Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Fractal Audio Axe-FX Standard


GummiTZ

Anbefalte innlegg

Korleis er det med prisendring og nye versjonar av Axe'n? Digitalt utstyr har jo ein tendens til å falla i pris, men denne greia har vel ikkje gjort det? Er det ein ny versjon på gang, som vil pressa ned prisen på standard? Er grundig lei av å drassa rundt på tungt utstyr, og dette verkar endå meir fornuftig...

... Men eg kjøpte meg jo nettopp Engl SE670, kan jo ikkje berre selga ein slik amp med det fyrste! :( Er det nokon som har ein totalt pris på kva ein standard kjem på ny frå usa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... husker da Boss GP-8 kom på slutten av 80-tallet. Det var bare å kvitte seg med Marshallene da også :)

Menigmann har i mange år blitt "lurt" av ampsimulatorer. Samboeren min synes Marshall-modellene på Pod låter mye bedre (eller "finere") enn "the real thing". Greia med Axe-FX er at den er så naturtro at den også "lurer" gitarister. Da blir det en annen diskusjon enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor anbefaler du ikke å bruke rør slutttrinn sammen med AXE'n?

E: Ok, ser at greia er å slippe cab osv.

Men god PA er dyrt liksom. Jeg er bare ute etter å slippe GAS, da jeg vil ha alt i ett med AXE. er det feil tenkt?

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare ute etter å slippe GAS, da jeg vil ha alt i ett med AXE. er det feil tenkt?

Tja, kommer vel litt an på. Den har ca. 50 forsterkere med nesten like mange kabinetter tilgjengelig, og et kobbel av effekter som dekker de aller fleste typer pedaler som finnes. Hvis har GAS etter mange ulike lyd-muligheter, så vil Axe-FX ta knekken på det behovet ganske lett. Om du heller har litt "mojo"-GAS, og kan pløye deg igjennom 20 forskjellige tubescreamere før du finner den rette, så er det som Aphelion nevner kanskje et annet motiv som ligger bak enn bare tone/muligheter. Da kan du sikkert kjede deg med Axe-FX også, så snart det slutter å komme morsomme pakker i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer vel litt an på. Den har ca. 50 forsterkere med nesten like mange kabinetter tilgjengelig, og et kobbel av effekter som dekker de aller fleste typer pedaler som finnes. Hvis har GAS etter mange ulike lyd-muligheter, så vil Axe-FX ta knekken på det behovet ganske lett. Om du heller har litt "mojo"-GAS, og kan pløye deg igjennom 20 forskjellige tubescreamere før du finner den rette, så er det som Aphelion nevner kanskje et annet motiv som ligger bak enn bare tone/muligheter. Da kan du sikkert kjede deg med Axe-FX også, så snart det slutter å komme morsomme pakker i posten.

Knall, det høres bra ut!

Men fortsatt, vil ikke et rør slutt trinn til cab høres bra ut?

PA absolutt nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis er det med prisendring og nye versjonar av Axe'n? Digitalt utstyr har jo ein tendens til å falla i pris, men denne greia har vel ikkje gjort det? Er det ein ny versjon på gang, som vil pressa ned prisen på standard? Er grundig lei av å drassa rundt på tungt utstyr, og dette verkar endå meir fornuftig...

... Men eg kjøpte meg jo nettopp Engl SE670, kan jo ikkje berre selga ein slik amp med det fyrste! :( Er det nokon som har ein totalt pris på kva ein standard kjem på ny frå usa?

Prisen har holdt seg stabil siden den kom. Den finnes i Standard- og Ultra-utgave, og begge disse selges side om side. Bruktprisen er ikke så mye lavere enn nypris. Det er foreløbig ingen rykter om ny hardware heller, den har kjørt på samme hardware siden den kom. Det kommer sikkert en oppgradert modell en eller annen dag, men boksen blir ikke noe dårligere av den grunn.

En ting som er spesielt med Axe-FX, er at det hele tiden kommer nye firmware-oppdateringer som er gratis. Vips, så har du nye amp-modeller og effekter uten å betale en krone.

Du kan regne med å få Standard-modellen for ca. 10 - 11.000 NOK brukt fra USA (via JetCarrier). Nypris er noen tusenlapper over det.

Alt annet er da ikke ubrukbart selv om det kommer en ny boks?

Axe-FX is not "just another box"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall, det høres bra ut!

Men fortsatt, vil ikke et rør slutt trinn til cab høres bra ut?

PA absolutt nødvendig?

Jo, sluttrinn og kab vil låte helt kanon det. Og så spørs det jo litt hvordan du vil rute signalene. Skal du mikke opp dette kabbet, eller skal du splitte i Axe-FX med eget DI-signal til lydmannen og så en egen link til ditt eget kab? Da kan du slå av kabinett-simuleringen på din linje, men beholde den på den linja som går til lydmann. Det går an. :)

Hvis du drar med deg sluttrinn og kab, så mister du jo portabiliteten som ihvertfall jeg ser som et kjempepluss. Men lyd-mulighetene vil jo fortsatt være tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, sluttrinn og kab vil låte helt kanon det. Og så spørs det jo litt hvordan du vil rute signalene. Skal du mikke opp dette kabbet, eller skal du splitte i Axe-FX med eget DI-signal til lydmannen og så en egen link til ditt eget kab? Da kan du slå av kabinett-simuleringen på din linje, men beholde den på den linja som går til lydmann. Det går an. :)

Hvis du drar med deg sluttrinn og kab, så mister du jo portabiliteten som ihvertfall jeg ser som et kjempepluss. Men lyd-mulighetene vil jo fortsatt være tilstede.

Jeg skjønner!

Da har jeg gode fremtidsutsikter.

Takk for en fin anmeldelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri i mitt liv møtt en lydmann som mener det er en fordel med direktelyd fra scena, og jeg kjenner endel!

Leker til og lydmann selv nå og da :)

Gitarkabinetter er jo som regel veldig rettningsbestemt nærmest projektillydende det samme gjelder bassannlegg, -bassisten vår bruker et Ampeg 8x10 og det spiller rett og slett for høyt og direkte

for mange scener.

Publikum vill jo få vilt forskjellig lyd etter hvor de står da, ser ikke helt fordelen med det...

Ingenting er for høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse inkludert flett nye effekter (ikke bare oppgraderinger av eksisterende)?

Hvis jeg ikke husker feil så det har inneholdt både oppgraderinger av effekter,

og i hvert fall en ny effektblokk.(med flere funksjoner)

Oppgraderinger direkte fra nettet, eller tilsendt fra TC-Electronic.

Jeg fikk tilsendt og innstalert siste oppgraderinger i en jeg hadde kjøpt brukt, helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig spesielt. TC-Electronic har levert gratis oppgraderinger helt siden G-Force kom,

og det er ganske mange år siden.

Som eier av G-Force i mange år tørr jeg påstå at det knapt kan sammenlignes.

Cliff kommer med bugfixer så og si på dagen etter at det er oppdaget.

tc var drit trege og folk måtte mase mye.

Den boksen ga meg endel frustrasjon og den låt aldri så bra som en 1210 eller 2290, glad jeg er ferdig med den.

Det var langt mellom oppdateringene, og de var ikke i nærheten av så omfattende som så og si hver Fractal update er!

tc tok forresten betalt for FX kortet til G-Force (som jeg kjøpte)

Fractal har bøttevis av oppgraderinger tilsvarende det gratis!

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.