Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

får ham til å sette lavere verdi på esken,

(respektabel gitarbutikk)

Hehe. Kombinasjonen av å prøve å bryte loven og å drive respektable gitarbutikk kan jo diskuteres, men det skal jeg ikke legge meg opp i. :)

Kort fortalt får vi ca 1 gang i uka telefon fra tollvesnet med spørsmål om hva som er veiledende pris (eller prisen det hadde kostet å få importert lovlig + avansen til en butikk) på instrumenter som blir sendt som "gaver" til Norge. Regner med at de rullerer på å ringe rundt til forskjellige butikker i landet for å høre med dem også. Nøyaktig hva som skjer med gitaren vet jeg ikke, men det blir straffetoll, gebyrer + mva på full veiledende pris. I tillegg har de vel hjemmel i loven til å indra instrumentet fordi det er forsøkt smuglet.

I tillegg får du kun dekket den verdien som pakken står merket med hvis det blir skader eller den blir borte.

Bortsett fra det, og det prinsipielle i å bryte loven er det null problem. :P Hvis det ikke skjer noe galt så skjer det ikke noe galt. Sannsynligvis blir det ikke noe problem, men du har jo risikoen.

[/gledesdreper] ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kombinasjonen av å prøve å bryte loven og å drive respektable gitarbutikk kan jo diskuteres, men det skal jeg ikke legge meg opp i. :)

Kort fortalt får vi ca 1 gang i uka telefon fra tollvesnet med spørsmål om hva som er veiledende pris (eller prisen det hadde kostet å få importert lovlig + avansen til en butikk) på instrumenter som blir sendt som "gaver" til Norge. Regner med at de rullerer på å ringe rundt til forskjellige butikker i landet for å høre med dem også. Nøyaktig hva som skjer med gitaren vet jeg ikke, men det blir straffetoll, gebyrer + mva på full veiledende pris. I tillegg har de vel hjemmel i loven til å indra instrumentet fordi det er forsøkt smuglet.

I tillegg får du kun dekket den verdien som pakken står merket med hvis det blir skader eller den blir borte.

Bortsett fra det, og det prinsipielle i å bryte loven er det null problem. :P Hvis det ikke skjer noe galt så skjer det ikke noe galt. Sannsynligvis blir det ikke noe problem, men du har jo risikoen.

[/gledesdreper] ;)

Ok, så det viser seg at tollvesenet faktisk er ganske nøye på det, i alle fall om man sender instrumentet som "Gift". Takk for svar!

Noen andre synspunkter/erfaringer eller lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen?

Jeg kjøpte en ny Jackson RR1 i sommer. US$ 1999,- inkludert porto.

Når den ankom Norge fikk jeg en bedskjed fra tollvesenet om at den hadde kommet, og selv om butikken jeg kjøpte av, hadde skrevet verdien på utsiden($1999), var ikke dette godt nok for tollvesenet. Jeg hadde to alternativer: Enten så måtte jeg sende inn kvittering, eller så måtte de åpne pakken. Jeg valgte å sende inn begge mine kvitteringer, en på $1000(som var forhåndsbetaling ved bestilling) og en på $999(som jeg betalte da gitaren var ferdig, og klar til å shippes til meg).

Det var bra nok å sende inn screenshot av paypal kontoen min per e-post, og jeg tok "bilde" av begge transaksjonene. Etter et par dager var gitaren klarert, og på vei til meg i postoppkrav fra Tollvesenet.

Noen dager etter det igjen lå det en hentelapp i postkassa mi, men de hadde kun lagt den ene kvitteringen som grunnlag til moms, dermed halv moms. Skjønner egentlig ikke hvordan de klarte det, siden den ordentlige verdien stod med KLAR skrift utenpå esken, og begge kvitteringene mine.

Jeg bestilte her:

eric@capitolguitars.com

www.capitolguitars.com

Hyggelig fyr som skaffer og sender ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jobber på tollen er ikke dumme. De driver med dette hver eneste dag, og man trenger ikke være i nær slekt med Einstein for å lukte ugler i posen i dette tilfellet.

Jeg har vært nødt til å hoste opp originalkvittering for betaling, evt kontoutskrift for å få ut varer. Dette er riktignok en liten stund siden.

Uten at det skal gjøres så stort poeng av det, så er dette strengt tatt svindel. Du unndrar deg avgifter som du skulle ha betalt. Greit nok at det er fint med litt rimeligere gitarer, men det er også fint med noen gitarsjapper spredd rundt omkring i Norge..

Morten Larsen har vel postet noe lignende rett over her. Du finner sikkert flere erfaringer ved å lese tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spesialbestilt en EBMM BFR JP7, som vil ta en stund for gitarsjappa i USA å få inn (så jeg kan fortsatt informere selgeren om hvordan han skal sende den).

I og med at gitaren er så dyr (18 000), kan jeg spare mange tusen hvis jeg får ham til å sette lavere verdi på esken, men jeg er litt redd for at det skjer noe med den, og jeg ikke får igjen pengene mine. Jeg lurer på hvor stor sannsynlighet det er for at den blir skadet i løpet av turen til Norge? Jeg antar at han selvfølgelig pakker den veldig godt inn osv., tror han har mye erfaring med shipping av gitarer (respektabel gitarbutikk). Han sa til og med at han aldri hadde hatt noe problemer med det. Likevel er jeg redd for det, fordi gitaren er så dyr!

Hva er sikrest, å få ham til å sette en verdi på under 168$ (under 1000 kr) og merke av som "Gift", og dermed få det MVA-fritt, eller ikke merke som "Gift" og sette en verdi på litt mer? Det ser kanskje litt mistenkelig ut hvis den har så lav verdi og er en gave, hvis det står "Capitol Guitars" og annet butikkinfo på kvitteringen som settes utenpå pakken?

Sjekker tollvesenet om den er verdt mer? Kan de bli mistenksomme?

Setter stor pris på svar :)

Har fått 15-20 gitarer fra USA, flere langt dyrere enn EBMM`n din og har aldri hatt en skade eller at noe har blitt borte.

Så lenge folk kan å pakke gitarer går det bra, jeg har en som sjekker pakkinga for meg og videresender de.

Tollvesenet har aldri som jeg vet lagt seg borti "bruktgitarer" fra privatpersoner.

Fra businesser er det nok litt vanskeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med "erfarne" selgere, som vet om momsen i Norge,

og setter ned verdien på gitaren, uten at det er etter avtale med kjøper?

Har kjøper gjort noe ulovlig da?

Det er ikke nok å bare skrive utenpå hvor mye gitaren koster. Det skal være en invoice eller kvittering tilstede.

En annen ting du bør tenke på er at fra tid til annen blir pakker ødelagt eller borte i posten. Da er det greit at forsikringen dekker hele gitaren, og ikke bare to sett med strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nok å bare skrive utenpå hvor mye gitaren koster. Det skal være en invoice eller kvittering tilstede.

En annen ting du bør tenke på er at fra tid til annen blir pakker ødelagt eller borte i posten. Da er det greit at forsikringen dekker hele gitaren, og ikke bare to sett med strenger.

Jeg mener dette helt seriøst.

Det var ikke ment som en måte å ordne seg på for kjøper.

Jeg har opplevd å få gaver, vareprøver, og sterkt nedsatt pris på ting jeg har handlet på nettet.

Det har ikke i noen av tilfellene vært etter initiativ fra meg.

Skulle jeg ha hendvendt meg til tollen i ettertid, og krevd å få betale min moms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Tja. Strengt tatt skal man vel det, men jeg tror kanskje de ville blitt litt forundret på tollvesenet?

De aller fleste av oss ville vel ha tenkt at "for en gangs skyld hadde jeg hatt flaks", og latt det være med det.

Jeg er aldeles sikker på at tollen utmerket godt vet at en del pakker "slipper igjennom" systemet uten at det blir betalt rett avgift. Det skulle ikke forundre meg om den "privat-tollingen" totalt sett går med kraftig underskudd. Det å ha folk til å sitte og innkreve småbeløp på denne måten tviler jeg på er lønnsomt. Mange av pakkene har jo en verdi på under tusenlappen. Prioriteringen er sikkert deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette helt seriøst.

Det var ikke ment som en måte å ordne seg på for kjøper.

Jeg har opplevd å få gaver, vareprøver, og sterkt nedsatt pris på ting jeg har handlet på nettet.

Det har ikke i noen av tilfellene vært etter initiativ fra meg.

Skulle jeg ha hendvendt meg til tollen i ettertid, og krevd å få betale min moms?

Ah, da misforstod jeg. Sorry.

For å svare på ditt spørsmål: Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nok å bare skrive utenpå hvor mye gitaren koster. Det skal være en invoice eller kvittering tilstede.

En annen ting du bør tenke på er at fra tid til annen blir pakker ødelagt eller borte i posten. Da er det greit at forsikringen dekker hele gitaren, og ikke bare to sett med strenger.

Fra privatperson er det ikke mer som kreves en verdi utenpå pakka.

F.eks: Guitar, repairobject. 100USD og "gift" er en mye brukt standard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en ny Jackson RR1 i sommer. US$ 1999,- inkludert porto.

Når den ankom Norge fikk jeg en bedskjed fra tollvesenet om at den hadde kommet, og selv om butikken jeg kjøpte av, hadde skrevet verdien på utsiden($1999), var ikke dette godt nok for tollvesenet. Jeg hadde to alternativer: Enten så måtte jeg sende inn kvittering, eller så måtte de åpne pakken. Jeg valgte å sende inn begge mine kvitteringer, en på $1000(som var forhåndsbetaling ved bestilling) og en på $999(som jeg betalte da gitaren var ferdig, og klar til å shippes til meg).

Det var bra nok å sende inn screenshot av paypal kontoen min per e-post, og jeg tok "bilde" av begge transaksjonene. Etter et par dager var gitaren klarert, og på vei til meg i postoppkrav fra Tollvesenet.

Noen dager etter det igjen lå det en hentelapp i postkassa mi, men de hadde kun lagt den ene kvitteringen som grunnlag til moms, dermed halv moms. Skjønner egentlig ikke hvordan de klarte det, siden den ordentlige verdien stod med KLAR skrift utenpå esken, og begge kvitteringene mine.

Jeg bestilte her:

eric@capitolguitars.com

www.capitolguitars.com

Hyggelig fyr som skaffer og sender ALT.

Samme fyr som jeg bestilte fra, etter din anbefaling tidligere i tråden! :)

Jepp, han var veldig hyggelig. Han spesialbestilte gitaren for meg med glede, men det tar nok en stund siden den må lages først.

Bestemte meg for å ikke tukle med no verdi o.l. Tar ikke sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme fyr som jeg bestilte fra, etter din anbefaling tidligere i tråden! :)

Jepp, han var veldig hyggelig. Han spesialbestilte gitaren for meg med glede, men det tar nok en stund siden den må lages først.

Bestemte meg for å ikke tukle med no verdi o.l. Tar ikke sjansen.

Velkommen til de lengste månedene i ditt liv.

Tror du tok riktig valg med tanke på tukling. Be han sette invoice utenpå esken, så sparer du nesten ei uke. Da slipper du styret med å sende inn kvittering og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.