Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Relic-gitarer


Frode Hansen

Anbefalte innlegg

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vel, det kan kalles en kunst det og.

http://www.mylespaul...is-r8-les-paul/

Enig i at det finnes fin relic, men kommersielt koster det for mye, synes jeg. Folk må gjerne betale mye for utseende/finish, men personlig legger jeg heller mest mulig penger i spillbarhet og lydkvaliteter. Og ja, jeg vet at noen foretrekker å ikke ha glatt lakk på halsen, men sandpapir er slett ikke så dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos 'relics'... LTD har jo en serie med billige 'relics' som i hvert fall jeg syns ser spennende ut. HS-tele med dobbel binding som i tillegg er 'distressed' (som ESP kaller det) for 4k her til lands er ikke ille, i hvert fall ikke hvis gitaren i tillegg er noenlunde god å spille på. Hadde jeg hatt råd og tid så hadde det vært moro og skaffet seg en og byttet ut bridgepickupen med en humbucker i full størrelse. Budsjett-moro!

TE-202_3TB.jpg

Med andre ord; jeg liker relics. De første utgavene av RW-gitarene til Fender var ikke helt bra (når jeg først er inne på relics i budsjett-klassen), men de senere utgavene som er mindre 'herpa' ser langt bedre ut. LTD-gitarene syns jeg ser ganske bra ut. I hvert fall i forhold til prisen (halvparten av en Fender).

Jeg har prøvd et par-tre Nocasters, alle mer eller mindre relica. Jeg syns Fender klarer å få til noe med lakken på baksiden av halsen på en del av sine relic-gitarer, som nye gitarer ikke har, og som gitarer UTEN lakk på baksiden av halsen heller ikke har. Jeg syns de føles 'spilt' ut, som om de faktisk har vært brukt aktivt i en årrekke. Det samme gjelder på VOS-serien til Gibson. De føles rett og slett, for meg, bedre å spille på. Vanskelig å forklare noe nærmere, men det ligger nok i forskjellig taktil opplevelse.

..., også syns jeg det ser ræltøft ut. Det samme gjør en flunkende ny og blank gitar. Ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relics er fett, det ser bra ut.. Ser også grunnen til at mange ikke vil kjøpe "slitt" utstyr som er nytt..

Utseende teller, derfor er relics fett!

Har en baja telecaster, slenger den i bakken så ofte jeg kan i håp om den skal bli litt slitt med tiden :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med både Baja Tele og mange andre gitarer, er at de er lakkert med polylakk. Den slites nesten ikke i det hele tatt ved normalt bruk. Polylakk krakkelerer heller ikke, noe som jo i utgangspunktet er en fin ting, skulle man tro. Derfor blir også herpa gitarer med polylakk, seende ut som nettopp det; herpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel slik de tenkte også på 60-70 tallet.. Hehe, om 30-40 år så blir nok de polyslitte vintage relics..

Men det er som du sier, det slites langt ifra likt. Om lakken sprekker er det svæære flak som detter av..

herpa~relic ^_^

Hadde en '79 am std. strat med tjukk polylakk. Den var tydelig slitt, men det var hakk som så ut som de var 1 cm. dype. Og tre sprekker som gikk over hele kroppen. Egentlig veldig lite tøft! :D (Den så egentlig litt herpa ut.... :P) Likedan min '95 am std. Tele. Ingen dype hakk på den, men fra jeg kjøpte den til langt opp på 2000-tallet brukte jeg klokke med metallreim på høyrehånda, og der det på nitrogitarer slites vekk ned til treverket med vanlig" bruk, ser det på min Tele ut som om noen har børstet lett med stålbørste.... :lol: Vel, akkurat det er i det minste naturlig relic! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitne polylakk gitarer inneholder nedsliping av skadene som oppstår..

Mister en ett svært flak så er det frem med papiret, litt mer arbeid enn før i tiden men det ser nå fett ut med litt juks :D

Løsningen er å lime sandpapir rundt håndleddene slik at de blir slitt... Det kaller jeg naturlig relic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.