Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Velkommen til de lengste månedene i ditt liv.

Tror du tok riktig valg med tanke på tukling. Be han sette invoice utenpå esken, så sparer du nesten ei uke. Da slipper du styret med å sende inn kvittering og sånn.

Jepp, spurte om han kunne gjøre det. Det blir nok noen lange måneder ja. Får den nok ikke før i mai/juni.

Har heldigvis en del ting som skjer, bl.a. russetiden og klassetur - seiling i Hellas. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen tips til innførsel av varer fra utlandet (Bare skummet gjennom tråden, så hvis noen har skrevet om dette før beklager jeg).

Hvis du er i USA og skal kjøpe gitar så kan du gjøre ekstremt gode deals på såkalte "Pawn Shops". Her kan du ofte få kvalitetsgitarer langt mer ned i pris enn hos GC og lignende. Da får du også en helt lovlig kvittering som etter all sannsynlighet ligger under i prisen du betaler på GC eller nettbutikkene.

Craigslist har bøttevis med rimelige gitarer og utstyr, er du i USA får du selgeren til å skrive en kvittering, eller så tar du en utskrift av annonsen så har du ditt på det rene.

Kjenner du noen som bor i USA så kan du spørre om de gidder å sende til deg og markere den som "gift", riktig nok i skyggesonen - men ikke et direkte lovbrudd.

Har selv brukt tjenesten jetcarrier.com som funker ganske greit. Litt dyrt kanskje, men så får du også en amerikansk adresse du kan bruke til å handle på eBay, Craigslist osv.

Handler du i østen er erfaringen min at de setter ned verdien på varene på tollseddelen uoppfordret! Har kjøpt mange ting som er merket som "gift" og/eller satt verdien latterlig lavt! Fikk også en gitarkropp markert som "Electronics" en gang :)

Kjøper du forsterker i USA, f.eks. klassiske amerikanere er det ofte greit å kjøpe seg en "Export transformer" istedet for en sånn trafokloss. Litt "pain" og installere, men så får du mye bedre regulert strøm og respons fra forsterkeren din.

Det er en regel til i tolltariffen. Vareprøver er toll og momsfritt uansett verdi. Kravet er at vareprøven skal være uten funksjon. Skru av stemmeskruene, bro og pickup'ene f.eks. og monter når du kommer hjem, så er du i mål - dette er helt lovlig.

DocZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjøpte en gitar av en bekjent på Hamerfanclub i fjor høst. Den ble sendt forsikret for faktisk kjøpesum (650 USD). Når jeg fikk den var halsen knekt fra halsfestet til neck-PUen (setneck), til tross for at gitaren var meget godt emballert. Posten behandlet saken for USPS og innrømte erstatningsansvar for forsikret beløp + mva. Mårten Skogmo utførte en perfekt reparasjon, bare en syltynn hairline på hælen er synlig der bruddet var. Så noen ganger er det greit å ha fulgt boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor lang tid selve fortollingen tar hos Jetcarrier? Pakka mi har hatt status som ”fortolles” siden mandag, og på siden deres står det at forsendelser normalt er i Postens systemer kl 14 på tirsdager. Har lastet opp kvitteringen jeg fikk fra selger på Jetcarrier sin side også, slik som de anbefaler.

Greit nok at det bare er to dager over tiden, men vil bare ha gitaren min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor lang tid selve fortollingen tar hos Jetcarrier? Pakka mi har hatt status som ”fortolles” siden mandag, og på siden deres står det at forsendelser normalt er i Postens systemer kl 14 på tirsdager. Har lastet opp kvitteringen jeg fikk fra selger på Jetcarrier sin side også, slik som de anbefaler.

Greit nok at det bare er to dager over tiden, men vil bare ha gitaren min :P

Om den faktisk er i Norge, så går det sikkert bra. Men det kan jo hende at Jetcarrier har registrert pakken i forkant hos Posten, men at den faktisk er askefast et sted i verden.

Jeg har mange forsendelser fra eBay-bestillinger under tollgrensa som ikke har kommet, og jeg regner med at dette vil ta tid, siden varene høyst sannsynlig ligger askefast i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken streifet meg at den kanskje var askefast, men samtidig så ble status på pakka endret fra ”transit” (eller noe sånt) til ”fortolles” i løpet av formiddagen på mandag, så da regnet jeg med at de da hadde mottatt den i Norge. Men samtidig stusset jeg også over at den var i Norge allerede, siden Jetcarrier mottok den på sitt kontor i New Jersey på fredag og så å si all flytrafikk var innstilt i helga. Men den burde jo strengt tatt hatt status som ”transit” fortsatt og ikke ”fortolles” hvis den fremdeles var i New Jersey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på at jeg kunne sjekke ut batch-numrene i det hele tatt. Ser nå at de antar at batchen er forventet å nå norsk jord tirsdag neste uke, så da må jeg vel bare smøre meg med litt mer tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mulig jeg tar feil, men når det står "Vi forsøkte å levere varen" tror jeg de prøvde å levere den på døren?

Litt rart at det stod Norge.

Kan man ikke bare sende den hjem som en gave?

Hva om det skulle skje noe med pakken? Da får du ikke en krone igjen.

Det er begrenset beløp på gaver også, så det hadde ikke gått. Tollerne er ikke dumme heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.