Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Nå skal ikke jeg uttale meg om hvor realistisk det er å få gjennomfør et slikt prosjekt, eller hvor mange som faktisk ville handlet en slik gitar. Jeg tenkte ærlig talt ikke så mye på det når jeg skrev mitt første innlegg - at det faktisk skulle realiseres mener jeg.

Men hvis man finner et akseptabelt utgangspunkt for flest mulig, gitaren har en ok byggekvalitet, samt at man gir folk muligheten til å velge plekterbrett med "innhold" selv, samt får en akseptabel pris på grunn-gitaren er det vel ikke helt utenkelig at man kan få solgt/bestilt/produsert en viss andel av disse gitarene. Jeg ville kjøpt en, bare for å være med på morroa, selv om dette ikke akkurat er upløyd mark for meg.

En "grunngitar" til noen tusen + et pickguard oppsett som kan koste alt fra 500,- ferdig samlet eller maaange tusen for den som vil "flotte seg" er jo ingen umulighet å realisere rent økonomisk eller teknisk for de fleste av oss. En grei gitar med skikkelig hardware til en billig penge blir aldri helt feil liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hva du selv har nevnt i denne tråden, virker vel alt nesten riktig egentlig, men jeg skal jo ikke påberope meg å vite hva du egentlig mener jeg da :D

Nja, sikkert ikke såå forskjellig, men jeg ville foretrukket, som sagt, SSS-konfig, i tillegg ville jeg hatt svak V-profil, lønnehals (mørk) og minimum 9" radius, helst 7,25". Og 21 bånd. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, sikkert ikke såå forskjellig, men jeg ville foretrukket, som sagt, SSS-konfig, i tillegg ville jeg hatt svak V-profil, lønnehals (mørk) og minimum 9" radius, helst 7,25". Og 21 bånd. :-)

Vel, jeg foreslo altså at hver og en selv kunne velge pickups og type da. HSH routing, betyr bare at det er mulig å montere humbuckere det.

V profil, tintet lønnehals, vintage radius samt 21 bånd? Det lukter ikke direkte superstrat av dette da egentlig :D Men, som du vel selv nevnte tidligere så legger kanskje du noe annet i det utrykket enn mange andre.

Ja-ja, uansett et slikt prosjekt vil ikke klaffe 100% for alle hva angår specs. Det viktigste blir vel å finne noe alle kan leve med. Da havner vi neppe verken på Fender 50's specs eller Ibanez RG for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da havner vi neppe verken på Fender 50's specs eller Ibanez RG for å si det sånn.

Det må nok være noe midt i mellom ja. Kanskje er det også lurt å kutte ut vibsystem og satse på hardtail?

Det kan også hende at det er rimeligere å få laget gitaren med standard hardware og la de som vil oppgradere bytte?

Antageligvis vil det være et godt alternativ for de som vil ha gitaren billigst mulig.

Forslag:

Stjæle '59 halsprofilen fra en Tyler. Låsbare stemmeskruer. Lønnehals med rosewood brett.

Stratkropp i or som er routa for HSH, men levert med HSS. 5-veis, hvor bakerste er bøkkeren.

Hardtail med gjennomgående strenger. Hva med blå som standard farge? LPB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

Stjæle '59 halsprofilen fra en Tyler. Låsbare stemmeskruer. Lønnehals med rosewood brett.

Stratkropp i or som er routa for HSH, men levert med HSS. 5-veis, hvor bakerste er bøkkeren.

Hardtail med gjennomgående strenger. Hva med blå som standard farge? LPB?

Ja, nå snakker vi her!! Dette er helt klart noe jeg kunne slengt meg på. Sånn æres-ord, ti kniver i hjertet-greier

Hva med å kunne velge mellom lake placid blue, shell pink, sea foam green og fiesta red? Alle sånn passe se-på-meg-farger men i trad. Fender-stil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ha 22 bånd i det minste.

Morsom ide forøvrig. Strat er jo genialt for de som starter å spille, og gjerne hardtail.

Det kunne jo vært en ide å prøvd å få til den mest ultimate (nybegynner)gitaren for ikke mye penger, så kanskje den hadde vært til god hjelp for de som skal starte ,samt følge med i mange år fremover.

Støtter ellers Greener i det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok være noe midt i mellom ja. Kanskje er det også lurt å kutte ut vibsystem og satse på hardtail?

Det kan også hende at det er rimeligere å få laget gitaren med standard hardware og la de som vil oppgradere bytte?

Antageligvis vil det være et godt alternativ for de som vil ha gitaren billigst mulig.

Jo, som jeg også sa, hardtail er lurt.

Prisforskjellen på dårlig hardware og god hardware er så liten at det bare er dumt å betale for det. Dessuten er ikke oppgraderingsruta helt så enkel som man kanskje skulle tro. Selv en kina-skrue avviker fra en japan/usa skrue ofte, og dermed sliter man med alt fra å erstatte hals-skruer til å finne en billig hardtail bro som faktisk har samme monteringshull som en skikkelig en. Skal man få laget en gitar, er det bare å få laget den med skikkelig hardware først som sist. Det koster ikke mange kronene ekstra og man sparer seg for masse bry og penger når alt kommer til alt.

Poenget er altså for å være tydelig - dårlig hardware gir ikke en god gitar, samt at specs på billig hardware som oftest avviker fra specs på god hardware - noe som i praksis bare medfører problemer.

Skal man lage en billigst mulig gitar, blir det umulig å finne noe fortrinn med et slikt prosjekt når f.eks Squier selger slike gitarer fra tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som leste mitt innlegg? Universal routing, ingen sperrer mellom pups... Da hiver man hva man vil i plekterbrettet

Og HSH routing som er nevnt flere ganger, gir deg nøyaktig samme resultat, men litt mer treverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig dette kan bli noe av. Når det gjelder headstock-design så bør det jo helt klart være noe annet enn den sedvanlige Fender-formen. Hva med å kjøre en headstock-design-konkurranse? (Jeg aner jo selvfølgelig ikke hvor mye jobb det innebærer å administrere noe slikt noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Hvorfor ikke en kroppdesignkonkurranse også? Må en Gitarnorge gitar på død og liv vært en strat? Litt vel opplagt, Ikke akkurat særegent, og alle har vel en fra før... Hva med en helt unik Gitarnorge-gitar istedet? Et Warmoth-lignende firma kan jo lage alt som trengs etter tegninger.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.