Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt siste prosjekt - Selger det jeg har og tar vare på det beste og bygger.


Anbefalte innlegg

6 timer siden, Rottenikken skrev:

Den er rett montert og gripebrett er off.

Nei. Den er montert veldig skjevt. Se forstørret bilde fra @tg1 om du ikke ser/innser med det blotte øye. "Cowboy-mekk", kalles det blant oss som kan litt om å sette sammen og justere gitarer. 

Og det er faktisk noen av oss her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at jeg ikke kan ta en ny titt på det???

Det blir vel til at jeg setter i fender konverteringssett fra Floyd til nøtt med nøtt i messing med fender sitt kit. Mulig at jeg får en kamerat til å hjelpe meg. Det skal gjøres skikkelig arbeid og hvis dere mener at den er skjev så skal det fikses. Men når jeg gjør det, det vet jeg ikke for jeg har fire gitarer så jeg har ikke hast. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SteikBacon skrev:

Og dessverre kan du intonere slik at man kompenserer for feilen, dvs man får riktig resultat på tuner på både løsstreng og i 12'te bånd. Men spilles det ellers på gitarhals så blir det surt.

Bare et nybegynnerspørsmål (Har faktisk aldri intonert en gitar) : Er det faktisk mulig sålenge avstanden båndene imellom er korrekt? 

 

Har tenkt meg om: Det er selvsagt mulig om brua blir like skeiv som nøtta. Mer eller mindre ?

Endret av Peaceandloveandrocknroll
Ettertanke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er "god dag mann, økseskaft".

Du spør om ting, folk med erfaring gir deg råd.

Du gjør noe annet enn du får råd om.

Du blir minnet på rådene du fikk.

Du sier du skal gjøre det slik neste gang.

Neste gang gjør du det samme, og sirkelen fortsetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.5.2017 at 8.16, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Bare et nybegynnerspørsmål (Har faktisk aldri intonert en gitar) : Er det faktisk mulig sålenge avstanden båndene imellom er korrekt? 

 

Har tenkt meg om: Det er selvsagt mulig om brua blir like skeiv som nøtta. Mer eller mindre 1f600.png

Intonering gjøres gjerne med å sammenligne at overtone over 12'te bånd (midt på strengen) klinger i samme pitch som å trykke ned strengen i 12'te bånd (midt på strengen). Båndene/gripebrettet er logaritmisk fordelt til dette systemet. 

Nå tenk deg at du flytter nøtta opp 1cm opp og sadelen/stol 1cm ned. Midt på strengen (både overtona og 12'te bånd) har ikke flyttet seg noe, men båndene er nå plassert helt feil til dette nye systemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, SteikBacon skrev:

Intonering gjøres gjerne med å sammenligne at overtone over 12'te bånd (midt på strengen) klinger i samme pitch som å trykke ned strengen i 12'te bånd (midt på strengen). Båndene/gripebrettet er logaritmisk fordelt til dette systemet. 

Nå tenk deg at du flytter nøtta opp 1cm opp og sadelen/stol 1cm ned. Midt på strengen (både overtona og 12'te bånd) har ikke flyttet seg noe, men båndene er nå plassert helt feil til dette nye systemet. 

Jepsi Pepsi. Skalalengden er forlenget like mye i begge ender, så,12. bånd er fortsatt midt i mellom endene, men alle de andre båndene står i forhold til en annen, kortere skalalengde. Er ikke rart det hørtes ut som to hannkatter i en sekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SteikBacon skrev:

Intonering gjøres gjerne med å sammenligne at overtone over 12'te bånd (midt på strengen) klinger i samme pitch som å trykke ned strengen i 12'te bånd (midt på strengen). Båndene/gripebrettet er logaritmisk fordelt til dette systemet. 

Nå tenk deg at du flytter nøtta opp 1cm opp og sadelen/stol 1cm ned. Midt på strengen (både overtona og 12'te bånd) har ikke flyttet seg noe, men båndene er nå plassert helt feil til dette nye systemet. 

Meeen, da vil det, ihvertfall teoretisk, bare være mulig med én  posisjon hvor nøtta er riktig i forhold til gripebrettet og tilsvarende bare én posisjon hvor stolen er riktig. Hvorfor skal man da intonere ved å endre avstanden fra 12 bånd til stolen når man endrer strengetykkelse f.eks? Man endrer jo ikke avstanden til nøtta. Og hvorfor trenger de forskjellige strengene forskjellig avstand mellom 12 bånd og stolen når de forholder seg til et gripebrett med paralelle bånd. 

Og hvorfor er dette bare et problem på elgitarer? 

 

Jeg er ikke fem år altså, bare en dåre

?

 

Endret av Peaceandloveandrocknroll
Leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Meeen, da vil det, ihvertfall teoretisk, bare være mulig med én  posisjon hvor nøtta er riktig i forhold til gripebrettet og tilsvarende bare én posisjon hvor stolen er riktig. Hvorfor skal man da intonere ved å endre avstanden fra 12 bånd til stolen når man endrer strengetykkelse f.eks? Man endrer jo ikke avstanden til nøtta. Og hvorfor trenger de forskjellige strengene forskjellig avstand mellom 12 bånd og stolen når de forholder seg til et gripebrett med paralelle bånd. 

Og hvorfor er dette bare et problem på elgitarer? 

 

Jeg er ikke fem år altså, bare en dåre

1f600.png

 

Det henger sammen med forskjellige strengers forskjellige fysikk. F.eks er det variabelt hvor langt unna et ankerpunkt en streng faktisk begynner å vibrere, avhengig av spenning, tykkelse og materiale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Man endrer jo ikke avstanden til nøtta. Og hvorfor trenger de forskjellige strengene forskjellig avstand mellom 12 bånd og stolen når de forholder seg til et gripebrett med paralelle bånd.

Jo, avstand til nøtta er bittelitt lengre enn overtona over 12'te bånd. Man flytter strengen ned 1-2-3mm ned til båndet. Og dermed blir strengen strukket bittelitt og man får noe høyere frekvens. Dersom teknikken ikke er finslipt (særlig kombinert med tynne strenger) vil man dra strengen enda mer. Så pitch øker altså. Tynne og tykke strenger oppfører seg forskjellig i denne prosessen. Det er forskjellen i oppførsel man kompenserer for ved intonering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.