du spør først etter subjektive meninger, og noens subjektive mening er at ferdigslitte halser er bedre å spille på, hva er problemet med det? Noens mening i saken er at relics er kult andre ikke, er det virkelig et så vanvittig stort problem?

Og jeg tror du henger deg veldig opp i at det er absolutt hakk det går i når noen sier relic, dette stemmer ikke. En god relic-jobb etter min mening er heller noe som dette: http://vintageguitar...6-pelham-deluxe

Jeg har ikke noe problem i det hele tatt med folks subjektive meninger - det er jo nettopp de jeg er ute etter.

Jeg har lagt fram min mening, og den burde være klar - og jeg var ute etter andres meninger om temaet.

Spørsmålet mitt, som du siterer, var genuint ment; om de som spiller relic-halser synes at det er bedre enn vanlige nye - et helt legitimt spørsmål som overhodet ikke har noen kristisk undertone i seg.

Jeg ønsker absolutt ikke å kritisere andres syn på denne saken, jeg er bare ute etter kommentarer om temaet.

Så de som tror jeg har et problem med andres syn tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er helt på Frodes side her. Selv om jeg er litt uenig i hans subjektive meninger, synes jeg han har full rett til å mene det han gjør, og det er altså ingen grunn til å "gå på" folk med en mer eller mindre hissig tone her. Foreløpig har diskusjonen vært av saklig karakter, og det ber jeg om at den fortsetter å være, selv om vi naturligvis tåler litt temperatur på et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt denne "æreskodeksen" med at man på død og liv skal ha laga ripene selv. Hvis man liker gitaren så kjøper man den. Liker man ikke relic, så kjøper man ikke en relic. Men de som synes relic i stor eller liten grad er OK må da kunne kjøpe og spille på en slik uten at det skal være kritikkverdig av den grunn. Det er nå tross alt "bare" en gitar vi snakker om - ikke påtatoverte arr i ansiktet fra en krig vi ikke har deltatt i ;)

(har vel gjort meg fortjent til verbal juling nå - kjør på :D )

Men vis du da skal være veldig firkantet så kan en si at det er like "juks" å kjøpe relic gitar som en gitar som er brukt og slitt av andre.

Blir jo som å lyve på cven å spille på en slitt 40 år gammel gitar, om du selv ikke har slitt den...

Blir vel satt ganske ekstremt på spissen da :P

Selv syns jeg pen og ny look passer fint på "nye gitarer" mens syns det er fint med "slite gitarer" av den gode gamle typen (slik gunnar har linket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En CV er en slags historie... riper og merker er gitarens historie...

Er du første og eneste eier, så kanskje kjenner du til noen av disse skadene. Er det en du har kjøpt brukt eller arvet så vet du det er pga. at gitaren er brukt. Kanskje flittig, kanskje ikke.

Kanskje viser riper og merker at gitaren har hatt ett overbeskyttet liv og stort sett vært skånet fra scenelys, svette og høylydt rock'n roll??

Det er gitaren's CV, ikke spilleren.

En Relic gitar vil skrive sin historie på tilsmusset underlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg i militæret, når jeg fikk utdelt "vinklene" jeg skulle feste på skulderstroppen på uniformen. Disse var jo helt strøkne, og nærmest lyste opp. Da tok det ikke lang tid før jeg reiv de av meg, heiv de ned i søla og trampa litt på de. Tror det er litt samme psykologi når det gjelder gitarer for noen (inkl. meg). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg i militæret, når jeg fikk utdelt "vinklene" jeg skulle feste på skulderstroppen på uniformen. Disse var jo helt strøkne, og nærmest lyste opp. Da tok det ikke lang tid før jeg reiv de av meg, heiv de ned i søla og trampa litt på de. Tror det er litt samme psykologi når det gjelder gitarer for noen (inkl. meg). :D

Det er kanskje der forskjellen ligger mellom oss.

Jeg gikk et halvår hos psykolog forut for militærtjenesten - ene og alene for å slippe unna militæret. Jeg klaget på at jeg var så redd for folk at jeg ikke turte å ta buss til byen.

Jeg fikk med meg et brev fra psykologen, og tok med meg en venn som figurerte som min støttekontakt da jeg skulle møte opp på Steinkjer. Målet var å ikke si ett ord - alt skulle gå gjennom kompisen min.

Det funket, og etter en time fikk jeg mitt etterlengtede stempel "tjenesteudyktig" i vernepliktsboka.

Hehe, husker det som det var i går. Feltlegen: "Da trur æ vi jær det sånn at du ailldri meir får hør i frå oss... Go' tur heim..."

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje der forskjellen ligger mellom oss.

Jeg gikk et halvår hos psykolog forut for militærtjenesten - ene og alene for å slippe unna militæret. Jeg klaget på at jeg var så redd for folk at jeg ikke turte å ta buss til byen.

Jeg fikk med meg et brev fra psykologen, og tok med meg en venn som figurerte som min støttekontakt da jeg skulle møte opp på Steinkjer. Målet var å ikke si ett ord - alt skulle gå gjennom kompisen min.

Det funket, og etter en time fikk jeg mitt etterlengtede stempel "tjenesteudyktig" i vernepliktsboka.

Hehe, husker det som det var i går. Feltlegen: "Da trur æ vi jær det sånn at du ailldri meir får hør i frå oss... Go' tur heim..."

:D :D

Det var du som ikke likte juks, var det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan førstegangstjeneste og unnasluntring/utfeiging av denne kom inn i bildet bortsett fra det å "relice" distinksjonene, men det er så. (Det var noe der med at noe utgir seg for å være noe det/de ikke er, ja.... :rolleyes: ) Jeg tror vi penser tilbake til gitarer slik at tråden ikke styrer helt på utur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn rimelig gammaldags.....

Dagens massecheaporelics er bare superteit. Period. Worst cases er tenåringer, med gitarer som er direkte mishandla, og toppet av med rust, svette, slim, urin og annet som ikke hører hjemme på en gitar. :angry2: For det første finnes det ikke troverdig, for en tenåring kan ikke rekke å slite en gitar på en slik måte, dersom man behandler instrumentet med den respekt det fortjener. For det andre så skal da som antydet et instrument behandles pent. Det skal vaskes og pleies, ikke pisses og sikles på... mister helt respekten for folk som mishandler instrumentet sitt.

Når det er sagt. En god relic jobb, på et instrument som bærer preg av å være renholdt og tatt vare på, som bare er slitt etter mye bruk, og som henger rundt halsen på en voksen gitarist, det kan jeg ha sansen for. Det er troverdig, og vitner om en eier, eller fler, som har behandlet instrumentet slik det skal behandles.

Og så har jo Gunnarpåmoe og flere andre et poeng med at man ikke behøver å være så redd for et hakk eller fler på en allerede slitt gitar. Et godt poeng, faktisk.

Lignelsen om at blank gitar = bedehusgitar = ... my god.... de dyreste og fineste fra diverse cutomshops, ... bedhus, ... akkurat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, har jeg faktisk hatt utrolig mye glede av å spille gitar i bedehus i min ungdom. Selve spillingen var kanskje ikke det heftigste, men totalt sett var det en berikende opplevelse, om kanskje jeg ikke husker det åndelige best. :P

Jeg her ikke sansen for relic. Det betyr ikke at jeg har noen stor trang til å overbevise alle andre gitarister om at jeg har rett, og at de har feil. Folk får gjøre som de vil. Liker man gitar og gitarspilling i en eller annen form, ser ejg det som et stort pluss. Da har vi noe felles.

Det at en fetert rockestjerne med et myteomspunnet instrument vil ha noen kopier slik at fansen ikke ser at det ikke er originalinstrumentet han bruker, er helt greit. Men det blir veldig langt unne "hvermannsenrelicingen" som har vært in en periode. Men som sagt- liker man det, så er det helt greit for meg, men ikke my cuppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet har kommet seg, men det var jo en periode hvor man omtrent ikke kunne vurdere å kjøpe seg ny gitar i butikk engang før man ble angrepet av halveforumet med klar beskjed om at fabrikkny gitar var idioti.

Er faktisk ikke så lenge siden jeg selv kommenterte at jeg hadde GAS på en Squier Classic Vibe Tele, og det tok ikke lange tiden før det kom kommentarer om at det var bedre å kjøpe en brukt MIM Std. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er halsen mye av gitarens sjel, og det som bestemmer levetiden for den for min del. Akkurat som det kan lønne seg å kjøpe 1-2 år gammel bruktbil dersom den har vært pent behandlet, så kan det lønne seg å kjøpe en pent brukt, nesten ny gitar. Det betinger imidlertid at spesielt halsen er i god stand og spesielt båndslitasjen er vesentlig. Det koster å bytte bånd i en hals.

Og her er vi litt ved sakens kjerne for min del: Hvordan i all verden skulle man klart å slite en gitar så til de grader ned som enkelte av relic-jobbene etterligner dersom båndene er som nye? Det er ikke overbevisende. Det henger ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.