Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Blir man tatt fra gitaren (hvis den er over 6000,- selfølgelig) hvis man er under 16 år?

Snu litt på det: Hvis så IKKE er tilfelle - hvorfor er det ikke bare unger som smugler narko?

Gitaren blir nok beslaglagt, men hvis du er under den kriminelle lavalder blir det nok ikke tatt ut tiltale/du får ikke bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått i hus en ny gitar fra en privatperson i USA med FedEx. Fedex prøvde å levere den på døren, men ingen var hjemme så de leverte den på det lokale postkontoret. Når jeg hentet den der trengte jeg ikke å vise legitimasjon engang.. sa bare navnet mitt og fikk hele greien.. (wtf?)

Når får jeg regningen på MVA greiene? Det skal vel være på 1500 kr eller noe, iogmed at jeg betalte 1050 $ for gitaren+frakt.

Kommer dette i posten? er det mulig at jeg ikke får noe og slipper å betale?

jepp, kommer i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, jeg fikk regning fra FedEx over en mnd etterpå.

Den kommer nok, ikke tro at de glemmer deg ;)

Men anyway, du sparer likevel mye på USA-kjøp, selv om du må betale toll og moms.

En kompis sparte 5500 kr på en Ibanez RG 1570 som han kjøpte fra USA.

Får ikke det avslaget noen steder her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparte ikke så mye penger på å kjøpe en Ibanez S7320 fra Ebay/canada. Men jeg fikk den ca for den prisen den ville gått for her i landet. Bestilte den fra ebay fordi den ikke var å finne noen steder her i landet, dermed ser jeg på det som et godt kjøp.

Har ellers bestilt pickup covers, og det går som smurt. Blir bar emer og mer sikker på Ebay. Dermed blir det flere gitarkjøp og eventuelt andre kjøp via Ebay i fremtiden. Mulighetend for å gjøre et røverkjøp er dritstore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Man kan få selgerene til å skrive at gitarene er mindre verdt enn de er på tollskjemaet, og unngå å betale så mye toll, f.eks. LP'n min til rett under 3000$ skrev vi på var verdt 200$, så istedenfor å betale 25% moms av 3000$ betalte vi 25% av 200$. Risikoen er jo da at dersom den blir skadet eller ødelagt, får du bare igjen det beløpet du har på tollskjemaet.

Har spesialbestilt en EBMM BFR JP7, som vil ta en stund for gitarsjappa i USA å få inn (så jeg kan fortsatt informere selgeren om hvordan han skal sende den).

I og med at gitaren er så dyr (18 000), kan jeg spare mange tusen hvis jeg får ham til å sette lavere verdi på esken, men jeg er litt redd for at det skjer noe med den, og jeg ikke får igjen pengene mine. Jeg lurer på hvor stor sannsynlighet det er for at den blir skadet i løpet av turen til Norge? Jeg antar at han selvfølgelig pakker den veldig godt inn osv., tror han har mye erfaring med shipping av gitarer (respektabel gitarbutikk). Han sa til og med at han aldri hadde hatt noe problemer med det. Likevel er jeg redd for det, fordi gitaren er så dyr!

Hva er sikrest, å få ham til å sette en verdi på under 168$ (under 1000 kr) og merke av som "Gift", og dermed få det MVA-fritt, eller ikke merke som "Gift" og sette en verdi på litt mer? Det ser kanskje litt mistenkelig ut hvis den har så lav verdi og er en gave, hvis det står "Capitol Guitars" og annet butikkinfo på kvitteringen som settes utenpå pakken?

Sjekker tollvesenet om den er verdt mer? Kan de bli mistenksomme?

Setter stor pris på svar :)

Endret av bjensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.