Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

  • 3 months later...

To spørsmål: har en SG Standard ebony som jeg skal pusse og lakke om. Hvor grovt sandpapir er det anbefalt å starte med? Tenkte 100, 120 og 220.

En annen ting; skruene til broa er skrudd rett i kroppen, og var litt vriene å få løs. Går det fint å bare maskere og la de være? Første bildet i denne tråden viser de skruene jeg mener:

http://www.mylespaul.com/forums/custom-shop/166666-sg-bridge-question.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal matte kan du vel bare bruke 320, men skal du slipe av mye lakk kan du starte med 40

Jeg ville prøvd å fjærne boltene, særlig hvis du skal slipe mye da blir de i veien. Prøv med en rørtang eller stor vannpumpetang, legg noe lær eller aluminium i mellom for å beskytte gjengene. Eller lås to muttere mot hverandre på bolten og skru løs med fastnøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er mitt er selve prosessen, ja. Gitaren kostet 1350,- på eBay ferdig strippa for elektronikk og hardware. Vil forøvrig beholde alle tegn på tidligere levd liv, den er tross alt 16 år gammel :)

Kjemikalier høres jo interessant ut, får sjekke ut det nærmere også. Er Duxola et alternativ?

Endret av WelhavenT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er poly-lakk er det ikke mange kjemikalier som biter på det. Lakkfjernere er blitt så miljøvennlige at de har mistet mye av effekten. Jeg ville bare mattet den og lagt på et par lag med lys grunning før den blå lakken. Evt. pusset ned til originalgrunning først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei. Har en Warwick bass i Natural oil finish maple. Altså lønnekropp med olje finnish. Trefarget. Greia er at jeg kunne tenkt meg den mørkere. Svart, men likevel med tremønster.
Tror ikke det er klarlakk på denne men innsatt med noe olje. Warwick surface finnisher. Trenger jeg da å pusse ned?
Og er det noe slags beis som funker for å mørke treverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er lakkbeisen til Herdins. Den oppfører seg mer dekkende enn den rene beisen. Den har ihvertfall ganske god dekkevne, men jeg har personlig kun brukt den på en gitarkropp, ikke på en hals.

Den oppfører seg ikke helt som en lakk heller, og er i utgangspunktet ganske matt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.