Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Relic-gitarer


Frode Hansen

Anbefalte innlegg

Rätt gjort och i lagom dos är det rätt okay (på senare år har det ju gått väldigt för långt i hur mycket som görs).

Men jag tycker nog ändå innerst inne att det är rätt fånigt med att låtsas slita gitarrer.

Det som gör en sliten gitarr ball är ju den historia den berättar, de liv den levt (speciellt om det är en själv som slitit den).

En väl inspelad gitarr är ju oftast väldigt trevlig att spela på.

Jag skulle inte köpa en själv (även om jag stött på såna som varit så bra att jag gärna skulle ha gitarren).

Men vill folk ha det är det fine with me.

En intressantare tanke är, hur kommer de extremt slitna relic gitarrer som ser ut som om de turnerat dagligen i 50 år att se ut efter de turnerat dagligen i 50 år?

Eller är man rädd för att få repor på sin relic gitarr?

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Relic er kult, rett og slett. Heller relic en en ripefri bedehusgitar. De skal tåle å bli brukt.

Hvem sier at en gitar behøver å være "ripefri bedehusgitar" bare fordi den ikke kommer med ferdig relicing? Om man ikke er redd for riper så vil jeg absolutt tro at en gitar som ikke er ferdig slitt tåler mer enn en som er slitt. Spesielt fjerning av lakk ned til treverket vil jeg tro gjør gitaren mer følsom for fukt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i London i sommer og testa endel pre-CBS Fender og gamle Gibsons, og har studert jævlig mye vintage gitarer på nettet etterhvert og generelt sett så er de originale mye mindre slitt enn det de fleste relic-gitarer prøver å være. Synes de fleste går litt vel over the top når det kommer til slitasje...

Naturlig slitasje og krakeleringer kan være veldig pent, men den "begravd i en sandkasse"- og pussemaskin-relicen som er på endel nye gitarer ser bare dumt ut i mine øyne. Dog er lakkfri hals digg å spille på, så noe positivt har det jo for seg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg slutte med longtime-lurking og komme med noe fornuftig, for en gangs skyld.

For omlag et år siden kjøpte jeg en Gibson LP R7 VOS. Husker jeg ikke likte VOS-finishen på brua, f.eks og brukte titalls timer og mye Autoglym for å 'unrelice' brua på den LP'en. Med godt resultat. Brukte også en hel haug med polish på gitaren for å få den til å skinne skikkelig. Gitaren ble skikkelig god den etter at jeg så meg fornøyd med den.

Fikk også tak i en Linhof Special Tele, en gitar som var krakelert og hadde falmet lakk på hofta av kroppen. Finfin sak, lett reliced og veldig god å spille på med slitt lakk på hals og generelt sett en veldig god feel på hele gitaren.

Skaffet meg senere en CS '51 Nocaster Relic etter en harrytur i New York på Sam Ash (Sam Ash medium plektere er noe av det diggeste jeg vet om, forresten). Denne er fremdeles i mitt eie og kommer nok ikke til å bli solgt. Har tilgode å finne en gitar med bedre hals. Kroppen er krakelert og har noen hakk her og der. Ser jo egentlig ut som at den har vært dårlig behandlet, men det får så være. Gitaren er helt konge å spille på. Rask (til den grad en Tele er en rask gitar), deilig feel og konge lyd.

Så jeg har vel egentlig gått fra å ikke like det, til å like det.

Liker du det, spill på det. Relics kan være pent, men det må være gjort riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å sett relic boksen hos Fender og det var veldig merkelig å stå og se på folk som denger løs på dønn strøkne CS strater med kjetting og nøkler og special saus.... Føltes veldig feil der og da. På den annen side tør jeg knapt bruke Suhr Ten sv frykt for å føkke den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante innlegg. De fleste ganske overraskende for meg. Mesteparten her synes å like disse relic-greiene, bare det er gjort "riktig".

For meg finnes det ikke noe riktig i denne sammenhengen - bare feil. :)

Men hver sin smak.

Takker så mye for innspillene.

Det er jo ikke noe problem å ikke like relic. Jeg skjønner også veldig godt argumentet med å slite gitaren selv. All fornuft tilsier jo også at å gå løs på en flunka ny gitar til mange ti-tusener egentlig er rimelig hinsides, men som nevnt er det heller ikke uvanlig å kjøpe ferdigslitte klær! Det neste blir vel relica biler! :P

Jeg har ingen relica gitarer selv hvis man utelukker VOS, men den ene Gibsonen har faktisk begynt å krakkelete litt, og det er faktisk litt kult. :)

Uansett mener jeg at en god gitar er en god gitar, uansett reliced, aget, VOS, gloss, naturlig slitt eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Audun. En god gitar er en god gitar uansett, men en slitt hals uten lakk er ganske så himmelsk å spille på. Prøvd en Roadworn Tele, og den var helt hinsides.

Med det sagt synes jeg relic er kult om det er gjort bra, eller hvertfall greit nok. Type hogge av biter med hoggjern og tilsvarende synes jeg blir litt i overkant, men jeg synes ikke Roadworn-serien til Fender er over the top, og synes de ser kule ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg finnes det ikke noe riktig i denne sammenhengen - bare feil. :)

Samme følelse jeg fikk hos Fender. Det var litt som å se noen stå å bulk en ny bil. Men samtidig ser jeg at grunnen til at jeg 99 av 100 ganger tar frem Tyleren når jeg skal spille og ikke Suhren er at Tyleren ikke føles så "ny" og har en finish som jeg ikke er "redd" for. Det er lit av greia til Tyler at de føles "gamle" selv uten no relic jobb. Spesielt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg feil vis jeg sier at det virker som det stort sett blir lagt klarlakk oppå roadworn gitarer som selges nye? Har hvertfall selv sitt noen teler og liggnende som skal være "brukte" men hvor det er tykt lag me klarlakk på de slite stede.. Spør du meg ser det utrolig lite gjennonmført ut...

Men regner med at det fins mange godt gjennomførte road worn, men at en må betale ekstra for arbeide som er lagt i det.

Men selv må jeg si at jeg setter pris på både fine og blankpolerte gitarer, og eldre godt bruke og slite gitarer. Men hadde nok ikke betalt ekstra for ny slit gitar...

Men i bunn å grunn er jo gitaren til for å brukes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.