Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Fractal Audio Axe-FX Standard


GummiTZ

Anbefalte innlegg

Har ikke videre erfaring med en sånn Axe, men er PA-en dritt, så kan man jo ikke løse det med en fet 4x12-kasse? Bandlyden består da av litt annet enn det? Vet det finnes gitarister som mener noe annet, men de tror jeg vi holder utenfor?

Her er det a faktisk snakk om at man skal tenke nytt, og skjønne at man ikke trenger backline i det hele tatt!

Jo. men jeg snakket om i situasjoner hvor en kun har med seg Axen.. Denne er jo ikke mer praktisk og ha med seg hvis man hver gang likevel må drasse emd 4x12 kabinett, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt en lydmann som ikke foretrakk at gitaristen kunne spille lavere slik at han fikk 100% kontroll over lyden ut.

Fordel med direkte lyd fra scenen??? Jada :lol:

4x12 kasser ble designet på en tid da PA var elendig, så de var ment å spille direkte fra scena som et miniPA, i dag er virkeligheten noe anderledes for å si det mildt.

Hvis det er så glimrende med direktelyd fra scena, hvor mikkes da gitarkabinnetter så og si alltid offstage på store produksjoner mens de som står på scenen er mest for show?

Det spørsmålet er ikke foranlediget av det jeg skrev, så det kan du sikkert svare på selv. Jeg påpekte altså at direkte lyd kan være en fordel i små klubber med svak PA. For ordens skyld så er dette en løsning som flere lydmenn har foreslått, og ikke noe jeg har diktet opp i gitarist-hodet mitt.

Vil understreke at jeg overhodet ikke er negativ til axe-fx, det er tydeligvis en glimrende prosessor som jeg helt sikkert plukker opp ved anledning. Men jeg forbeholder meg retten til å bruke den slik jeg vil, uten at det skal hagle "meningsløst"-kommentarer av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI FOH IMO. Serr, liss. ZOMG.
Kan du oversette disse for meg? :unsure:

Har hengt ALTFORMYE på utenlandske fora der det flyter over av disse forkortelsene.. hehe.

For Your Information

Front Of House

In My Opinion

Skal prøve å gjøre mitt for å ikke forpeste skriftspråket lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet er ikke foranlediget av det jeg skrev, så det kan du sikkert svare på selv. Jeg påpekte altså at direkte lyd kan være en fordel i små klubber med svak PA. For ordens skyld så er dette en løsning som flere lydmenn har foreslått, og ikke noe jeg har diktet opp i gitarist-hodet mitt.

Vil understreke at jeg overhodet ikke er negativ til axe-fx, det er tydeligvis en glimrende prosessor som jeg helt sikkert plukker opp ved anledning. Men jeg forbeholder meg retten til å bruke den slik jeg vil, uten at det skal hagle "meningsløst"-kommentarer av den grunn.

Jeg har aldri i mitt liv møtt en lydmann som mener det er en fordel med direktelyd fra scena, og jeg kjenner endel!

Leker til og lydmann selv nå og da :)

Gitarkabinetter er jo som regel veldig rettningsbestemt nærmest projektillydende det samme gjelder bassannlegg, -bassisten vår bruker et Ampeg 8x10 og det spiller rett og slett for høyt og direkte

for mange scener.

Publikum vill jo få vilt forskjellig lyd etter hvor de står da, ser ikke helt fordelen med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri i mitt liv møtt en lydmann som mener det er en fordel med direktelyd fra scena, og jeg kjenner endel!

Leker til og lydmann selv nå og da :)

Gitarkabinetter er jo som regel veldig rettningsbestemt nærmest projektillydende det samme gjelder bassannlegg, -bassisten vår bruker et Ampeg 8x10 og det spiller rett og slett for høyt og direkte

for mange scener.

Publikum vill jo få vilt forskjellig lyd etter hvor de står da, ser ikke helt fordelen med det...

Det er frekvensene som i hovedsak avgjør hvor retningsbestemt lyden er. Jo høyere frekvens desto mer retningsbestemt. Det er derfor du kan sette subwooferen omtrent hvor som helst i stua di.

Den lavfrekvente info'en og resonansen fra et 4x12 bærer godt i alle retninger og bidrar til trøkk i lyden også utenfor scenen. Hvis man i tillegg kjører noe gitar gjennom PA, og evt drar ned bassen på mixeren, så får man brukbar spread og fylde i gitarlyden i små lokaler uten belaste PAen noe særlig. Da har man nesten all PA-kapasitet tilgjengelig for vokal, trommer osv.

(Edit: Må presisere at jeg aldri har ment at man skal kjøre utelukkende direkte gitarlyd. Jeg kunne uttrykt det tydeligere i innlegg #23.)

Jeg kjenner også endel lydmenn, og siden de er på min alder så er det ganske erfarne karer som forlengst har vasket av seg absolutte lover og regler når det gjelder lyd. De ser an lokale og anlegg, kommuniserer med bandet for å høre hvordan de vil fremstå lydmessig, tilpasser seg situasjonen og gjør det beste ut av den.

Første gang jeg ble bedt om å skru opp gitarlyden på scenen var faktisk på Whiskey-A-Go-Go i 1987. Jeg trodde lydmannen spøkte da han utbrøt "Turn it up man, I wanna hear those amps ROAR!", men neida. Og vi fikk komplimenter for fet lyd etterpå :)

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frekvensene som i hovedsak avgjør hvor retningsbestemt lyden er. Jo høyere frekvens desto mer retningsbestemt. Det er derfor du kan sette subwooferen omtrent hvor som helst i stua di.

Den lavfrekvente info'en og resonansen fra et 4x12 bærer godt i alle retninger og bidrar til trøkk i lyden også utenfor scenen. Hvis man i tillegg kjører noe gitar gjennom PA, og evt drar ned bassen på mixeren, så får man brukbar spread og fylde i gitarlyden i små lokaler uten belaste PAen noe særlig. Da har man nesten all PA-kapasitet tilgjengelig for vokal, trommer osv.

(Edit: Må presisere at jeg aldri har ment at man skal kjøre utelukkende direkte gitarlyd. Jeg kunne uttrykt det tydeligere i innlegg #23.)

Jeg kjenner også endel lydmenn, og siden de er på min alder så er det ganske erfarne karer som forlengst har vasket av seg absolutte lover og regler når det gjelder lyd. De ser an lokale og anlegg, kommuniserer med bandet for å høre hvordan de vil fremstå lydmessig, tilpasser seg situasjonen og gjør det beste ut av den.

Første gang jeg ble bedt om å skru opp gitarlyden på scenen var faktisk på Whiskey-A-Go-Go i 1987. Jeg trodde lydmannen spøkte da han utbrøt "Turn it up man, I wanna hear those amps ROAR!", men neida. Og vi fikk komplimenter for fet lyd etterpå :)

Veit det om frekvensene, har tilogmed litt utdanning på det :)

Måtte forresten slite endel med plassering av subbene i stua mi hehe, men i grunnprinnsipp har du rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg se nå for meg "det moderne bandet på scenen":

Trommeslager med elektronisk sett, der får du alle trommelyder som er å få,

og det låter vanvittig fett. (jeg har testet et) Koster også mye mer enn et vanlig trommesett.

Han jeg spiller med bruker det heldigvis bare hjemme.

Gitaristen med Fractal Axe-Fx rett i PA

Bassisten uten amp, rett i PA med DI boks.

All keyboard rett i PA.

Ingen monitorer.

Alle med headsett eller ørepluger på scenen,

slik at alle hører akkurat det samme som kommer ut til publikum.

En scene uten noe lyd, det må være en lydmanns drøm.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ditche PAen og dele ut trådløse headset til publikum? Da hører de det samme uansett hvor i lokalet de befinner seg.

Med gode internettlinjer trenger ikke lydmannen engang å møte opp, han kan sitte hjemme og mikse.

Bandet kan forresten sitte hjemme og spille også. Da trenger man heller ikke scene.

Og publikum kan også sitte hjemme! Da blir det mindre fyll og slagsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var kiss som hadde en gigantisk ampvegg på koengen i fjor - kun 2 kabinetter til hver gitarist var ekte, alt annet var fake

Jeg vet det, var med å bære:)

Og den ideelle situasjonen for lydmannen er balansert scenelyd, ingen lyd er kjipt, spesielt på mindre scener der man ikke har frontfill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pianoet ble i sin tid erstattet av elektriske pianoer i flere sammenhenger. Disse gir ikke ut noen lyd på scena utover det som kommer ut i monitoren.

At Axe-Fx'en følger eksempelet, opprører ikke meg det grann..

At det opprører andre..

<shrugs>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men jeg som er så heldig at jeg har spilt på et fullskala Steinway, vet hva som kjennes, føles og fyller rommet som ekte vare. Det er ikke et skikkelig elpiano på en bra PA, for det har jeg også prøvd.

Det er ikke noe som kan erstatte en stor og god klangflate, men det kan bli enklere i bruk, og kanskje bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.