Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Det kommer litt an på det. Hvis de setter invoice på utsiden av esken går den fort gjennom fortollingen. Hvis den ikke er på utsiden, kan det ta ganske lang tid. Da mottar du brev fra posten hvor de ber om enten kvittering eller tillatelse til å åpne den.

...med mindre de ikke stopper den uten invoice da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tråd her. Jeg er for tiden visiting professor ved SDSU og har bodd i La Jolla/San Diego i 11 måneder når vi reiser hjem i slutten av juni. Fikk min Gibson LP standard og en Line 6 POD HD for et par dager siden og lurer naturlig nok på om noen vet om det er forskjell på å ha bodd i USA i 11 måneder og en ferie når det gjelder mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at om du har bodd i over 12 måneder i utlandet, så kan du ha med flyttelass hjem til Norge.

Momsfritt opp til 100 000 mener jeg å huske.

Om det kun er 11 måneder du har vært borte, så er jeg jammen ikke sikker..

Forhør deg litt hos tollvenesnet eller www.toll.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har de lagt ut gitarene på Ebay med god feedback, så er jo saken grei! Gjør hele kjøpet fra dem via Ebay, så har du ihvertfall mer sikkerhet bak kjøpet :)

Har handlet to gitarer via Ebay i tillegg til en del andre småting, og det har aldri dukket opp problemer.

Eneste er at du må tenke litt over frakt og moms :)

Men som sagt, mye penger å spare hvis du leter godt nok. Ink moms og frakt, så har jeg spart nesten 50% av nypris kontra her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet to gitarer på Ebay det siste året, kjøpt brukt fra privatpersoner, ingen problemer.

Vedr frakt og fortolling bruker jeg www.jetcarrier.com

Det smarte da er at du også kan handle av personer og butikker som ikke vil sende utenlands. Jetcarrier åpner en postboks for deg slik at du har en adresse i New Jersey og kan handle med hvem det måtte være. Du bestemmer selv om varen skal fraktes med fly eller båt, de har en noenlunde nøyaktig prisliste liggende på web slik at du selv kan se hva dette blir. Prisene er da inkludert alle avgifter som havneavgift, fortollingsgebyr osv. Innenlands frakt i Norge kommer i tillegg hvis ikke du avtaler henting personlig i Tistedal.

Kjøper man en gitar blir det liten forskjell mellom båtfrakt og flyfrakt (+/-1000,-), kjøper man tyngre og større saker er båtfrakt klart rimeligst.

Moms kommer i tillegg, men siden forsendelsen er innen USA blir det ikke fylt ut noen verdi av selger. Du bestemmer da i praksis selv hva verdien, og dermed hva momsen blir. Så da blir det opptil deg og din egen samvittighet hva du oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.