Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke like enkelt å få virkelig gode og rimelige utgangspunkt for en slik gitar (Les Paul jr). Der skal jo kropp og hals henge sammen i ett stykke, om jeg har skjønt det rett, og da skal mye være gjort riktig fra produsent.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på en eller to features som skiller gitaren fra "standardmalen". Mitt forslag er humbucker i bridge med coil split, uansett om det blir basert på tele eller strat form.

En ide:

Strat kropp med HSH utfresning for modifiserbarhet, levert med plekterbrett for kun humbucker i bridge og single coil i neck (H-S). Kobling som en SSS, men altså med den ene humbuckercoilen i bridge koblet inn istedenfor midtpickupen.

Eller for å si det slik: Blir som en SSS strat der midtpickupen er flyttet inntil bridgepickupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt: Jeg tror ikke dette blir den ultimate gitar (hva nå DET er i gitaristenes verden av individuelle preferanser).

Men jeg var som sagt med på et lignende prosjekt i høyttalerverdenen, der man i DIY-verdenen konstruerte og skaffet deler til en høyttaler som kostet rundt 4-5000 i deler og som spilte som en del kommersielle produkter til 3 ganger prisen. Her sparte man penger på at konstruksjon, innkjøp, bygging og distribusjon ble gjort på tilnærmet ren DIY og dugnadsbasis. Og selvfølgelig uten kostnader til markedsføringsbudsjett og serviceapparat.

Dette gir meg tro på at det går an å få til en forumgitar som ihvertfall er like bra som kommersielle gitarer til samme pris, og kanskje til og med så bra som gitarer til det doble av prisen. Risiko? Ja, men ikke så veldig risikabelt, vil jeg si. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en gøy ide dette.

Etter min smak, burde det vært en Les Paul, men skjønner godt at ikke alle er 100% med det.

Synes en strat hadde vært perfekt, som nevnt over, da det er en gitar som appelerer til mange.

Det med egen konfigurasjon av pupsene er ingen dårlig ide, men kanskje litt vanskligere i praksis om hver gitar skal bli custom bestilt?

Etter min mening så burde man ikke ha humbuckere i en strat - det har man Les Paul til, så synes det burde være plain S-S-S konfigurasjon med mulighet for å modde.

Hadde vært kult om den hadde en eller annen unik finish, likte ideen med stripen. :)

Og der tror jeg at jeg oppsummerte det meste av det som har blitt sagt hittil. :P

Men for å være realistisk, tror helt ærlig er ikke det er noe jeg ville brukt penger på, selvom det er en morsom tanke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi så langt kan slå fast at

  1. Det blir ingen G-style gitar, noe som betyr at den ikke vil ha limt hals. Dette vil rett og slett koste for mye og intensjonen om en makspris på 3k vil falle i grus.
  2. Den vil få en fasong av enten en stratocaster eller en telecaster.
  3. Den vil ikke ha standaristert pickupoppsett.
    Videre mener jeg at
  4. alle de produserte gitarene skal komme med samme pickuper. De som ikke er happy med hva som kommer til å bli satt i, kan alltids bytte disse ut i etterkant.

En liten "poll"-tråd uten mulighet for krasse kommentarer om at dette bare er tull og fjas, klaging over at den ikke vil ha Kahler vibsystem og at den ikke vil bli utstyrt med mikrobølgeovn, er kanskje veien å gå for å lodde stemningen om hva slags gitar Folket vil ha, da basert på hva det fornemme Utvalget kommer frem til.

Jeg tar imot oppfordringen fra GPM om å sitte i GN-gitarens tillitsutvalg. Noe slikt noe har jeg aldri sittet i før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering for min egen del:

1. Ideén er god.

2. Ideéns far bør naturligvis være med i Utvalget.

3. Er helt på linje med kristofereides siste innlegg.

4. Jeg kjøper én, forutsatt at det blir en Tele, med en særegen identitet, altså at den ikke er "just another Telecopy".

Da venter jeg spent på resultatet av Utvalgets arbeid.... :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med egen konfigurasjon av pupsene er ingen dårlig ide, men kanskje litt vanskligere i praksis om hver gitar skal bli custom bestilt?

Poenget er at du selv kjøper pickups, plekterbrett, knotter osv. Gitaren blir den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer et ønske: Jeg ønsker en stilig finish (ja, jeg vet at smaken er som baken).

Med det mener jeg at den bør henge sammen utseendemessig. Ikke mange ulike farger på knotter, pickups, hardware, plekterbrett, kropp, hals, hode etc. Og helst farger som harmonerer med hverandre.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.