Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Nei, dette er heldigvis ikke tilfelle. Du må bare betale moms på det som overskyter 6000. Hvis du har med EN ting som koster 6500 må du betale moms på hele beløpet og ikke bare de siste 500, men du kan ha med en gitar til 5900 og en iPad til 3000 og kun betale moms for iPaden.

Du har rett, men det forutsetter at du går på rødt og betaler uoppfordret for gitaren til 5900. Går du på grønt og blir stoppet, er det forsøk på smugling og du kan få alt sammen beslaglagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, men det forutsetter at du går på rødt og betaler uoppfordret for gitaren til 5900. Går du på grønt og blir stoppet, er det forsøk på smugling og du kan få alt sammen beslaglagt.

Gitaren til 5900 kan jeg nok ta med momsfritt, men iPaden må momses inn. Vanskelig å si om alt blir beslaglagt hvis man går på grønt og blir stoppet, man må nesten spørre tollvesenet om det for å få et ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva mener folk med å kjøpe på eBay uten shipping forsikring ? vurderer å kjøpe en gitar for ca 9000 i norske. Det beste hadde vært å brukt USPS, men dem forsikrer ikke ting som koster mer enn $650 mener jeg det var. Alternativet blir da og enten sende med helt vanlig sendelse, som koster rundt $125, eller og gå for UPS som tar $750 for sending med forsikring. Det gjør jo da at med moms og tollgebyrer blir gitaren nesten dobbelt så dyr som utgangspunkted. Hvis noen vet om en bedre og billigere måte og frakte med forsikring på pakka, hadde det vært kjekt om du delte kunnskapen.

Gitaren det er snakk om er en PRS CE-24 2006 modell.

Endret av Baazan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Et alternativ er f.eks. UPS internt i USA og så Jetcarrier til Norge, såfremt selger går med på det.

Selv har jeg fått sendt et par gitarer med USPS og det har alltid gått fint, men er man uheldig så kan jo skader oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Altså alfa omega er hvordan gitaren pakkes. Det er faktisk slik at bortimot 100% av alle gitarer solgt nye i Norge, faktisk er sendt fra f.eks. USA eller Østen. Finnes ikke mange gitarprodusenter i Norge der du kan gå inn i butikken og hente deg ut en "lokalprodusert" gitar rett fra samlebåndet... :P

Prismessig er det vel i veldig mange tilfeller ikke så veldig mye å hente, da prisen for tida, er relativt lav både brukt og nytt her på berget. Unntak finnes likevel, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Kjøpte nylig en Mustang 1967 som jeg fikk tilsendt fra butikken i USA. Den gikk rett gjennom tollen, jeg fikk aldri noe regning. Ikke spør meg hva som er skjedd, er bare glad for at jeg ikke måtte betale noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du fikk gitaren og ble den sendt med USPS? Med budfirmaer som UPS og FedEx så får man fakturaen noen uker i ettertid, så hvis du akkurat har fått gitaren og det er sendt med bud er det ikke sikkert du har sluppet unna.

Endret av Rødvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Den kjøpte jeg i fjor før sommeren, og den kom med vanlig post. Så jeg tror at jeg bare ble heldig og slapp unna. Alle de andre gangene måtte jeg betale toll og MVA.

Er det lenge siden du fikk gitaren og ble den sendt med USPS? Med budfirmaer som UPS og FedEx så får man fakturaen noen uker i ettertid, så hvis du akkurat har fått gitaren og det er sendt med bud er det ikke sikkert du har sluppet unna.

Endret av hefe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.