Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Var og kjøpte noe poleringsmiddel på Biltema, men det består av en blokk steinhardt materiale ,tenker at det er beregnet å løse den opp i et eller annet før bruk, men ikke en kjeft på butikken vet noe om hvordan den brukes.Er det noen av dere som har peiling? Den er ikke så dyr at det gjør noe om jeg ikke får brukt den, men om det er et bra produkt å bruke til polering er det jo greit å vite hva man skal gjøre.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Polerpasta-2000031343/

Legger ved link til produktet.

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Hei.

Fantastisk tråd og mange nyttige tips!

Har en stratkropp som jeg mistenker at det sitter polylakk på, da dette ikke er en veldig dyr kropp. Har lyst til å fjerne lakken og lage en stain/beis finish på den. Hvordan fjerner man sånn lakk? Leste at løsemidler ikke biter, og har også hørt at å pusse den ned ikke hjelper, men har ikke funnet noen god forklaring på hvordan den fjernes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det ikke gå an å pusse det ned?
Skal du ha beis på den, ville jeg ha pusset, fordi du da vil sitte igjen med penest kropp. Sett av litt tid..
Det er nesten så jeg anbefaler deg å handle en ubehandlet kropp. Timelønnen du har for å pusse ned den du har er ikke høy, for å si det slik, men det avhenger jo litt om du har båndsliper, eksentersliper og rotasjonssliper liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billigstrat som jeg har refinishet et par ganger. Kom originalt med polylakk, som ble mattet ned og spraylakket med hobbylakk fra biltema.

Når jeg var lei av black metallic gitar og ville ha synlig treverk så tok jeg eksentersliperen og gikk løs. Funket fjell, bare vær forsiktig når du ser at treverket begynner å titte frem.

Håndslipte hornene, selvsagt, så det var jo litt jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, CastorFiber skrev:

Hvorfor skulle det ikke gå an å pusse det ned?
Skal du ha beis på den, ville jeg ha pusset, fordi du da vil sitte igjen med penest kropp. Sett av litt tid..
Det er nesten så jeg anbefaler deg å handle en ubehandlet kropp. Timelønnen du har for å pusse ned den du har er ikke høy, for å si det slik, men det avhenger jo litt om du har båndsliper, eksentersliper og rotasjonssliper liggende.

Takk for svar.
Sitter ikke med slipemaskiner for hånd nei.
Har ikke begynt på dette prosjektet helt enda, men skrudde av halsen nå og ser at kroppen er en laminat kropp, og da vil det vel heller ikke gi noe pent resultat å beise den heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ikke. Da bør du heller kikke etter en rimelig kropp i heltre som ikke er lakkert og starte med det. Det er fortsatt mye arbeid og mye å lære med et slikt utgangspunkt. Det å bruke titalls timer på å slipe ned en laminatkropp med polylakk på er det ikke så mye man lærer av, er jeg redd.
Det eneste som kan være en utfordring med å handle en rimelig kropp er at halslommen kan være unøyaktig frest ut, men det er på den annen side en mye sprekere utfordring i å få tilpasset noe slikt enn å bruke timer på å slipe vekk lakk.

Ikke noen fasit, men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd dette !!! ( faktisk årsaken til at jeg havnet på dette forumet )

Takk Greener :)

Etter en del prosjekter ( rundt 15? ) lakkert med sprayboks kjenner jeg at jeg har litt lyst til å prøve meg med lakksprøyte , men har nix peil på størrelse kompressor/ type sprøyte/dyser osv .

er dette utstyr jeg kan anskaffe på biltema/jula/clas ?

Noen anbefalinger ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du på forskjellige fora, finner du mange innlegg av typen "Biltema/Jual/osv er bare drit, du må handle en Harakiri GT med teflonflens og overdrive."

Etter min mening må man ikke det. Jeg har lakket en del med en gammel Biltemasprøyte med overliggende kopp, litt bil, men mest MC og gitar. Dyre sprøyter er sikkert bedre, men det er litt med lakkering som med gitarspilling, det hjelper ikke med fint utstyr hvis utøveren er amatør..
Biltema har (hadde) en bok om dette, kjøp den og les den. Jeg synes det er praktisk med overliggende kopp, fordi man opererer med så små lakkmenger når man lakkerer gitarkropp at det er greit å  få brukt opp alt.

For å avrunde uten å skrive en liten bok, jeg mener at man kommer langt med en rimelig sprøyte til å begynne med. Det å sørge for riktig trykk, riktig viskositet og riktig forhold mellom lakk og luft er viktigere enn at sprøyten forstøver perfekt. Det er med disse innstillingene du har størst utfordring til å begynne med.

Billakk er veldig dyrt, forresten, og den lokale pusheren selger bare en liter som minste kvantum. Sjekk litt rundt det der før du setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.