Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke det kan kalles en gitar dersom man kun snakker kropp og hals. Det er mye ved en gitar som er ut over det. Jeg håper virkelig ikke at GitarNorgeGitaren blir en sånn markedsføringsgreie der man kun rebrander et OEM-produkt ved å legge til en logo og spesifisere finish.

En kul ting ved å ha en komplett GitarNorgeGitar er at man da kan ha en "benchmark" som man kan basere lydklipp fra effekter, forsterkere og lignende på. Kanskje vi trenger en GitarNorgeAmp også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag; GunnarpåMo, Castorfiber, Audun, Greener, pluss et par unge lovende fra Ibanezergarden... :P Må jo bli en winneraxe....

Det er dumt å tvinge med folk som er pessimistiske til prosjektet i utgangspunktet, og samtidig utelate idéhaveren til prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.... Mulig jeg ikke husker så godt det opprinnelige forslaget.

Er det snakk om EN gitar som skal reise rundt og få mods? I så fall er vel utgangspunktet ikke så veldig viktig, siden gitaren ganske sikkert blir ugjenkjennelig etterhvert.

Jeg ser vel heller for meg et produkt som hver enkelt kan kjøpe, men det utelukker jo egentlig ikke det ovenstående.

Ett eksemplar kan jo bli en "vandregitar" likevel. :) Men hvordan betaler man for den? Spleiser de som vil være med og modde på den gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger noen ideer ut i lufta.

Hvem er målgruppen?

  1. Nybegynnere som kan være trygge på at de får en grei gitar som sin første.
  2. De som vil ha noe spesielt i sin gitarsamling, samtidig som gitaren kan gi spre GitarNorge til enda flere.

1. Gjennomtenkte og gjennomprøvde løsninger. En tele med fast stol er en veldig god basis for det meste. Prisforskjeller hos produsent kan være avgjørende for en god del valg, f.eks. fast stol kontra vibsystem.

Det er sikkert mulig å lage en kropp og en hals, og la plekterbrett med mikker være et eget valg. Hvor bra løsning er det for de som vil kjøpe sin første gitar? Er det mulig å benytte seg av en loddefri tilkobling hadde det vært knall - da skulle selv en uerfaren klare å koble godt merkede kabler på rett plass og få lyd ut av gitaren.

Brukerveiledning. Jeg ser for meg at dersom man selger noe til nybegynnere bør man være behjelpelig med både råd og tips, og mer håndfast hjelp - justering etc. Råd og tips finnes i store mengder på forumet. Er det aktuelt å samarbeide med andre for å få utbredt tilgang til justering, oppsett, første strengeskift etc over store deler av landet?

Mulig jeg sikter litt høyt, men skal det være en nybegynnergitar bør den være det fullt ut.

2. Nummerere de 10/50/100 første? Vær sikker på at aktive musikere bruker gitaren. Fremtredende "jeg er en GitarNorgeGitar" på en eller annen måte. For en slik gitar er det kanskje enda større behov for å la folk modde selv, eller la gitaren ha gode deler i utgangspunktet. GN - noe for enhver smak. For min del blir dette litt mer som å gjøre en felles bestilling av deler, og ikke en ferdig gitar. På mange måter klinger GNG som en ferdig spillbar gitar bedre i mine ører. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at gitaren er en offisiell gitarnorge-modell, gjør jo at det blir veldig enkelt å få brukerstøtte på forumet. Alle eventuelle "særegenheter" ved produktet vil sikkert fort oppdages og den kollektive kunnskapen om produktet vil bli enorm.

Så... Når kan jeg kjøpe en? ;) (Kjenner jeg er i impulskjøpmodus om dagen). :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre det klinkende klart- jeg har ikke noe i mot prosjektet i det hele tatt, tvert i mot, jeg vil gjerne bidra, og har allerede meldt meg til å forhåndsbetale for en. Kan jeg også bidra med å trekke i tråder og oganisere, så gjerne det.

Det jeg er skeptisk til, og det beklager jeg, er om dette er mulig å gjennomføre på en slik måte at det blir økonomi i det, og at antallet gitarer solgt blir så mange at det er noen vits.

Grunnen er de erfaringene jeg har med lignende prosjekter her på forumet. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover å komme med mer konkrete priser og muligheter når jeg har sjekket det til uka.

Det kan hende at en Tele er et enda enklere og bedre utgangspunkt for gitaren.

Hvis stol og stemmeskruer leveres fast på alle gitarer, er det bare plekterbrett, pickups og elektronikk som kan varieres.

Så det var forslag om "ulv i fåreklær" tidligere i tråden. Det kan passe bra på en Tele med mye trøkk i.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med forhåndsbestilling da? At vi samler så mange vi kan, betaler og deretter bestiller? Jeg er forsåvidt enig i at en spilleklar gitar er et bedre valg Euph og Sarge, så jeg føyer meg etter flertallet. Kanskje hvit kropp med blå pinstriping langs konturene (GN fargene) er en måte å GNisere gitarene?

EDIT: det er jo mange forhandlere på forumet. Kanskje de kan stille med deler etc til en billig penge? Jeg kan gjerne ta meg av lodding og montering av hardware gratis. Setup er ikke jeg best på så det er det nok bedre å overlate til mer drevne folk. Et plekterbrett er jo ikke så dyrt i frakt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målgruppen, noe som helt klart har med pris å gjøre - om dette blir en gitar som kommer til å koste med enn 3 lapper tipper jeg flesteparten av de som så langt har sagt seg interessert, rett og slett trekker seg tilbake - bør være nybegynnere, og at visjonen ("fanfare") bør være å lage en "nybegynnergitar" som blir så god som overhodet mulig innenfor en avtalt prisramme.

Slenger noen ideer ut i lufta.

Hvem er målgruppen?

  1. Nybegynnere som kan være trygge på at de får en grei gitar som sin første.
  2. De som vil ha noe spesielt i sin gitarsamling, samtidig som gitaren kan gi spre GitarNorge til enda flere.

1. Gjennomtenkte og gjennomprøvde løsninger. En tele med fast stol er en veldig god basis for det meste. Prisforskjeller hos produsent kan være avgjørende for en god del valg, f.eks. fast stol kontra vibsystem.

Fast stol! Period!

Det er sikkert mulig å lage en kropp og en hals, og la plekterbrett med mikker være et eget valg. Hvor bra løsning er det for de som vil kjøpe sin første gitar? Er det mulig å benytte seg av en loddefri tilkobling hadde det vært knall - da skulle selv en uerfaren klare å koble godt merkede kabler på rett plass og få lyd ut av gitaren.

Hvis hals og kropp kun danner basisen og resterende deler er "custom options" så innebærer dette vanvittig mye jobb, vil jeg tro, for de vedkommende som forhåpentligvis vil ta på seg ansvaret å bestille disse gitarene. Dessuten syns jeg det er mer stas med komplett gitar, type "offisiell GNG", som du selv påpeker senere i innlegget ditt.

Mulig jeg sikter litt høyt, men skal det være en nybegynnergitar bør den være det fullt ut.

Hva i all verden mener du med dette? :)

2. Nummerere de 10/50/100 første? Vær sikker på at aktive musikere bruker gitaren. Fremtredende "jeg er en GitarNorgeGitar" på en eller annen måte. For en slik gitar er det kanskje enda større behov for å la folk modde selv, eller la gitaren ha gode deler i utgangspunktet. GN - noe for enhver smak. For min del blir dette litt mer som å gjøre en felles bestilling av deler, og ikke en ferdig gitar. På mange måter klinger GNG som en ferdig spillbar gitar bedre i mine ører. :)

Nummerering må jo selvfølgelig til, dog et krav om at "aktive musikere bruker gitaren" er vel å sikte litt vel høyt, med mindre "aktive musikere" ikke innebærer noe mer enn å spille tre-fire konserter i året...

Vi snakker vel forresten om å motta en komplett gitar, ferdig skrudd sammen, og ikke som byggesett/Lego?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forhåndsbetaling og samlet bestilling er eneste farbare vei. Ellers må det gå gjennom en forhandler, og sa blir det gjerne dyrere. Tror også at 2000-3000 kr for ferdig sammensatt gitar er et fornuftig prisleie. Er nok en del som melder seg ut dersom det blir for dyrt, og en del andre som melder seg ut dersom de må svinge skrutrekkere og loddebolt før de kan spille. Lavere enn 2000 kroner blir det vel vanskelig å opprettholde et minstemål av kvalitet innenfor, skulle jeg tro.

Om noe skal prioriteres for spillbarhet, så må jo det være kvalitet i hals og kropp. Alt annet kan jo moddes og byttes uten større problemer av dem som ønsker dersom utfresninger er tilrettelagt for det.

Blir det noe basert på Strat eller Tele, så tror jeg uansett at utfresning for HSH eller HS er lurt. Hva som blir standardbestykning kan jo velges litt uavhengig av dette.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En telecaster-type gitar med humbucker i bridge og vanlig single coil i neck tror jeg hadde fungert fint. Ellers støtter jeg også forslaget om at kvaliteten i hals og kropp bør prioriteres. Når det kommer til elektronikken og hardware så finnes det noen rimelige varianter ute og går som ikke nødvendigvis koster skjorta (jeg har allerede nevnt min "kandidat", og i fare for å gjenta meg selv for mange ganger...).

Hva med en telecaster med enten hard tail (stratvarianten) eller en av de rimeligere wilkinson-tremoloene, semilåsbare stemmeskruer (f.eks EZ-lok), humbucker i bridge og vanlig tele single coil i neck (ev. strat single coil, samt utfresing for single coil i midtposisjon som dekkes av plekterbrettet)? En ganske streit gitar, men som allievel skiller seg ut fra mengden. Jeg aner ikke noe om produksjonskostnader, men det burde vel være mulig å få til noe slikt noe i prissjiktet 2-3k?

Ellers tror jeg forhåndsbetaling er riktig vei å gå.

Tror også det er greit å ha en innstilling om "å være med på moroa". Dette blir ingen Fender, Suhr, Tokai, Tyler, Fernandes, Ibanez etc, men kanskje heller en kul gimmick (for mange i hvert fall) som i tillegg kan vise seg å være en fullt ut brukbar gitar. Kanskje ikke som hovedgitar for de med feinschmeckerinstrumenter, men en artig sak i samlingen sin, ev. som en god backupgitar.

Mitt navn er i hvert fall klart med på lista.

Ellers har jeg ikke sett at det har blitt diskutert om dette skal bli "butikk", dvs at det er noe "noen", hvem enn disse måtte være, skal tjene penger på, eller om man skal "gå i null"....

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.