Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Jeg ville droppa å pusse helt ned. Lett pussing, litt sparkel i eventuelle hakk, så primer, og mer utbedring av riper og hakk (Lettere å se med primer på).

Så et lag til med primer, før farge/lakk.

Jeg har gjerne brukt Dupli Color primer, lakk og "blank lakk".

Nitro er no dritt å holde på med ut fra hva jeg har skjønt, og heller ikke så lett å få tak i.

Akryl er overlegent nitro, og vil ikke bli slitt på samme måte. (Derfor vil vel folk egentlig ha nitro :) )

 

Der jeg alltid driter meg ut er
1. Forarbeid. Få det helt strøkent før en begynner med lakk.

2. Ikke nok lag blank lakk, så det blir for lite å våtslipe på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swamp ash vil trenge porefyller om du vil ha slett lakk. :) Been there, done that osv. Har en svampeask-Jazzmaster som ble satt inn med sanding sealer og olje og forble slik i noen år før jeg lakkerte den med DupliColor-lakk for noen år tilbake. Der har jeg ikke fått slett lakk nettopp fordi jeg ikke har brukt porefyller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en sanding sealer å anbefale?

Har sett på denne: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/maling-og-fugemasse-og-sparkel/sparkel/spraysparkel-621009/ Er det mulig å bruke den?

Hvordan vil en akryl-lakkert kropp se ut etter hvert? Vil den slites på samme måte slik nitro-kropper gjør, eller vil den slites like lite som poly gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke belag deg på spray-sparkel. Skaff deg ordentlig porefyller som er ment for formålet - gitarlakkering. Stewmac har, det samme har Wudtone (som ACG (Andersen Custom Guitars) i Sortland, tror jeg, fører). 

Ellers er å porefylle med eggehvite noe som flere tyr til (blant annet Pinehome her til lands). Jeg har ikke prøvd det selv enda, men er hypp på å få testet det en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilprodukter funker knall, men du bør nok gå for en lakkrens ("rubbing"), og ikke direkte med polish (kan evt. legge polish etterpå). En lakkrens inneholder slipemiddel (sånn at du faktisk får bort ripene). Har brukt Scholl S20/S30 og et eller annet Menzerna-produkt (som jeg ikke husker betegnelsen på), med godt hell :)  

Endret av tg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
46 minutes ago, Truckstop Chuckie said:

Er det noen som kan gi en god innføring, og klargjøre, hva som er forskjellen mellom «dye» og «stain»?

 

Internett kan jaffal.

https://www.woodcraft.com/blog_entries/stain-or-dye
 

Quote

Stains are made of colored pigments that stick in the grain and pores of the wood surface while dyes consist of microscopic particles that penetrate the wood itself.  As a result, dyes and stains produce different effects and affect different wood species in different ways.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.