Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Hvor mange strøk bør jeg legge av denne olja? Påfører tynne lag med en fille av en gammel t-skjorte. Har vel lagt 6 eller 7 lag nå. Virker som det fortsatt trekker inn. Eller om den fordamper. Blir tørt hvertfall :) Resultatet ser ut til å bli bra, selv om jeg ideelt sett skulle hatt litt mer vintage tint.

Et bilde hadde vært kult, da. Ellers kan jo geværkolber være ganske mørke. Er de i så fall satt inn med annen farge enn oljen, eller snakker vi treslag som i utgangspunktet er mørke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hvis du tenker på den mørke stripen som går ned langs hele halsen, så er det ikke lakk, men en innlagt trestripe som har sitt opphav i en måte å legge i trussroden i på Stratocastere for mange år siden.

Etter det så er det mange gitarer som har denne, selv om det strengt tatt ikke er behov for den rent teknisk. Derfor er det ikke mulig å pusse den vekk.

Jeg tar forbehold for at det kanskje kan finnes produsenter som faktisk lakker den på uten å frese ut og legge i mørkt treverk, men det har jeg da aldri vært borti. Det betyr ikke at det ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det, men det er ikke en sånn jobb som krever et pussepapir og et kvarters arbeid. Det er litt jobb, pirkearbeid, kanskje ikke så veldig vanskelig, men så vet jeg ikke hva du har av erfaring og "fingerspitzgefûhl".Og ikke minst tålmodighet. :)

Jeg vil tro at de fleste vil synes at det nytt lag med klarlakk er det som er minst jobb etter at pinstripen er fjernet, selv om det sikkert er mulig å gjøre det ved å buffe gammel lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har oljet halsen med Scherell's Schaftol, men skulle gjerne hatt den mørkere og gulere. Altså litt vintagepreg.

Hva er det beste alternativet? Helst noe jeg kan pensle, eller legge med fille, som shaftolen.

(Halsen er ubehandlet før la Schaftol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lakket gitaren før til våren uansett, så halsen kan godt ligge en stund.

Hvor får jeg kjøpt det?

Legges med fille i flere tynne lag?

Trenger da ikke etterbehandles?

Lukter den, og "tørker" den i kuldegrader også? (slik at jeg eventuelt kan henge den i garasjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet om dette er aktivt lenger, men den linoljen jeg har brukt som er aller best, er handlet her:

http://www.gulesider.no/f/mj%C3%B8slin-da:84471678

Poenget med lin dyrket i Norge er visstnok at pga kulde, så blir oljemolekylene ekstra små, og det er gunstig. Det er flere år siden jeg handlet sist.

Var storforbruker da jeg hadde kick på knivmaking. Det er en stund siden. Det lukter litt, men dette er ikke noen kjemisk lukt som det er på produkter du handler på maxbo. Etterbehandling gjør man gjerne med en blanding av bivoks og mineralsk terpentin. Lukter veldig godt, faktisk. Jeg vil tro det "tørker" i minusgrader, men veldig sakte. Kjemiske prosesser har en tendens til å gå fortere jo høyere temperaturen er.

Jeg vil kanskje tro at en del produkter beregnet på geværkolber og slikt kanksje gir et ønsket resultat på kortere tid. De er tynnet ut, og også tilsatt farge, men generelt sett slik at resultatet blir mer brunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.