Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Du kan ta med deg varer for 6000,- kroner toll og momsfritt inn i Norge. Jeg tviler på at særlig mange i praksis blir stoppet med en gitar i en bag eller koffert i tollen egentlig. Dessuten kan du hevde at gitaren er kjøpt brukt, noe du har hatt liggende hos en venn - bla, bla. Av samme grunn blir nok sjelden slikt fortollet i praksis, da en toller ikke har all verdens med tid og ressurser til å finne ut hva du eier, har eid, brakt med deg ut av Norge osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest går det greit uansett hva slags gitar du har med deg, men Tollvesenet kan kreve dokumentasjon på verdi, uavhengig av om gitaren er ny, brukt, gave eller ikke. Har du ikke dokumentasjon kan de fastsette verdien ved skjønn.

Har du med deg en R8 kan de finne en veil. pris (35000?) og avkreve deg mva av dette. Eller i verste fall beslaglegge gitaren for salg til inntekt for Statskassen.

Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har orket å pløye meg gjennom 12 sider for å finne svar, men jeg har et spørsmål (hei, ny her forresten! :) ).

Jeg tenkte å bestille meg et sett med pickuper og noe gitarelektronikk fra Warmoth. Prisen blir på maks 270$ inkl. frakt.

Etter dagens kurs blir dette grovt regnet ca 1500kr. Er det da sånn at det eneste jeg skal betale ekstra nå er 25% i moms (altså 375kr)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har orket å pløye meg gjennom 12 sider for å finne svar, men jeg har et spørsmål (hei, ny her forresten! :) ).

Jeg tenkte å bestille meg et sett med pickuper og noe gitarelektronikk fra Warmoth. Prisen blir på maks 270$ inkl. frakt.

Etter dagens kurs blir dette grovt regnet ca 1500kr. Er det da sånn at det eneste jeg skal betale ekstra nå er 25% i moms (altså 375kr)?

Pluss et par hundringser (ca) i fortollings- og utleggsgebyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke kjøp fra USA, men Tyskland. Noen som vet hvordan Thomann sender gitarer? Tenker da først og fremst på om det er med bud som leverer på døra, eller om jeg må hente på postkontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ikke kjøp fra USA, men Tyskland. Noen som vet hvordan Thomann sender gitarer? Tenker da først og fremst på om det er med bud som leverer på døra, eller om jeg må hente på postkontoret?

Thomann sender med vanlig post. Kommer frem overraskende kjapt, om jeg så skal si det selv. Husk at du skal trekke fra 19% tysk moms før du legger til norsk moms igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomann sender med vanlig post. Kommer frem overraskende kjapt, om jeg så skal si det selv. Husk at du skal trekke fra 19% tysk moms før du legger til norsk moms igjen da.

Takk for svar. Den tyske mvaen trekkes automatisk fra av Thomann? (selv om det enda ikke er gjort når gitaren er i handlekurven og jeg skal til å betale)

Endret av Rødvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss et par hundringser (ca) i fortollings- og utleggsgebyr

Såvidt jeg husker, så er det ikke toll på hverken musikkutstyr eller elektronikk.

Så da vil jeg tro at det bare er 25% av summen av produkt+frakt, så er man så og si i mål.

Slike små pakker pleier å være greie å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker, så er det ikke toll på hverken musikkutstyr eller elektronikk.

Så da vil jeg tro at det bare er 25% av summen av produkt+frakt, så er man så og si i mål.

Slike små pakker pleier å være greie å ha med å gjøre.

Riktig, det er ikke TOLL på musikkutstyr, det kalles allikevel et fortollingsgebyr når det ilegges MVA på varen, fordi den tollbehandles på grensen, og dette tar posten et gebyr for å organisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta med deg varer for 6000,- kroner toll og momsfritt inn i Norge. Jeg tviler på at særlig mange i praksis blir stoppet med en gitar i en bag eller koffert i tollen egentlig. Dessuten kan du hevde at gitaren er kjøpt brukt, noe du har hatt liggende hos en venn - bla, bla. Av samme grunn blir nok sjelden slikt fortollet i praksis, da en toller ikke har all verdens med tid og ressurser til å finne ut hva du eier, har eid, brakt med deg ut av Norge osv, osv.

Jeg har tenkt å kjøpe en gitar i usa som koster akuratt under 6 k + en shitload med pedaler. Gjelder 6k grensen på hvert enekelt produkt eller gjelder det for alt jeg har kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å kjøpe en gitar i usa som koster akuratt under 6 k + en shitload med pedaler. Gjelder 6k grensen på hvert enekelt produkt eller gjelder det for alt jeg har kjøpt?

Skal du ned til USA eller?

Pedaler kan du isåfall bare sende hjem med posten som gave elns.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.