Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Jeg må nok bite i meg en del av mine tidligere ord, da jeg nettopp har fått en pakke med porefyllere og "liquid stains" fra Stewmac levert i hånden av DHL. :D

Det stemmer at de ikke sender laquers (da spesielt sprayboks) da disse er lettantennelig og dermed ikke er lov å frakte med fly. Om man derimot leter etter et vannbasert alternativ til Herdins sine lakkbeiser vil jeg anbefale dere å ta en titt på Colortone Liquid Stains. Jeg gleder meg til å teste ut og sammenligne. Har nå brukt grafittsvart lakkbeis på en tele-kropp og har et mørkebrunt sett fra Wudtone som skal til pers før jeg begynner på overnevnte stain-farger. Det blir en smuk høst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det noe som er lett å legge på?

Hva bruker man? Pensel?

Det er flere måter å gjøre det på. Den kan nok påføres som vanlig lakk også, men en metode kalles "french polish" og blir (hvis du gjør det riktig) veldig blankt og fint. Den er nok ikke så slitesterk eller hard som en "moderne" lakk / gulvlakk, men den har et par fordeler: Den dunster ikke så gærent (jeg arbeidet med den i stuen) og den tørker svinfort / støvtørt nærmest umiddelbart (lite støv/fluer som setter seg i lakken). Den trenger neppe sånn super-lang herdetid som vanlig lakk før du skrur sammen resten av delene. Tror noen dager er plenty etter en french polish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.