Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i en Yngwie Malmsteen strat til god pris? - Tenker da utenlandsk nettbutikk...

Har jeg forstått det riktig hvis den endelige prisen blir pris på gitar+frakt+ 25 % mva på både verdi og frakt? Ingen rare tollavgifter i tillegge eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eBay er vel nokså enkelt...? Han her sender internasjonalt:

http://cgi.ebay.com/Fender-Artist-Signature-YNGWIE-MALMSTEEN-Stratocaster-/360265435473?cmd=ViewItem&pt=Guitar&hash=item53e17e4951

så lenge han går med på å sende us postal service, fullt forsikret, burde det gå bra. Det enkleste vil jo være å sende mail til ebay-selgerene og spørre om de vil sende internasjonalt, selvfølgelig fullt forsikret og UTEN å nedskrive verdien. Tro meg - de fleste selgere av gitarer på ebay er møkka lei av "will you write gift on package and value 25 dollars pliiz"- meldinger fra folk utenfor USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos askefast!

Hadde lenge har lyst på en billig Strat og hadde sett på en del brukte Mex utgaver uten at jeg hadde sett noe jeg fallt for. Så kom ideen i og med jeg skulle en tur til USA i slutten av april. Snuste litt rundt og fant en "blemmished" d.v.s. buttikkbrukt Deluxe Roadhouse til 528$. En uke før jeg skulle reise bestilte jeg denne på nettet, med levering hos Guitar Center i San Francisco, slik at jeg kunne plukke den opp der.

Da smalt det på Island eller for å si det på godt norsk: "Thats when the shit hit the fan"! Vi kom altså ikke avgårde til USA. Nå var ikke krisen så stor som det kan se ut som, etter som en bekjent allerede var der borte, askefast som han var han også. En kjapp telefon og jeg hadde ordnet med transporten hjem. Men dette var ikke det store problemet. Amerikanere er et til tider omstendelig folkeferd, det fikk jeg erfare da jeg ringte til Guitar Centers service center for å si ifra at en annen person skulle hente gitaren. Så enkelt var det nok ikke nei! De forlangte at gitaren skulle returneres til deres hovedlager for at det skulle kunne skrives ut nye utleveringspapirer på den personen som skulle hente den. "We got rules you know"! Så for meg at dette kunne ta lang tid, noe vi ikke hadde etter som flyene etterhvert begynte å gå igjen. Nå gir jeg meg ikke så lett, så jeg ringte direkte til butikken i San Francisco og ble høfflig satt over til butikksjefen da de hørte hva jeg hadde på hjertet. Da var det pluteselig "No problem"!

Etter en del frem og tilbake løste det seg til slutt. Allikevel vil jeg be folk om å tenke seg godt om før de gjør noe lignende, det er ikke sikkert det går like lett hver gang. Neste gang tror jeg at jeg venter til jeg kommer over og kjøper noe jeg kan ta på i en butikk. Men for all del, gitaren er bra den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

Skal på klassetur til England i morgen, og vurderer å kjøpe meg tele. Må jeg betale toll? Kan jeg evt. skru halsen av gitaren og legge den i kofferten?

Kommer neppe til å bruke mer enn 6000 kr.

Edit: Hva med klær, er det tollfritt?

Endret av Erling1001
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal på klassetur til England i morgen, og vurderer å kjøpe meg tele. Må jeg betale toll? Kan jeg evt. skru halsen av gitaren og legge den i kofferten?

Kommer neppe til å bruke mer enn 6000 kr.

Edit: Hva med klær, er det tollfritt?

hmm.. lurer på om ikke grensa ligger på 6000.. Mener å ha lest det et sted, men sikkert noen andre som vet helt sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har brukt Jetcarrier en del ganger. Både til gitarer og til forsterker.

Det er ikke noe billigere å bruke Jetcarrier enn å få det sendt direkte. Heller litt dyrere.

Priser, tollgebyr og mva. står det grundig opplyst om på sidene deres.

For mer utfyllende info, kontakt meg på PM.

Fordelen er at du kan handle saker som bare er til salgs på markedet i USA, og så få det sendt hit.

Du får altså alle fordelene ved å ha en USA adresse som du kan oppgi til selgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

hvordan er det med moms/toll på frakt? skal bestille noe smågreier fra guitarfetish, og totalprisen blir 230kr inkl. frakt, mens varene i seg selv koster bare rundt 150kr. må jeg da betale moms, toll og tollgebyr da?

Kanskje for sent, men får svare i tilfelle andre lurer..

Jeg har ennå ikke betalt toll en enneste gang for sånne småting, det henger vel med at man ikke betaler toll på musikkutstyr hvis jeg ikke tar feil.

Det som kan skje er at du må betale ca 50kr på momsen, siden det blir sammenlagt (Pris+frakt)*1.25

Småpenger det der, er som oftest verdt det..

Men likevel så merker jeg ofte at de ikke gidder å sjekke sånne små og rimelige pakker.

Har ofte sluppet unna momsen på ting som koster rundt 2-400kr. Spesielt småting som blir sendt direkte til postkassen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte 2 små martin akustiske gitarer i Usa og gikk veldig greit. tok flyet fra detroit-boston-amsterdam-kjevik og hadde begge to med inne på flyet.

Handla meg også en fender strat i England son gikk veldig greit. :)

ingen moms elle toll på de jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

kjøpte 2 små martin akustiske gitarer i Usa og gikk veldig greit. tok flyet fra detroit-boston-amsterdam-kjevik og hadde begge to med inne på flyet.

Handla meg også en fender strat i England son gikk veldig greit. :)

ingen moms elle toll på de jeg kjøpte.

Vart du ikkje stoppa nokon plass ang gitarane?

Har høyrt så mange historiar om å ta med seg ein tom bag bort for å fylla ein ny gitar i den, og andre tips.

Men da skal vel i teorien gå heilt fint å ta med seg ein gitar ut frå USA, tollvesenet veit jo ikkje om det er ei gåve eller liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.