Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Fractal Audio Axe-FX Standard


GummiTZ

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere lovet dere et fyldig review av Axe-FX så snart jeg fikk litt on-hands erfaring med den. Jeg må desverre skuffe dere. Ikke misforstå, det er overhodet ikke noe galt med boksen, tvert imot: Hver gang jeg setter meg ned for å skrive om den, så drømmer jeg meg bort i noen minutter, før jeg legger fra meg datamaskinen, labber bort til Axe'n og spiller av hjertens lyst istedet. Spillegleden har rett og slett vært så enorm etter at jeg fikk denne, jeg har spilt mer gitar den siste uka enn jeg har i hele sommer, eller etter noe annet utstyrskjøp. I "frykt" for at spillegleden skal komme byksende nå også (og at jeg dermed aldri blir ferdig med dette innlegget), så skal jeg holde dette noenlunde kort (i min målestokk) og direkte.

NB: Hvis du ikke har hørt om Axe-FX før, så bør du ta en

, som gir deg en kort forklaring på hva den er for noe.

Når det gjelden mulighetene, lydkvaliteten, ditt og datt, så er det meste sagt før. Hovedtrekkene ("the praise") kan leses i utvalgte gitartidsskrifter, som alle konkluderer med at Axe-FX er en revolusjon innenfor digital behandling av elektrisk gitarlyd, helt uten sidestykke. Jeg har derfor ikke tenkt å gjenta det til det kjedsommelige, men heller trekke frem et par "aha"-punkter som jeg ikke visste om før jeg erfarte det selv i løpet av den siste uken. Ting som gjerne er utelatt fra reviews, men som jeg likevel føler er viktig å påpeke for potensielle fremtidige eiere.

"Amp In The Room"

De aller fleste av oss er kjent med følelsen av å stå forran en røramp på bånn guffe, og lyden som dette bringer til ørene. Mange av oss vet også at man ikke klarer å replikere denne lyden helt nøyaktig, når den må mates igjennom mikrofon, miksepult og PA-anlegg, og det er ofte vanskelig å beskrive med ord hva som gjør lyden anderledes. Med andre ord: Lyden som publikum hører, enten det er på CD eller live, er ikke identisk med den lyden du hører når du står rett forran rørampen din. Publikum hører det vi kaller for "miced up amp", mens du som gitarist hører det vi kaller for "amp in the room" (forkortet "AITM"). Det finnes mange forklaringer på hvorfor denne forskjellen eksisterer, som jeg ikke vil gå nærmere inn på her.

Hva har dette med Axe-FX å gjøre? Jo... Axe-FX låter i utgangspunktet som en "miced up amp". Det er ikke nødvendigvis negativt, men det er viktig å være klar over det før du kjøper deg en. Axe-FX inneholder naturligvis ingen fysiske sluttrinn eller høyttalere, og hvis du har planer om å gjøre annet enn å kjøre denne direkte i et PA-anlegg eller lydkortet ditt, så har du en god del vurderinger å gjøre, og en del faktorer å ta hensyn til. For å sette opp en Axe-FX rigg til å låte som en AITM for deg som gitarist, så må du i beste fall til med et transistorsluttrinn, samt et sett med høyttalere av typen "full range, flat response". Med andre ord: Et personlig mini PA-anlegg. Det er dog mange brukere som ikke mener denne løsningen er nært nok AITM, og velger dermed å gå så langt at de benytter rør-sluttrinn og ekte gitarkabinetter, og deaktiverer sluttrinn- og kabinett-simuleringene i Axe'n. Ikke fordi det er noe galt med simuleringene, men fordi det rett og slett ikke låter "direkte" nok for mange. Ved å kjøre en slik løsning ofrer man naturligvis masse fleksibilitet, og oppnår etter min mening INGENTING positivt! Hvorfor i alle dager vil man høre noe annet enn det publikum ender opp med å høre? Kanskje hvis man aldri spiller for andre enn seg selv? For min del er det en kjempefordel, og en stor betryggelse, at jeg vet at lyden jeg hører fra Axe-FX via monitorene, er temmelig identisk med den som publikum kommer til å høre når jeg tar med Axe'n ut og spiller live.

Støy?

I alle gitar-rigger jeg har hatt opp igjennom årene, har jeg hatt støy av en eller annen form, i større eller mindre grad. Støy fra pickuper. Støy fra dårlig skjermede gitarer. Støy fra bedritne pedaler. Støy fra dårlige strømløsninger. Støy fra vreng-kanalen i ampen. You name it. Har du noengang hørt en flangerpedal som sveiper støy, selv om den ikke blir matet med lyd, overhodet? Du har ihvertfall garantert hørt støy fra high-gain amper, selv om de heller ikke mottar noe signal? Dette kalles for egenstøy, og er tilstede i alle analoge kretser. Det går an å koble koble inn fancy to-trinns noisegater (ISP Decimator rack anyone?), men det er utrolig frustrerende å bruke tusenvis av kroner på å løse slike problemer, når man helst ville brukt pengene på en ekstra gitar eller flere morsomme pedaler.

Axe-FX ga meg en kraftig jubelopplevelse på dette punktet. Den digitale og puritanske tilnærmingen til signalbehandlingen, gjør at effektene og amp-simuleringene i Axe-FX har INGEN egenstøy. Ja, du leste riktig. Hvis du kapper av inngangssignalet i den digitale matrisen ved hjelp av f.eks. en volumpedal (ikke fysisk pedal, men en effektblokk i Axe'n), eller ved å bare la den innebygde noisegaten jobbe (som forøvrig kun kjører på inngangssignalet, og ikke etter amp-simmene), så dauer all high-gain susing fullstendig bort. Flangere sveiper ikke susingen som ikke finnes, og du hører heller ingen støy-pulsering fra tremolo-effekten. Støyen er IKKE gatet eller filtrert bort, for den finnes rett og slett ikke. Slikt er mulig å få til digitalt, men ikke analogt. Det som finnes av støy i Axe'n er det som gitaren din plukker opp fra omgivelsene (som den alltid har gjort, uavhengig av rigg), intet mer. I teorien vil også A/D/D/A-konverterene i Axe'n ha egenstøy, men dette er så lite at jeg ikke merker det. Det er så og si ikke-eksisterende sammenlignet med en tradisjonell rør-rigg.

Lett å bruke?

Helt ærlig: Hvis du ikke vet hva sluttrinnsvreng er, ikke vet at pedaler gir forskjellig resultat alt etter hvilken rekkefølge du setter dem i, ikke vet hva et midi-fotbrett er, eller ikke forstår hva som er poenget med høyttaler-simulering, så bør du IKKE kjøpe en Axe-FX. Du vil rett og slett ikke forstå hvordan du skal få optimal lyd ut av den, og du vil bli misfornøyd. Axe-FX er ikke laget for å etterligne lyd. Den er laget for å skape lyd. Du kan gjøre ting i den digitale matrisen som ikke lar seg løse så veldig lett i den virkelige verden. Du kan sette effektpedaler etter gitarkabinettet. Du kan kjøre to wah-pedaler parallelt i stereo, og sveipe dem i motsatt vei av hverandre med en og samme expression-pedal. Du kan trigge tremoloer og delayer med spilleteknikken din. Du kan modifisere forsterker-modellene til det ugjenkjennelige. Mulighetene er absurde, men det medfører også at dette ikke er en boks for folk som svetter av tanken på hvilken vei jack-kablene skal kobles til en overdrive-pedal. Don't say I didn't warn you. Men dersom du har littegranne erfaring på baken med gitar-rigger, så vil du med Axe'n få tilbudt muligheter som kun kreativiteten din vil begrense.

Det skal nevnes at Fractal Audio jobber med en PC- og Mac-editor som er ute i beta-utgave. Denne gjør det litt kjappere å sette opp rigger i Axe'n, men jeg har selv avstått fra å bruke denne da jeg mener det er viktig å lære seg å ha full kontroll på boksen bare med dens egne knapper og knotter. Jeg har da tross alt ikke med meg Mac på øving og scene.

Lyden da?

Ja, her har jo alle andre før meg skrytt av lyden, så jeg nøyer meg med et sammendrag. Axe-FX låter kanonbra. Effektene er selvsagt i studio-klasse, men amp-simuleringene er også så gode at de kan lure en rør-entusiast når som helst. Gamleskolen vil muligens bli fornærma nå, men å tro at det aldri vil komme teknologi som kan erstatte ekte rørforsterkere, er naivt. Forskere er i stand til å simulere mange av de mest spektakulære hendelsene i naturen ved hjelp av virtuell virkelighet, så å simulere rørvreng er i utgangspunktet ingen heksekunst. Utfordringen ligger i å gidde å bruke nok ressurser på å skrive de riktige algoritmene, samt kjøre dette i en prosessor som er kraftig nok til å levere resultatet i sanntid. Teknologien vil alltid forbedres, men jeg mener at Axe-FX i skrivende stund allerede er så bra at du lett kan erstatte den tunge, gamle støyende rør-ampen din med denne, og som et resultat nyte lynkjappe lydprøver, perfekt livelyd, mer effektiv studiotid, og aller best: sluttrinnsvreng på et edruelig lydnivå. Pedalene dine kan du forresten også selge.

Fem tips til slutt

1. Vifta som står i boksen bråker litt. Bruk en hundrelapp på å kjøpe en stillegående SilenX-vifte fra vendur.no.

2. Vær forberedt på å måtte kjøpe en midi fotkontroller for å styre Axe'n hvis du spiller live. Rack og strømfiltrering er også kjekt å ha.

3. Sørg for å ha gode studiomonitorer eller et meget bra headset hjemme. Axe'n låter kjipt igjennom kjipe høyttalere.

4. Gled deg til å ikke lenger ha GAS. Ihvertfall ikke på forsterkere og pedaler. GAS på flere gitarer blir du ikke kvitt med det første...

5. Ta deg god tid når du skrur etter lyd i starten. Det tok meg nesten en uke å finne "riktig" amp og innstillinger.

Endret av GummiTZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra att du tar dig tid till att skriva. Intressant läsning. Jag har aldrig testat en och blir litt sugen. Vad kostar de och vart köper man? Än så länge tror jag att det blir litt overkill för mig, men en en billigare förminskad och förenklad utgave med bara ampsimuleringar utan effekter (kanske nån boost och tuner då), i samma storlek som en liten multieffekt hade varit optimalt för mig, mmmmmm :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ikke musikksjappene i Norge fører dette, det virker nesten som ampens svar på iPhone :). Det er også voldsom prisforskjell på usa og europa, så det er tydelig at man kan gjøre penger. (Selv om det å gjøre penger er tabu i Norge.)

Vel - det er desverre ikke altid slik at muskikksjappene/importørene får det de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har G66.eu forhandlerrettighetene for hele Europa. At de ikke har butikkutsalg samt holder til i Tyskland er jo litt kjedelig for oss, men jeg tror ikke Fractal Audio vil gi andre forhandlerrettigheter med det første. Det er helt klart mange høvdinger å spare på å importere selv fra USA, enten brukt eller ny (via jetcarrier.com), med den risio det evt. måtte medføre.

Vad kostar de och vart köper man? Än så länge tror jag att det blir litt overkill för mig, men en en billigare förminskad och förenklad utgave med bara ampsimuleringar utan effekter (kanske nån boost och tuner då), i samma storlek som en liten multieffekt hade varit optimalt för mig, mmmmmm :) .

Du ender opp med å betale 10 - 15.000 NOK for Standard-utgaven inkludert frakt og moms, alt etter om du kjøper brukt, ny, fra USA, Tyskland osv. Ultra-utgaven koster tre-fire høvdinger ekstra.

Jeg tror ikke Axe-FX vil komme i en mindre/billigere utgave enn Standard. Amp-simuleringen krever så mye prosessorkraft og minne at det ikke vil være spesielt kostnadsbesparende å ta bort alle effektene. Mindre fysisk størrelse er nok teknisk mulig, men jeg tror Cliff (geniet bak produktet) vil beholde denne i rack format, for å gi et heltprofesjonelt inntrykk.

EDIT: Oppdaterte hovedinnlegget med et par linker og littegranne mer informasjon. Sjekk spesielt linken som omhandler amp-tweaking.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet!

Jeg er GAS free når det gjelder amper i snart 3 år nå takket være Axe`n.

Vel jeg hadde Standard og kjøpte Ultra under den perioden, men ikke GAS på noe annet ihvertfall :)

Jeg skjønner jo at mange fortsatt er skeptisk til den, men jeg har hatt amper fra mange av hiend merkene (Diezel, CAA, VHT, Mesa, Engl osv og jeg har aldri savnet noen av de!

Dettte er heller ingen sak du bare kan teste fort, -trenger noen uker med den for å "komme igang" so to speak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra anmeldelse.

Ang det med tilkobling så forstår jeg deg slik at du mener at det beste er å alltid bruke alle simuleringene i ampen, dvs ikke koble den gjennom en amp (i loop eller direkte) pga simuleringene alltid vil gi bedre lyd? Men hvordan kobler du dette til det du nevnte med direkte lyd, osv?

Tingen er altså å spille på gode studiomonitorer hjemme slik at den der kan stille inn lyd som da vil bli identisk med å kjøre alt på PA live?

Er bare redd for å ha en dårlig lydmann som glemmer monitor på scenen, da er det jo alltid kjekt å ha en kabinett der, men det kan en kanskje ha uansett og så bare ikke ha det vendt ut mot salen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra anmeldelse!

Når jeg får min, hadde jeg (foreløpig iallfall) tenkt å kjøre den gjennom et Marshall 4x12 som jeg har stående. Har du (eller noen andre) noen gode forslag til et bra sluttrinn for å få max utbytte av dette oppsettet? Et bra transistorsluttrinn vil vel ennå gi mulighet for å bruke sluttrinn-sim?

Jeg må innrømme at jeg ikke kan nok om mulighetene Axe-fx byr på, men jeg gleder meg til å lære :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra anmeldelse!

Når jeg får min, hadde jeg (foreløpig iallfall) tenkt å kjøre den gjennom et Marshall 4x12 som jeg har stående. Har du (eller noen andre) noen gode forslag til et bra sluttrinn for å få max utbytte av dette oppsettet? Et bra transistorsluttrinn vil vel ennå gi mulighet for å bruke sluttrinn-sim?

Jeg må innrømme at jeg ikke kan nok om mulighetene Axe-fx byr på, men jeg gleder meg til å lære :rolleyes:

Du kjører rett i kabinett og skrur av alle kabinettsimuleringer? I følge anmelder så skal vel du kunne få bedre lyd med å gå rett i PA og skru på kabsimulering?

Jeg har heller ikke vært borti slike avanserte ting før, men antar da at bruker man nok tid så skal man klare å lære det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører rett i kabinett og skrur av alle kabinettsimuleringer? I følge anmelder så skal vel du kunne få bedre lyd med å gå rett i PA og skru på kabsimulering?

Når jeg har muligheten vil jeg nok gå rett i PA med alt av simuleringer, men dingsen kommer nok også til å bli brukt til mye leking og øving hjemme, og der får jeg nok ikke noe PA med det første.

Jeg regner med at det er billigere å kjøpe et greit sluttrinn enn et PA-anlegg for hjemmebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en ok studiomonitor og spilt gjennom den, hvis ikke mister du jo mye fleksibilitet - hvis det er til hjemmeøving vil du vel teste ut forskjellige kabinettsimuleringer?

Ok. Så hovedargumentet for å kjøre alt på PA er pga fleksibiliteten og pga da får en tilgang til mange flere kabsimuleringer?

Men vil dette si at det låter bedre enn hvis en har et bra kabinett en vil kjøre ting gjennom?

Er vel smak og behag her også som i de fleste sammenhenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Det ligger 3 stk på Reverb, men en fra Japan og to fra UK. Samme på Ebay, kun Japan og UK. I Norge er det vel bare å følge med på Marketplace på Facebook og Finn.no. Keg har også kjøpt gitarer på svenske blocket.se og tradera.com, men det medfører usetthandel og moms (som fra Japan og UK) hvis man skal ha den tilsendt og ikke tar en harrytur samtidig. Går også å legge ut en ønskes kjøpt-annonse på Finn og håpe på napp.
    • Jeg ønsker å avslutte min konto, vet ikke hvordan man gjør det
    • Noen som vet om hvor jeg kan få i tak på en epiphone g400 korina i Norge? Hadde en før men solgte den, nå angrer jeg.
    • Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.