Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Relic-gitarer


Frode Hansen

Anbefalte innlegg

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fordi når en gitar har blitt naturlig slitt så mye som noen relic-gitarer tilsynelatende skal være så er det ikke mer bånd igjen, og man må sette på nye ;)

Joda, så jo den komme, men jeg tror ikke noe på det likevel. Når halsen er slitt så voldsomt, og bånda er så nedslitt, så bytter man hele halsen. Det er billigere enn å bytte bånd på en bolt-on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør du også på en original '63 Strat?

Aner ikke, har aldri eid en. Tror heller ikke jeg ville kjøpt en '63 Strat i så slitt stand som relicene forsøker å etterligne.

Jeg vet at SRV byttet hals på sin number one etterhvert. Det var visstnok en 1962 D shape som ble byttet flere ganger, senest i 1990. Men det hører også med til historien at den gitaren ble modifisert flere ganger, og vel også fikk installert temmelig kraftige frets etterhvert.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel litt av poenget til Leo Fender med bolt on hals. Når bånd var utslitt eller ved andre skader, var det planen at da kunne man bare bytte halsen. Men. Nå er det noe med samspillet mellom kropp og hals, og har man en knall gitar skal det noe til at man bytter ut halsen.

Relic gitarer kommer vi til å fortsatt bli foret med så lenge markedet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så jo den komme, men jeg tror ikke noe på det likevel. Når halsen er slitt så voldsomt, og bånda er så nedslitt, så bytter man hele halsen. Det er billigere enn å bytte bånd på en bolt-on.

Jeg vet ikke hvor du handler halser og hvem som bytter bånd for deg, men jeg fikk refretta Straten min for 800kr. Da inkludert ny nut i kubein. Hvor får du hals i tilsvarende kvalitet til den prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta bånd på flere gamle gitarer. Det er noe man må regne med hvis man kjøper en gammal og godt brukt gitar.

Det har ikke så mye å si i forhold til hvor mye merker det er på gitaren, men hvor mye den er spilt på.

Så de fleste originale 50- og 60-talls gitarer man ser i dag er det skiftet bånd på. Ofte flere ganger.

Jeg har aldri hørt om noen som har skiftet hals på en Fender fordi bånda er slitt.

Hva Rory gjorde med sin er nok ikke sammenlignbart med det man gjør med en original '63 Strat i dag.

Den gangen var nok heller ikke gitaren hans verdt noe særlig i forhold til i dag.

Så at Relic gitarer blir solgt med sliten kropp og hals, men med ferske bånd, gjør at de ligner på hvordan en original ville sett ut i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skambelagt med ny gitar?! Hvilke miljøer er det?

Her på forumet synes jeg de fleste NGD-trådene vitner om det motsatte.

Vel, nå var jo det en spøk (ref. smiley, foruten utsagnet i seg selv). Men siden du spør, så tar spøken, som de fleste spøker, utgangspunkt i noe fra virkeligheten. I dette tilfellet var det alle trådene hvor folk spør om råd om kjøp av ny gitar og får klar beskjed om at det er tull å kjøpe noe annet en brukt (noe som ikke plager meg i det hele tatt). Og etter de ordene, velger jeg for sikkerhets skyld å gjenta at det faktisk var en spøk. Jeg er usikker på om dette avsnittet bør avsluttes med en smiley eller ikke(?)

Siden jeg nå er inne med to innlegg her, bør jeg kanskje si noe ikke-humoristisk om mitt forhold til relics, og det blir enkelt og greit:

"Det er flott at folk får kjøpt akkurat den gitaren de vil ha! :)"

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor du handler halser og hvem som bytter bånd for deg, men jeg fikk refretta Straten min for 800kr. Da inkludert ny nut i kubein. Hvor får du hals i tilsvarende kvalitet til den prisen?

Jøss, det var billig. Jeg har fått pris på setup og båndsliping for en bass for 1500 kroner, og selv i USA (der prisene er lavere) har jeg sett at $200 er en typisk pris for en refret.

Send meg gjerne adresse til den referansen, for etter hva jeg skjønner er en refret en jobb som gjerne tar både tid, utstyr og gode kunnskaper. Jeg har en gammel vintage Ibanez som jeg vurderer å selge, men kan jeg skifte bånd på den for 800-1000 kr, så vil jeg nok beholde den og få gjort en refret og en generell overhaling.

Til den prisen skjønner jeg godt at folk tar seg råd til en refret på en ellers god hals.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var vel om relica utgaver av 50- og 60-talls gitarer var troverdige med bånd uten slitasje.

Om det koster 800kr, eller 1500kr for en refret har liten betydning i den sammenhengen.

De fleste originale 50- og 60-talls gitarer i omløp har fått nye bånd,

og troverdigheten til en relica RI fra samme perioden blir ikke mindre fordi den har nye bånd.

Tvert i mot vil de nye bånda få den til å ligne på de fleste originalene.

Min '64 SG har hatt minst en refret og jeg vurderer å refrette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarge har et poeng her. Den prisen er nok ikke representativ for en vanlig refret.

Nei, det koster nok vanligvis omtrent det dobbelte, men vi må også ta med i betrakning at en ferdig lakkert hals gjerne koster et par tusen og opp. Da kan også muligheten være tilstede for at man må få filt bånd og få den justert skikkelig. Gjør man ikke slikt selv, koster det også fort en lapp eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.