Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse: Fractal Audio Axe-FX Standard


GummiTZ

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe som kan erstatte en stor og god klangflate, men det kan bli enklere i bruk, og kanskje bra nok.

Akkurat.

Steinway-eksemplet toucher på amp in room-opplevelsen. Helt klart gir det en deilig lyd, men det er ikke alltid praktisk (mulig), som du sier i overnevnte sitat.

Er per dags dato ingen løsninger som er fullverdige subsitutter (Roland for en Steinway, Axe-Fx for en Mesa) - da innkalkulerer jeg også psykologiske faktorer som "mojo" eller "vibe", etc. Men hvis man ønsker seg noe praktisk, finnes det ingen tenkelig grunn til å ikke vurdere en Axe-Fx. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det blir en annen greie. En stor klangflate, enten det er en fantastisk trebunn i et flygel, 8x12- tommere (evt to sett eller mer..) som dekker deg fra hæl til topp, eller en annen "lydavgiver" med masse dynamikk, detaljer og trøkk, kan ikke erstattes av et headset, uansett kvalitet. Impulsene vi får er så utrolig sammensatt. Beklageligvis er ørene våre i en del henseender utrolig følsomme, og er omtrent umulige å lure. Dessuten mistenker jeg for at store deler av resten av kroppen også bidrar til sanseopplevelsen.

Når det ser sagt, vi er tilpasningsdyktige. "Alle" løper rundt med mp3-filer på mobiltelefonen, i stedet for å høre på skikkelig 24-bits lyd fra gode høyttalere. Fordi det er bra nok.

For å skjønne noe av det jeg mener- ta deg en tur og hør på et bra symfoniorkester i et anstendig lokale. Du trenger ikke å like musikken, men hør på lyden. Den kan ikke imiteres, rett og slett på grunn av klangflaten, og hvor kompleks den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg se nå for meg "det moderne bandet på scenen"

Jeg har ikke noe problem med å like den ideen der, nei. :) Dog synest jeg elektronisk trommesett ser skammelig døvt ut på scene. Mulig å lage en dummy-løsning der også mon tro? :P Den første som nå kommenterer at scene-looken er helt uviktig, kan være den første til å slå av scene-lysene på neste gig, takk.

Gitarister uten stack bak seg ser ikke dumt ut IMHO, så lenge man ikke spiller på en GuitarHero-kontroller.

Forøvrig så har Axe-FX nå også fått et par bass-amper (og kanskje et par bass-kabinetter hvis jeg ikke husker feil), så for bassister som ikke liker rein DI-bass og gjerne vil ha litt effekter, så er den fin. Tech 21 er jo også råe på DI-bassløsninger med litt godlyd i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle slenge på litt tilleggsinfo til reviewet:

Fikk MIDI-fotbrett i går (Roland FC-300), og fikk dermed prøvd en del saker som trenger expression-pedal m.m.

En praktisk sak er at man kan sette pitch-effekten til å tracke på inngangssignalet, uavhenging av hvor i matrisen man plasserer den. Whammy f.eks. låter IMO fetest etter vreng, men i "real life" vil en Whammy-pedal slite litt med trackingen der, og vil helst stå først i signalkjedet. I Axe'n er det selvsagt null problem, man setter den der den låter best, og setter trackingen til "global". Jeg fikk best resultat ved å sette den etter amp, men før kabinett. Da jevner kabinettet ut de skarpeste diskant-frekvensene, og man får en myk og fin lys pitch.

Wah-effekten var litt uvant i starten. På mange vanlige wah-pedaler har jeg opplevd at den gjør et heftig "frekvens-hopp" ca. midtveis på pedalen, som resulterer i hakkete wah hvis man ikke er stødig på foten. På Axe'n var den derimot helt jevnt, og det er forøvrig enkelt å justere hvor langt ned og opp den skal gå i frekvensspekteret, og man kan justere Q m.m.

Det jeg IKKE likte særlig godt er at tap tempoen har en uheldig design-flaw som var ganske forvirrende i starten. Axe-FX vil nemlig ha tap tempo signalene fra en "latching"-fotbryter, altså en bryter som sender MIDI CC ON første gang du trykker på den, og MIDI CC OFF neste gang du trykker. En "momentary"-switch sender MIDI CC ON når du trykker den ned, og MIDI CC OFF når du slipper den, og det er "momentary" som er vanlig å bruke i tap tempo sammenheng. Axe'n takla ikke dette spesielt bra (og jeg fant ingen måte å endre det i Axe'n på heller), så der måtte jeg sette fotbryteren til "latching"-type for å få riktig resultat. Litt irriterende at lyset på fotbryteren dermed alternerer i hytt og pine når jeg tapper inn et tempo, men det får så være. Nå virker det ihvertfall. En morsom sak er at man kan sette f.eks. delay-effekten til å slå seg automatisk på når man tapper inn et tempo.

På volum-effekten kan man velge hvilken logaritme pedalen skal ha. Hvis man synest volum-økningen er for kjapp eller for treig i forhold til pedal-vandringen, så er det bare å endre dette med et par klikk.

Kommer sikkert med noe mer morsom info etter hvert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å sitte å lese i denne tråden får jeg mest lyst til å selge alt jeg har av gitarutstyr og kjøpe med en Axe FX ultra med midi kontroller. Tanken på å slippe å drasse på den tunge forsterkern, 4x12" kassa, det tunge pedalbrettet osv hadde vært hærlig og ikke minst veldig plassbesparende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å sitte å lese i denne tråden får jeg mest lyst til å selge alt jeg har av gitarutstyr og kjøpe med en Axe FX ultra med midi kontroller. Tanken på å slippe å drasse på den tunge forsterkern, 4x12" kassa, det tunge pedalbrettet osv hadde vært hærlig og ikke minst veldig plassbesparende.

Join the club... ;)

De fleste som allerede har en tradisjonell rør-amp og gjerne noen pedaler, kan klare å hale i land en Axe-FX Standard, midi-brett og gjerne rack og strømforsyning til noenlunde samme sum som man drar iland på salget. Budsjetter med ca. 16.000,- for alt, forutsett at du finner en brukt Axe-FX Std. Skal du opp i Ultra blir det et par høvdinger ekstra tenker jeg.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et litt for nært forhold til utstyret til at jeg kan kaste alt på båten uten videre.. Tenker jeg skaffer meg en Axe-Fx i tillegg med tider og stunder, men det er andre ting som for prioritet først.. Selv om det frister noe helt forferdelig med en..

edit: ved nærmere ettertanke.. jeg er i USA for semesteret.. dersom dollaren stuper litt til, og finansene er all righte mot slutten av oppholdet, kan det faktisk være tenkelig.. kanskje hvis jeg selger en gitar... hmmm, off, GAS er ikke sunt..

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig nytt med Fractal Audio Axe-FX Standard?

At man kan slippe å drasse på amper og høytalere var nytt rundt midten av 80-tallet.

Da kom amp+høytaler simulering som skulle kobles rett etter pedalbrettet.

Kjenner gitarister som valgte å dra på turne uten amp allerede da.

Tc G-Force (og andre rack effekter) hadde alle muligheter, hvis den ble brukt sammen med en amp vreng.

Justeringer av Wah, og alle andre tenkelige og utenkelige parametere var tilgjengelige,

både for lagring og styring i sanntid. Sammen med en midiamp var mulighetene uendelige.

Så kom disse Boss GT, POD, Line 6 osv. Her var det også viktig å kjøre rett i mikserpult

for å få brukt utstyret fullt ut. I disse effektene (preampene) kommer ampsimulering inn for fullt.

Jeg har sjøl spilt med gitar rett i PA. Funker ikke for meg.

Slik jeg forstår det har Fractal Axe høykvalitets effekter, men det er det jo også andre som har.

Det som vel skiller den fra andre er vel at ampsimuleringene begynner å nærme seg de ampene som blir simulert.

Da snakker vi ikke om annet enn en kvalitetsforbedring av produkter som har vært der i mange år.

Intet nytt under solen, annet enn at produktet ligger i tet i utviklingen av simuleringsprogramering.

Har jeg lyst på en Fractal Axe sjøl?

Ja, helt klart, men da med stero sluttrinn og to fete 4x12" kasser.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ditche PAen og dele ut trådløse headset til publikum? Da hører de det samme uansett hvor i lokalet de befinner seg.

Med gode internettlinjer trenger ikke lydmannen engang å møte opp, han kan sitte hjemme og mikse.

Bandet kan forresten sitte hjemme og spille også. Da trenger man heller ikke scene.

Og publikum kan også sitte hjemme! Da blir det mindre fyll og slagsmål :)

En virkelig god ide.

Da kan det spilles konserter uten å forstyrre andre,

og tidspunkt for når konserter ute og inne, skal være avsluttet,

blir ikke lenger noe å forholde seg til.

Det kommer sikkert til å låte mye mer likt CD utgivelsen også.

Kanskje helt likt?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig nytt med Fractal Audio Axe-FX Standard?

Som du nevner, så har konseptet eksistert lenge. Det som er nytt, er at Axe-FX er den første som har klart å simulere amp-toner med så ekstrem troverdighet (nei, jeg smører ikke tykt på). Tone har også vært det største ankepunktet mot å gå for slike DI-løsninger, og jeg vil nå påstå at det problemet herved er løst. Eneste som gjenstår er å tilfredsstille de som må ha bukseblafring for å trives på scenen. :)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å sitte å lese i denne tråden får jeg mest lyst til å selge alt jeg har av gitarutstyr og kjøpe med en Axe FX ultra med midi kontroller. Tanken på å slippe å drasse på den tunge forsterkern, 4x12" kassa, det tunge pedalbrettet osv hadde vært hærlig og ikke minst veldig plassbesparende.

Hur mycket väger en Axe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker åttitallet, men alle stasrackene gitarister dro med seg rundt omkring. De er borte, men det virker vel kanskje om noe er på gang igjen?

Grunnen til at "alle" gitarister nå bruker masse små bokser på gulvet og en røramp, er vel også for en stor grad mote? Det vil si at det ikke er bare lydmessige ting og andre fordeler med bokser og stack som utgjør forskjellen?

Dere gitarister er jo for en stor grad en gjeng med jålete moteløver, som gjerne hadde begynt med "man-purse" hvis det hadde blitt in nok? -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at "alle" gitarister nå bruker masse små bokser på gulvet og en røramp, er vel også for en stor grad mote? Det vil si at det ikke er bare lydmessige ting og andre fordeler med bokser og stack som utgjør forskjellen?

Teori om dette (som ikke er mitt påfunn):

Etterhvert som rack-effekter ble populært, så begynte produsentene å bruke kjipere komponenter i boksene dine, som f.eks. billige DSPer som hadde mindre regnekraft og kjørte slappe algoritmer. Det ble kuttet med sparekniven opp og i mente for å kunne levere billigst mulig rackeffekter for å konkurrere i markedet. Til slutt ble kvaliteten på effektene/lyden så kjip, at digitale effekter fikk etter hvert et dårlig rykte, og gode gamle analoge pedaler ble løsningen for mange. Det er også lettere å komme igang med et pedalbrett enn med et rack (kostnadsmessig).

Eller så er det mote...men gitarmoten som småguttene følger blir jo etablert av gitarheltene selv, så hvorfor disse begynte å digge pedalbrett på størrelse med flyvinger, vet jeg ikke om vi kan tilskrive moten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.