Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Faen, hadde denne på my watched items! (sorry for trådspam)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Sorry about that!

Jeg hadde også det og når jeg så at han hadde satt ned prisen gikk jeg for den.

Jeg var veldig i tvil om mitt neste prosjekt skulle bli nok en relic eller en møbel.

Og plutselig ble det møbelgitar gitt. Hvem skulle ha trodd det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

French polishing ser ut som det jeg var ute etter ja.

Noen norske butikker som har shellac?

og går man for den blanke varianten eller en med farge som framhever den originale fargen på gitaren?

Jeg kjøpte shellakk-biter på KEM og blandet ut med rødsprit.

SHellakken finnes med og uten voks. Dessuten i forskjellige fargesjatteringer.

Hvis du har porer så får du pimpestein-pulver (pumice) også på KEM, og bruker det i starten av prosessen.

Klar versus mørk er jeg ikke sikker på hva jeg ville valgt til ditt mørke treverk. Den mørke kan være litt gusjen på fargen. Ville uansett gjort litt tørrtrening på et annet stykke tre. Det er litt teknikk å få den poleringen greit til!

Endret av entoneskala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk aldri prøvd selv, men ser at mange, så mange at jeg synes det kan nevnes, anbefaler å lage en "pod", eller kanskje bedre beskrevet som en "rund sopplignende pute" av slitt og utvasket laken. Det loer ikke, og man kan selv bestemme hvor hard den skal være. Høres logisk ut.

Jeg har polert en del med bivoks, det er min erfaring. Det gir en fin finish bare man har pusset fire ganger så mye som man trodde var mulig. Det er lettere å gjøre på knivskaft kontra en hel gitar. Resultatet blir ikke lakkblankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

French polishing ser ut som det jeg var ute etter ja.

Noen norske butikker som har shellac?

og går man for den blanke varianten eller en med farge som framhever den originale fargen på gitaren?

Trodde jeg hadde en byggetråd for warmoth-gitaren, men klarte ikke søke den opp. Kanskje jeg har drømt. Skal se om jeg har noen bilder fra prosessen med french polishing liggende. Hadde også noen linker til artikler med fremgangsmåte (mulig det er linket til de tidligere i denne tråden), skal se om jeg finner de også. Som Castor nevner så lager du små "baller" av bomull fyllt med ull som du bruker til å polere og påføre lakken men. Det skjer i supertynne lag, og mange av dem. Pod'en fuktes med noen dråper skjellakk, rødsprit og olivenolje, og så "polerer" du lakken på i små sirkler. Press, hastighet, hvor store sirkler, hvor mye fukt du har i poden og vinkel på poden er elementer i prosessen og etterhvert får du dreis på samspillet mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med ferdigblandet, så kan ikke hjelpe deg der. Men blander du selv så vet du hva som er i, når den ble laget, og du har kontroll på blandingsforhold. Den har begrenset holdbarhet på 6-12 måneder når den er blandet. På KEM siden ser det ut som de også aksepterer forskuddsbetaling, Ville ringt dem og sjekket, ref sitat nedenfor.

"KEM anbefaler: Postoppkrav er dyrt, ofte dyrere enn varene dere bestiller, og derfor er det bedre og billigere å forskuddsbetale. Vi anbefaler imidlertid at du blir andelshaver. Da får du rabatt, vi sender varene med en gang, og du får faktura i posten eller på e-post."

En 100g pose skjellakk er enormt mye mer enn du trenger. Ser ikke pimpestein på websiden deres men er ganske sikker på at det er der jeg kjøpte pimpsteinpulver. Ville spurt dem og evt kjøpt det i samme forsendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke shellac på Thinlinen min. Kjøpte mørke (garnet) flak hos Verktøy AS og lyse (platinum) flak fra Stewmac. 100g er nok til ca. en halv liter rødsprit, og det holder til et par gitarer. Jeg skal bygge opp lakken med pensel, så får jeg se om jeg bruker french polishing eller bare våtsliper til slutt.

Jeg har testet på avkapp og det blir bra, shellacen får fram mye farge og detaljer og en utrolig fin glød i treverket. Det er lett å reparere hakk og sår, og strøkene "smelter" sammen. En annen fordel er at det blir støvtørt på sekunder. Ulempen blir jo at man bør jobbe en del raskere enn med annen type lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søke etter bilder på google, men finner ikke helt det jeg er ute etter.

1. Det første jeg lurer på er hvor mye tru-oil endrer fargen på halsen?

Jeg er i utgangspunktet ute etter litt vintage tint aktig farge.

Må jeg bruke en color stain fra f.eks. Stewmac?

2. Hvordan gjør en med rosewood gripebrett? Oljer en kun baksiden, og bruker noe annet på gripebrettet?

3. Har noen prøvd "Black fingerboard stain" ( http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Colors,_tints,_and_stains/Black_Fingerboard_Stain.html ) fra Stewmac? Noen som har testet det på rosewood? Hvordan blir den på dottene og båndene på halsen? Mulig å få bort, eller må en maskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru-oil har ikke mye farge i seg selv, men gjør treet mer gyllent. Ikke fullt vintage tint men veldig fint. Du kan sette halsen i direkte sollys en tid for å gulne den litt mer.

DSC0175910moredaysageEdited-1.jpg

De som er "aged" på bildet har stått 3 uker i sola.

Rosewood gripebrett pleier å maskeres sånn at man bare har finish på sidene. På framsiden kan du bruke en olje som ikke herder, så treet ikke tørker ut. Mineralolje fra Ikea funker veldig bra.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.