Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Jeg tror folk vil kjøpe dette, hvis det blir en komplett gitar som blir lik for alle (unntatt egne pickups og slikt). Kan man ikke bestille en ferdig kropp m/hals og lakk osv, uten elektronikk, og kjøpe all hardwaren billig fra nettsider, og la dem i "prosjektgruppa" montere alt og shippe den til folk som har bestilt?

Jeg syntes det blir for teit hvis hver enkelt skal ha en egen custom gitar, da er det jo ikke noe stas eller noe fellesskap i det lengre. Syntes at (når det kommer så langt) at vi burde stemme over oppsett/elektronikk/PUs og slikt, så alle gitarene blir like i utgangspunktet, så kan heller hver enkelt bytte shit hvis dem ikke er happy med det.

Og ja, jeg tror dette vil slå mer an enn å kjøpe GN tskjorter. Min hobby er ikke tskjorter, men gitar, derfor ble det aldri til at jeg handlet den GN skjorta.

Jeg kjøper en hvertfall, så hvis det finne no uoffisiell liste over interesserte så skriv meg opp der ;)

EDIT: Jeg og Aph satt å klimpra på non Squier stratter til 2,2k her om dagen for å teste den nye Blackstar HT40, og de gitarene var utrolig gode og låt bra (back meg opp på dette Thor xD ) så jeg vil tro det er mulig å få tak i noe greier minst like bra til mye billigere!

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å bestille en serie på f.eks. 10 gitarer i første runde.

Så kan de gitarene testes og evalueres før evt. flere bestillinger.

Det syns jeg høres ut som en god start. Dette kan jo også kombineres med et treff hvor disse sagnomsuste GNG-gitarene testes i fellesskap.

Jeg deler litt av skepsisen som FiberCastro viser, men håper også at dette kan bli noe mer enn en lang tråd med søndagsræl.

Når det kommer til kvaliteten på dette makkverket. Hva kan vi reellt forvente oss?

Jeg tror folk vil kjøpe dette, hvis det blir en komplett gitar som blir lik for alle (unntatt egne pickups og slikt). Kan man ikke bestille en ferdig kropp m/hals og lakk osv, uten elektronikk, og kjøpe all hardwaren billig fra nettsider, og la dem i "prosjektgruppa" montere alt og shippe den til folk som har bestilt?

Jeg syntes det blir for teit hvis hver enkelt skal ha en egen custom gitar, da er det jo ikke noe stas eller noe fellesskap i det lengre. Syntes at (når det kommer så langt) at vi burde stemme over oppsett/elektronikk/PUs og slikt, så alle gitarene blir like i utgangspunktet, så kan heller hver enkelt bytte shit hvis dem ikke er happy med det.

Her var det et par motsigelser som ikke fikk ligningen til å gå opp.... :lol:

Ang. "prosjektgruppe" så inneholder dette mye arbeid, og som garantert vil presse prisen opp (disse "prosjektilene" må jo ta seg betalt for monteringen).

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert på asiatiske gitarprodusenter, men så vidt jeg har forstått er det et par ting som gjelder - Å designe en gitar fra grunnen opp med kundespesifisert hals og kroppsutforming krever at man enten bestiller en hel del gitarer, eller betaler relativt mye for hver gitar. Det vanlige er altså at man velger ut fra de grunnmodellene produsenten produserer og så får mulighet til å endre visse ting som treslag, routing, plassering av huller, halsradius, bånd og form på headstock. Det er i all hovedsak slik OEM produksjon fungerer - kall det gjerne "re-branding" eller lignende, men slik er det altså. Det er altså begrenset hvor "designet" en slik rimelig gitar blir i praksis.

Disse produsentene leverer normalt hardware, plastdeler og elektronikk produsert i asia. Det beste de normalt tilbyr er Wilkinson produkter laget på lisens i Asia. Men det er etter all sannsynlighet ingen umulighet å shippe valgt hardware til produsenten selv, noe som fort kan bli nødvendig, da f.eks "Fender kompatible" plekterbrett fra Asia er konsekvent off-spec i praksis.

En best mulig nybegynnergitar er jo en idé, men som det nevnes - DIY og en gitar som potensielt trenger litt justering og slikt er ikke nødvendigvis helt kompatibelt med idéen om et førstegangskjøp. Med mindre noen faktisk skal justere og ta ansvaret for oppfølging av hver gitar tro jeg kanskje ikke idéen om den perfekte nybegynnergitar er det beste å fokusere på. Men med mindre vi snakker om voldsomme volum, kan jeg sikkert klargjøre en del gitarer for nybegynnere, men det er begrenset hvor mye jeg jobber gratis i denne sammenheng.

Hva med å satse på en best mulig gitar for pengene for de som ønsker seg en rimelig, men bra gitar? En bra kropp/hals med god hardware gir ganske enkelt en god gitar i de fleste tilfeller. Problemet med de fleste rimelige asia gitarer er i praksis at de har for mye tykk lakk som skjuler dårlig treverk, samt mekanikk av lavest tenkelig kvalitet. En sunn basis-gitar med grei mekanikk blir som oftest en helt ok gitar, er nå min erfaring.

Man får kjøpt ferdig monterte plekterbrett med pickups og alt, som kun krever at man lodder på ledningen mellom jack-bøssing og brettet, så den helt store kompetansen kreves egentlig ikke, og det hele skulle være realiserbart for omtrent alle interesserte. Eventuelt kan jo de som vil ha en "ferdig" gitar, ganske enkelt bestille et ferdig montert plekterbrett med pickups og det hele, fra en valgfri forhandler til en passende pris, og sørge for å få dette levert til den personen som sender/selger gitarene.

Tele form er jo greit, men da må man låse bridge pickup til en spesifikk pickup-type, samt at det er mere å "fargelegge" på en strat med plekterbrett. Altså flere komponenter som kan endres.

Av hardware må man fort regne bro/stol som "låst" grunnet ulike specs på ulike typer. Om man på død og liv må "omgradere" er det jo mulig, men monterer man noe av kvalitet først som sist, er det neppe noen god grunn til det. Det er derfor viktig å få montert en god type først som sist. Også halsplaten med skruer må være av god kvalitet i utgangspunktet.

Hvis man vil ha en headstock med særpreg kan man jo tenke mer i retning av MusicMan headstocken med 4+2 stemmeskruer. Dette er også en god teknisk løsning hva angår en del klassiske problemer på Fender gitarer.

Hvis man vil oppgradere alt mulig, foreslår jeg å handle en billig Squier - regn så litt på hva det kostet deg, hvor lang tid det tok, hvor bra resultatet faktisk ble og til slutt hvilken annen gitar du først som sist kunne kjøpt for de samme pengene.. Oppgradering er jævlig oppskrytt og DYRT samt aldri så enkelt som man tror.

Jeg mener ikke å være arrogant altså, men jeg har oppgradert og reparert mange rimelige gitarer, og har rik erfaring med både kostnader og ymse problemer. La oss heller satse på noe som ikke trenger oppgraderinger først som sist.

Edit: Jeg kan gjerne delta i en prosjektgruppe hvis det er ønskelig. Jeg tror vel jeg er villig til å bevege meg i mange retninger angående hva folk vil osv, men fortsatt komme med noen greie innspill på ting som kan være fornuftig å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på denne tråden, og tenkt at dette kunne vært interessant. Likevel er det slik at en "bra nybegynnergitar" ikke blir så interessant til syvende og sist, for min del. Jeg kunne heller tenkt meg at flere har gått sammen og bestilt kvalitetsdeler for å få kvantumsrabatt, for så å sette sammen gitarene selv, men jeg skjønner at det sannsynligvis er litt for far fetched. Når det er sagt, kan jeg gjerne bidra med å sette sammen/gå over/sette opp en gitar eller to hvis dette blir noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk vil kjøpe dette, hvis det blir en komplett gitar som blir lik for alle (unntatt egne pickups og slikt). Kan man ikke bestille en ferdig kropp m/hals og lakk osv, uten elektronikk, og kjøpe all hardwaren billig fra nettsider, og la dem i "prosjektgruppa" montere alt og shippe den til folk som har bestilt?

Å få laget en gitar uten montert hardware høres kanskje ut som en plan, men i praksis er det nesten nødvendig å la de som bygger gitaren montere hardware som en del av produksjonen. Dette er egentlig litt essensielt for å kunne gjøre gitarene ferdige og spillbare, samt å luke ut avvik og feil i produksjonen. Det er forøvrig ikke noe særlig å spare på å kjøpe ymse hardware fra ulike nettsider her og der. Det som reduserer priser er å handle kvantum hos en enkelt leverandør som kan levere det man trenger, ELLER la produsenten av gitaren skaffe delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer det GPM sier, og det er det jo ikke noe å tvile på, man kan bestille en kurant rimelig gitar for godt under tusenlappen, kan man jo lesse på med deler så det blir en helt kurant "player" før prisen runder to tusen!

Jeg melder meg, delvis fordi jeg ser potensialet i en rekke DIY- tråder rundt en slik type gitar. Dessuten, lar man være å modifisere, har man jo en felles "malgitar" hvis man vil teste utstyr som effekter og forsterkere, rett og slett en gitar som "alle" vet hvordan låter.

Blir det en Tele, ønsker jeg meg bodycontour, i hvert fall på baksiden, men jeg er med på alt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig moro at en tråd engasjerer så mye :)

Men for min del er det ikke interresant med en Tele.

Jeg har bare tre fra før.

Men derimot en strat type er veldig aktuelt for meg.

Strat er liksom arbeidshest, og den har jeg bare en av.

Blir det valgt tele, vil jeg heller kjøpe meg en kinesisk fake Strat

som jeg kan modde livskiten ut av. Og så kan jeg velge farge også ;)

Og det er vel kanskje det som er problemet med et slikt prosjekt; at det er for mange som

ser for seg sin drømmegitar.

Men jeg er positiv og vil følge utviklingen her, så blir det noe tøft så kan det jo tenkes

at jeg snur med tanke på Tele også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt essensielt at en del folk "deltar for å delta" her. Resultatet vil neppe bli "akkurat den gitaren alle ønsker seg akkurat nå" uansett. Derfor altså dette poenget jeg vel har gjentatt til det kjedsommelige om en "gylden middelvei"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva denne godeste GPM klarer å hoste opp av prisantydning, hvis slikt er mulig.

Jeg ser helt klart at "nybegynnergitar" er et begrep som ikke akkurat vil tilfredsstille den gemene hop..., og burde vel kanskje heller ses på som et uttrykk som omfavner gitarer i omtalt prisklasse, 2-3000,-, hvilket nettopp mange "nybegynnergitarer" befinner seg innen (med mindre man kjøper gitar på Coop OBS!).

Min innstilling til dette er heller ikke å designe en gitar som skal ta gitarverden med storm, men heller ser det som et håndfast bevis på at litt "søndagsgalskap" faktisk kan ende opp i et kurrant produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GNG:

en god bruksgitar til prisen av en nybegynnergitar.

Dette høres meget bra ut! Jeg slenger med et lite spm, men håper det ikke havner off-topic, hva er da egentlig en nybegynnergitar? Billig? Jeg tenker at poenget må jo være å få samlet ekspertise herfra og bli enige om best mulig specs på en eller annen måte slik at man får en solid spillegitar? Jeg skjønner ikke koblingen til en såkalt nybegynnergitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.