Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

hmm.. her er det noen sprelske oppskrifter på hvordan man gjør seg til potensiell kjeltring grunnet noen tusenlapper.. har man ikke råd til å gjøre det lovlig, la det vær..

en annen ting er; ett ferskt instrument fra sunny California vil med 300% sikkerhet slå seg helt vrang når det møter en norsk vinter og luftfuktighet ned mot 20...

Kjøpte en gitar gjennom ei sjappe i sønni kælifårnia.

Om det er sprelsk å overtale en norsk sjømannsprest fra new orleans til å sende gitaren kan diskuteres..

Lang historie kort.. Sparte tusenlapper, gitaren var dritnais.

edit: Kan legges til at gitaren ble kjøpt i junaitn fordi jeg fant den ikke i norge.

Endret av ØysteinV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noen bombe at en gitar som tas ut av 40 varmegrader med tilhørende fuktighet, og til 20 minus, trenger en justering. Dagens gitarer fra anerkjente produsenter tåler mye, og treverket er så tørket på forhånd at det i hovedsak går greit å få til den justeringen som trengs med det som er innebygget av justeringsmonn i gitaren.

Det at enkelte medlemmer velger å diskutere "hvordan man kan unndra seg avgifter" er ikke noe vi ønsker, eller oppfordrer til. Vi fjerner de "Saftigste" oppfordringene.

Likevel er slik virksomhet relativt normalt. Gi meg ett eksempel der GN, representert ved oss som modererer, oppfordrer til slik virksomhet.

Siden du hevder at et instrument fra sunny C garantert slår seg vrangt, regner jeg med at du også har innsikt i hvilken voodoo norske forhandlere utfører før de presenterer instrumentene for salg. Udyp gjerne, enten i en egen post, eller så kan du sende det til meg på en PM som en sak på forsiden. Det er stoff jeg gjerne kunne tenke meg å lære noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. her er det noen sprelske oppskrifter på hvordan man gjør seg til potensiell kjeltring grunnet noen tusenlapper.. har man ikke råd til å gjøre det lovlig, la det vær..

en annen ting er; ett ferskt instrument fra sunny California vil med 300% sikkerhet slå seg helt vrang når det møter en norsk vinter og luftfuktighet ned mot 20...

Dummeste jeg har hørt!

Fått utallige gitarer fra "Sunny California" og har aldri hatt et problem.

Mulig det kan være et problem med billiggitarer som ikke har skikkelig tørket treverk(Men hvem gidder å bestille det fra USA?)

Suhr og tyler gitarene mine har ikke engang trengt en halsjustering ut av kassa ved annkomst i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjelder alt du importerer fra utlandet vha av posten/transportselskap.

Det er jo ikke noe å spekulere på egentlig, avgiften er ment å regulere utenlandshandel, dermed gjelder den også privatkjøp og/eller bruktkjøp. Norske priser er et resultat av vår økonomi, lønninger og offentlige tilbud. I praksis trenger vi et viss vern av norsk handel og vareproduksjon slik at vi faktisk kan ha f.eks spesialbutikker og noe vareproduksjon andre steder enn i Asia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI er kjempedyre, derfor betaler vi hverandre det vi må for å ha et vare/tjeneste utvalg. Så i praksis er ikke alt kjempedyrt i Norge, faktisk er en hel del ting ganske så rimelige sett i forhold til lønnsnivået vårt.

Selvsagt er enkelte gitarer mye rimeligere i USA, men jeg tviler på at du ville følt den samme lykken over det kuppet, hvis du måtte bytte plass med en gjennomsnittlig middelklasse-Amerikaner hva angår privatøkonomi. Fakta er jo at f.eks USA, selv desperat har forsøkt å begrense importen fra Asia grunnet problemer med uthuling av egen vareproduksjon/handel.

Det er rimelig i Kina også, men ville du vært komfortabel med å tjene noen tikronere om dagen for 8-12 timers blodslit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhmm, jeg mener ikke å være formanende eller belærende altså, men det kan være fint å reflektere litt over hvorfor vi noen ganger opplever ting som dyrt eller urimelig.

Det jeg skriver er jo selvsagt bare basert på mine egne oppfatninger av hvordan vår, og andres økonomi fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhmm, jeg mener ikke å være formanende eller belærende altså, men det kan være fint å reflektere litt over hvorfor vi noen ganger opplever ting som dyrt eller urimelig.

Det jeg skriver er jo selvsagt bare basert på mine egne oppfatninger av hvordan vår, og andres økonomi fungerer.

ikke moderer deg greener. det du skriver i #277 er rett. drit i sutreprompene.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI er kjempedyre, derfor betaler vi hverandre det vi må for å ha et vare/tjeneste utvalg. Så i praksis er ikke alt kjempedyrt i Norge, faktisk er en hel del ting ganske så rimelige sett i forhold til lønnsnivået vårt.

Helt enig. Alt må sees i sammenheng med lønnsnivå. Tar jeg ikke feil, er Norge det billigste landet i verden sett i sammenheng med lønnsnivå, og i tillegg har vi mulighet til å kjøpe billige produkter/tjenester fra andre land.

Eksempel: En amerikaner på en gjennomsnittelig amerikansk lønn må jobb flere timer for den samme gitaren.

Det hadde sikkert ikke vært noe problem å senke prisene, men da måtte lønningene gått ned tilsvarende. Det motsatte hvis man senker skatter/avgiter; hvis folk har mer penger stiger prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smugling my ass. Lenge siden du var utenlands? Tatt med deg mye gitautstyr hjem?

Du kan prøve så mye du vil å lage 5 fjær til 10 høns. Håper for din del at du er godt sponsa av en norsk gitarbutikk for det her. Jeg kommer fortsatt til å ta med meg alt hva jeg måtte ønske hjem neste gang jeg er i statene.

Hahha...! Er så enig. Så skinnhellige kan vi da ikke være.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvis jeg handler en gitar fra FLorida, der de har moms på varer, og jeg kjøper brukt..

Blir denne momsen fratrekt når jeg skal betale norsk moms på 25%, eller må jeg betale hele beløpet?

Dersom du handler brukt av en privatperson må du fortsatt betale norsk MVA på 25%, og vil ikke få noe refundert. Dersom du handler brukt av en forretning (6% VAT legges til på toppen av prisen som står på lappen i butikken) kan du søke om å få denne refundert. Også da betaler du 25% MVA ved innførsel i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.