Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg desverre vi er litt på vei ut på viddene her. I alle fall sett fra mitt synspunkt. Å få laget både custom hals og custom kropp kommer nok til å koste en del mer enn å bestille en gitar med den formen som er mest vanlig i hele verden. Dessuten er det en form som har vært produsert i østen i mange år og jeg tror at vi ender opp med en mye bedre gitar dersom vi går for en vanlig strat-type.

Men, dette er selvsagt bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Jeg fikk ikke med meg den opprinnelige tråden som OP nevnte (link?), så jeg kjenner egentlig ikke bakgrunnen for forslaget. Idéen i seg selv høres artig ut, men en eller annen østen-strat (eller østen-LP eller ... ) kan man jo få slengt etter seg hvorsomhelst og nårsomhelst i alle varianter. Nettopp den vanligste gitarstilenen i verden i billig østenutgave er det jo overhodet ingenting spesielt med. Men, men - det er godt mulig jeg ikke er i den tenkte målgruppen i det hele tatt.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, forslaget til Greener som jeg i utgangspunktet ble begeistret for var at gitaren leveres uten plekterbrett og elektronikk slik at alle kan bygge sin versjon også kan man samle alle i en tråd og se hva andre har valgt å gjøre, og det er nettop dette som gjør det morro for min del. Jeg har en god strat så jeg har egentlig ikke bruk for en til, men morro hadde det vært. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Jeg tror kanskje at Glorocasteren gjør seg best i en versjon. Den er forresten syk om dagen, skal bruke den til høsten, og må frese ut mer plass til elektronikk, som har så dårlig plass at den ikke fungerer slik den skal. Utstudert dårlig smak gjør seg best i ett eksemplar..

Jeg synes ideen er veldig god, jeg. Som jeg har sagt i et tidligere innlegg, tviler jeg veldig på at dette lar seg gjennomføre, da det er veldig langt fra å være begeistret til å faktisk skille seg av med penger her på forumet.

For det det er verdt, jeg melder meg på, og kan bidra med et eller annet hvis noen andre drar i "hovedstrikken". Jeg har ikke kontakt med gitarfabrikker, og har heller ikke tid til å skaffe meg det.

Skulle jeg ha gjort dette, ville jeg for eksempel sett hvor mange som vil forhåndsbetale la oss si 2000 kroner for en gitar, slik at man ser hvor mange som mener alvor. Renteinntektene for beløpet når det ikke blir noe av, kan tilfalle forumet. Eller ev. en veldedig organisasjon.

Jeg er redd for at det blir få påmeldinger når det kommer til stykket. La nå mine forutanelser komme til skamme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg desverre vi er litt på vei ut på viddene her. I alle fall sett fra mitt synspunkt. Å få laget både custom hals og custom kropp kommer nok til å koste en del mer enn å bestille en gitar med den formen som er mest vanlig i hele verden. Dessuten er det en form som har vært produsert i østen i mange år og jeg tror at vi ender opp med en mye bedre gitar dersom vi går for en vanlig strat-type.

Men, dette er selvsagt bare min mening.

Jeg ser ikke noen som helst grunn til å lage enda en dårlig kopi av den gitarformen som er den mest kopierte i hele verden. Partsocastere er det nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positiv til ideen, men jeg er på ingen måte villig til å på nåværende tidspunkt legge flere tusenlapper i en strat til. har en partso-strat og en HSS-strat-aktig sak, og trenger ikke en til. Støtter forslaget om å finne på noe annet. Enten en Tele, eller noe med HH-design.

Har inntrykk av at de fleste her på forumet enten foretrekker HH, eller har det de evt trenger ellers fra før. Hva med noe som likner PRS eller noe? Bare slenger fylle-forslag ut i lufta jeg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik gitar med grunnoppsett, kan ikke koste flere tusen. Skal man få solgt noen til andre enn de mest ihuga forumgjengerne kan den ikke koste mye mer enn de rimeligste billiggitarene, slik at den er attraktiv for nybegynnere også. Folk som ikke har spilt så lenge bruker ikke mye penger på utstyr (ennå), og vil nok heller kjøpe en øks gjennom en forhandler enn en partsostrat/caster her på forumet. Selv om forumøksa er bedre kvalitet. Derfor kan den iallfall ikke koste mer enn en nybegynnergitar i butikken, altså maks 2000.

Synes også en slik gitar må være komplett. Ikke alle skrur gitarer, langt mindre lodder og modder alt de kommer over. Derfor vil nok det beste være en komplett gitar som er så universal som mulig, slik at den er bare å plugge i ampen og spille i vei, men også tilrettelagt for modding for de som vil det. Frese ut routing for de fleste mikkoppsett, standard skruehull til mekanikk, hals, plekterbrett, osv osv slik at det er enkelt å få tak i deler som passer for de som ønsker å oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker den tanken også...en nybegynnergitar som er 2 hakk bedre enn andre billiggitarer pga spesielt utvalgte deler, og med standard passform på alt, og som i tillegg kommer med en grei bruksanvisning/deleliste/specs-liste slik at hvis man vil oppgradere kan man sjekke lista og se hva som passer rett inn uten modifikasjoner. Det blir da en gitar man kan vokse med som musiker uten å være avhengig av å selge børsa og kjøpe ny med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i likhet med noen andre ikke fått med meg opprinnelsen til dette forslaget. Og det hadde vært kult med en GNG. Men ikke en som så ut som en hvilken som helst udefinerbar jalla-strat, den hadde ikke jeg kjøpt.

Hvis man først skulle tatt frem en GNG, så burde den ha særpreg, altså ikke se ut som en tradisjonell strat, tele eller LP for den sakens skyld.

Jeg mener å ha sett at Warmoth og andre leverandører leverer emner som er routet og har utfreste halslommer, men ikke har tilskjært kroppsfasong. Hva med å ta utgangspunkt i et slikt emne med en hals, utlyse en konkurranse for kropp og headstock-fasong, og ende opp med en unik gitar? Så finnes det sikkert en eller annen møbelsnekker her på berget som kan skjære til kropp og headstock etter mal fra GN. Og så hadde vel Sarge et greit forslag til allsidig pu-oppsett? Hva med en Stetsbar?....

Kort sagt, om en GNG skal være interessant, så bør den være unik, ikke just another partsocaster, spørru meg.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avventer, men dersom det blir noe av, så er det nok lurt å basere det på forhåndsbestillinger. Vi gjorde noe lignende for en DIY hifihøyttaler på et annet forum, og lav pris var nok en faktor for at ganske mange ble med. I tillegg ble den designet av en som hadde bygget mange høyttalere tidligere og som hadde en del kred på forumet.

Gitaren bør ikke være for dyr, og etter min mening bør den være en mest mulig allrounder, slik at mange kan få nytte av den. Det er moro å komme med innspill, men til syvende og sist gjelder regelen om at desto flere kokker, jo mere søl. Det bør være en dyktig forumitt eller to med erfaring som til slutt samler trådene og setter sammen den ferdige gitarspekken.

Personlig synes jeg det er kult med produkter som gir mye for en lav pris (mye gitar pr krone), og sånn sett er nok standarddeler lurt som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker den tanken også...en nybegynnergitar som er 2 hakk bedre enn andre billiggitarer pga spesielt utvalgte deler, og med standard passform på alt, og som i tillegg kommer med en grei bruksanvisning/deleliste/specs-liste slik at hvis man vil oppgradere kan man sjekke lista og se hva som passer rett inn uten modifikasjoner. Det blir da en gitar man kan vokse med som musiker uten å være avhengig av å selge børsa og kjøpe ny med det første.

På strat/tele-siden så mener jeg Fender allerede har slike modeller i Classic Vibe-serien, selv om disse prismessig ligger litt over hva jeg ville kalle en "nybegynnergitar". Ellers har vi Vintage-merket (og flere) som Trev Wilkinson står bak. Billige gitarer med bra pickups og super hardware, samme filosofi som kanskje vil ligge bak GNG-gitaren, hvis dette ikke bare blir fjaseri og renner bort i sanden.... :)

Jeg har i likhet med noen andre ikke fått med meg opprinnelsen til dette forslaget. Og det hadde vært kult med en GNG. Men ikke en som så ut som en hvilken som helst udefinerbar jalla-strat, den hadde ikke jeg kjøpt.

Hvis man først skulle tatt frem en GNG, så burde den ha særpreg, altså ikke se ut som en tradisjonell strat, tele eller LP for den sakens skyld.

Jeg mener å ha sett at Warmoth og andre leverandører leverer emner som er routet og har utfreste halslommer, men ikke har tilskjært kroppsfasong. Hva med å ta utgangspunkt i et slikt emne med en hals, utlyse en konkurranse for kropp og headstock-fasong, og ende opp med en unik gitar? Så finnes det sikkert en eller annen møbelsnekker her på berget som kan skjære til kropp og headstock etter mal fra GN. Og så hadde vel Sarge et greit forslag til allsidig pu-oppsett? Hva med en Stetsbar?....

Kort sagt, om en GNG skal være interessant, så bør den være unik, ikke just another partsocaster, spørru meg.... ;)

Jeg skal nesten være så breial å si at det var jeg som først kom med ideen om en gitarnorge-gitar (haha), som bare var et fjasete forslag i en annen tråd.

Når det gjelder dette med at den skal se ut som "en unik gitar", så vil dette presse prisen oppover, noe som gjør at "folk flest" ikke gidder å være med på moroa, og jo færre gitarer som bestilles jo dyrere vil gitaren bli (jeg vil da tro at pris har mye med antall gitarer som bestilles?). Jeg syns det å designe og få produsert den 'ultimate nybegynner- og moddegitaren' er et kult mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange forskjellige meninger om alt her på forumet, at om en lager en unik fryktelig "custom" gitar så er det sikkert bare 1 person som kommer til å synes at "denne passer meg bra" og kjøpe den, og ikke minst spille på den. Og hvis ideen om en allrounder også er bortkastet fordi Wilkinson (eller andre) allerede produserer slike, så er kanskje hele GNG ideen død?

Et alternativ kunne vært en allround gitar med custom paintjob eller noe annet som gjorde at den ble spesiell for GN?

...og skal vi ha en GNG, så må vi da ha en GNB også? :D

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.