Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Fractal Audio Axe-FX Standard


GummiTZ

Anbefalte innlegg

Ok. Så hovedargumentet for å kjøre alt på PA er pga fleksibiliteten og pga da får en tilgang til mange flere kabsimuleringer?

Riktig.

Men vil dette si at det låter bedre enn hvis en har et bra kabinett en vil kjøre ting gjennom?

Ingen av delene er nødvendigvis bedre enn den andre. Men om kjører dette igjennom et tradisjonelt gitarkabinett, så er spørsmålet:

Hvilken måte vil du velge for å levere lyd til publikum? Skal du bruke tid og krefter på å mikke opp kabinettet ditt, noe som vi vet gir et annet resultat enn det du hører selv? Skal du splitte signalet i Axe'n og kjøre utgang 1 til kabinett til deg selv, og utgang 2 med høyttalersim til publikum?

Og så blir jo spørsmålet; Hvorfor skal du gjøre det? Er den "amp in the room"-feelingen så ekstremt viktig? Tenk på følgende: Store band som bruker in-ear monitoring, får jo ikke direkte amplyd. De får "miced up amp". Det samme gjør gitarister som sitter i kontrollrommet i studioet når de spiller inn gitarspor, og hører på ampen igjennom studiomonitorer (eller som får gitarlyden servert i headset). Jeg bryr meg mer om hvordan sluttresultatet av lyden er enn hvordan ampen låter direkte...det er tross alt den oppmikkede lyden som skal høres av alle andre...

Som nevnt tidligere ville jeg gått for rett i PA-løsningen, og hjemme kjørt en aktiv studiomonitor ("full range flat response") som du kan få billigere enn et kabinett + sluttrinn. Du kan også/eventuelt kjøpe deg en aktiv scene-monitor eller bare rett og slett aktive PA-høyttalere. Da stiller du godt utstyrt i øvingslokaler som har kjip PA også... Så lenge du bare skal kjøre gitarlyd igjennom dem, så trenger du ikke mikser, sluttrinn og så videre, du plugger bare Axe'n rett i en eller to aktive høyttalere.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra poenger GummiTZ.

Skjønner ikke folk som kjøper seg Axe og begynner å styre med sluttrinn og gitarcabs, tar jo bort poenget litt...

Kjøp et par FBT Verve 12Ma så vil du aldri savne gitarkabinett.

Jeg liker bedre å skru lyd på disse enn KRK monitorene min rett og slett fordi gitarlyd liker 12" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hvilke PA-systemer har du testet da GummiTZ?

Jeg bruker rørsluttrinn og kab på øving rett og slett fordi dette blåser vekk de middelklasse-PAene jeg har testet hva lyd angår.

Får bare ikke det samme trøkket ut av de PAene jeg har testet. Felles for de fleste er at de ikke kutter "at battle level" i mixen og at de mister futt når man skrur opp.

En god monitor som gjør Axen rettferdighet kommer jo til å koste en del.

Gid jeg hadde hatt cash til å kjøpe meg en av de monitorene det hypes om. QSC HPR122i og FBT verve 12ma koster jo 11k veiledende i Norge f.eks.

Selv om jeg ikke tviler på noe av det du har sagt debris, så skulle jeg ønske at jeg kunne lånt en av disse monitorene i en uke for å overbevise meg selv om at en av disse

(relativt små ifht et 4x12) monitorene ikke har noe å holde tilbake på opp mot et sluttrinn og et 4x12"...

EDIT: Et ukreativt søk hos thomann avslører at FBT verve 12MA fåes til ca 6500 inkl frakt og moms... Klarer jeg nudler i to måneder gitt?

Endret av phatman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med preamps+høyttalersimulator+PA. Dedikerte sluttrinn og 4x12-kasser må til. Monitorer som backline er jo helt latterlig.

Øh..Monitorer er monitorer ikke backline.

Jeg tar med en eller 2 FBT`er når jeg har mine tvil om monitorene som er der vi spiller.

Hele poenget er jo å bli kvitt buldrende backline som ødelegger for lydmann/lyd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hvilke PA-systemer har du testet da GummiTZ?

Ingen. På øving kjører vi alt i headset. Før jeg fikk Axen, mikket jeg opp rør-ampen min, og fikk denne i headset. Jeg sier jo ikke at PA låter bedre enn sluttrinn og 4x12. Jeg sier det låter slik som publikum hører det, som selvsagt er avhengig av kvaliteten på PA. Om spillestedet har kjip PA, så er ikke det et argument som taler mot Axen, når en tradisjonell rigg likevel mikkes opp...

Jeg bruker rørsluttrinn og kab på øving rett og slett fordi dette blåser vekk de middelklasse-PAene jeg har testet hva lyd angår.

Det har du nok rett i, men greia blir jo da at du lytter direkte til ampen din, mens publikum lytter til den oppmikkede ampen din. Alle fordelene som et 4x12 gir, gagner KUN deg selv. Lydmannen får mer lyd på scenen han må hanskes med, og må sannsynligvis herje litt med mic-plassering og ratting på miksepulten for å få en lyd som er noenlunde lik den du ideelt sett skulle ønske at publikum hørte.

Hele poenget er jo å bli kvitt buldrende backline som ødelegger for lydmann/lyd ut.

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, buldrende gitaranlegg setter jo trommer og bass fullstendig i skyggen. Sikkert derfor lydmenn bruker typisk 1 min på å skru gitarlyd og 3 timer på trommene :lol: Noenlunde erfarne lydmenn har ikke noe problem med å håndtere lyd fra backline, og på små klubbscener med dårlig/svak PA er det en fordel med direkte lyd fra scenen, samtidig som det føles bra for de fleste gitarister å ha lyd i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på små klubbscener med dårlig/svak PA er det en fordel med direkte lyd fra scenen

Tja, det spørs. Lyden fra gitarkabinetter er langt mer retningsbestemt enn et PA-anlegg, og om gitarkabinetter brukes for å gi lyd direkte til publikum, så kan dette medføre enorme forskjeller i resultatet alt etter hvor den enkelte publikummer oppholder seg.

Jeg vil tro det er lettere å få jevn og grei lyd i et halvdårlig PA-anlegg med DI-gitar, enn ved å guffe opp en tradisjonell gitaramp for å kompensere. Hvis noe på scenen med fordel kan formidles akustisk i små lokaler, så må det være trommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI har jeg begynt å kjøre axen direkte til FOH når jeg spiller ute. Mest fordi det er uhyre praktisk å kun ha med seg axen, gitar og midibrett.

Jeg har faktisk opplevd en gang at lydmannen foretrakk å mikke opp rigget mitt da jeg spurte om han ville ha meg direkte eller ei.

Så lydmenn med litt erfaring vet å håndtere backline uansett som imaginos sier..

Er det ikke forresten dritkjipt å øve med headset? Har prøvd det en gang og kjemien i bandet ble plutselig halvert kontra det å øve åpent med backline.

MYE mindre følelse av dynamikk osv når man øver med headset IMO.

Endret av phatman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, buldrende gitaranlegg setter jo trommer og bass fullstendig i skyggen. Sikkert derfor lydmenn bruker typisk 1 min på å skru gitarlyd og 3 timer på trommene :lol: Noenlunde erfarne lydmenn har ikke noe problem med å håndtere lyd fra backline, og på små klubbscener med dårlig/svak PA er det en fordel med direkte lyd fra scenen, samtidig som det føles bra for de fleste gitarister å ha lyd i ryggen.

Jeg har aldri møtt en lydmann som ikke foretrakk at gitaristen kunne spille lavere slik at han fikk 100% kontroll over lyden ut.

Fordel med direkte lyd fra scenen??? Jada :lol:

4x12 kasser ble designet på en tid da PA var elendig, så de var ment å spille direkte fra scena som et miniPA, i dag er virkeligheten noe anderledes for å si det mildt.

Hvis det er så glimrende med direktelyd fra scena, hvor mikkes da gitarkabinnetter så og si alltid offstage på store produksjoner mens de som står på scenen er mest for show?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i, men greia blir jo da at du lytter direkte til ampen din, mens publikum lytter til den oppmikkede ampen din. Alle fordelene som et 4x12 gir, gagner KUN deg selv. Lydmannen får mer lyd på scenen han må hanskes med, og må sannsynligvis herje litt med mic-plassering og ratting på miksepulten for å få en lyd som er noenlunde lik den du ideelt sett skulle ønske at publikum hørte.

Joda, men lyden fra ampen og fra den oppmikkede ampen vil da ikke være såååå forskjellig?

Da kan en jo si det samme når en bruker vanlig amp og micer den opp live, at den oppmikkede ikke vil låte "likt" som den på scenen..

Men det er vel en smakssak om Axeen låter best med PA eller kab, sannsynligvis kan en få veldig bra resultater med begge deler, men da miste litt fleksibilitet. Kjøpet kan dog forsatt forsvares da en har masse ampsimuleringer og effekter å velge mellom.

Hva gjør dere PA-tilhengere når dere ankommer et sted og ser at PA-anlegget er dritt`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke videre erfaring med en sånn Axe, men er PA-en dritt, så kan man jo ikke løse det med en fet 4x12-kasse? Bandlyden består da av litt annet enn det? Vet det finnes gitarister som mener noe annet, men de tror jeg vi holder utenfor?

Her er det da faktisk snakk om at man skal tenke nytt, og skjønne at man ikke trenger tradisjonell backline i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.