Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Da må du jo finne ut om du vil ha blank eller satinlakk. Så må du slipe bort den mørke seige lakken. Slipepapir, og etter hvert våtslipepapir er det som skal til for å få bort den.

Har du lest hele tråden? Greener driver og anbefaler en lakk som kan kostes til gitarhalser, men jeg husker ikke hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, begge to.

Jeg nevnte både glossy og satin da jeg godt kunne bruke begge deler, avhengig av hva som er enklest å få fint resultat av.

Har aldri hørt om tru-oil, så det får jeg sjekke ut.

Er det enkelt å påføre?

Har lagt ved noen bilder, slik at man kan se den store fargeforskjellen som er. Det er mye mørkere der den sige lakken er påført.

Etterlater tru-oil noe særlig farge?

Takker så mye. :)

post-10282-0-78575800-1368205908_thumb.j

post-10282-0-33059200-1368205935_thumb.j

post-10282-0-30878800-1368205963_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

FYI: Angående Stewmac.com så frakter de til Norge, men de frakter ikke produkter til finishing osv. Dette har jeg aldri fått fraktet over og har lurt lenge på hvordan f. eks. Greener har fått tak i disse produktene. Enlighten me please :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør i denne allerede store og gode tråden.

Jeg driver jo som noen har fått meg seg, og setter sammen en telecaster deluxe. Kroppen er mer eller mindre klar for primer, men sitter nå og fungerer på hvor fint - eller grovt - jeg skal gå når jeg pusser ned sanding sealeren. Hvor fint bør den være pusset for å unngå så mye pussig av primeren, ev. hva er minimum grovhet på pussepapir for at primeren skal "holde seg fast"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør i denne allerede store og gode tråden. Jeg driver jo som noen har fått meg seg, og setter sammen en telecaster deluxe. Kroppen er mer eller mindre klar for primer, men sitter nå og fungerer på hvor fint - eller grovt - jeg skal gå når jeg pusser ned sanding sealeren. Hvor fint bør den være pusset for å unngå så mye pussig av primeren, ev. hva er minimum grovhet på pussepapir for at primeren skal "holde seg fast"?

Det er det vanskelig å svare helt eksakt på. Det er stor forskjell på hvor "grove riper" man lager med våtsliping med 240 og tørrsliping. Nå har det seg jo slik at primer er veldig lett å pusse, og det å legge på et lag til er jo ikke den største utfordringen, så mitt svar er 240- papir. Får man da riper etter at man har pusset over primere, er det jo bare å legge på et lag til. Det holder jo til vanlig at alle flater er matte, men jeg ser vel egentlig liten grunn til å legge jobb i å pusse med finere papir enn det. Etter det første laget med primer ser man jo gjerne alle stedene man burde ha gjort bedre jobb uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til produkter til en rødlig mørk gjennomsiktig finish? Tenkte en oljebasert eller beislignende greie. :)

Herdins? Mener jeg så de hadde en mahogny-ish sak som var meeeget pen :D

EDIT: Her, mahognyrød lakkbeis!

lackbetspop.gif

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.