Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Broodcaster under bygging av brødfjøler.


Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Kossoff skrev:

Vil råde deg til å måle beint, ikke skrå målebåndet.

Det utgjør en så liten forskjell at kan justeres med intonering av sadler.  5cm mot venstre på målebåndet... Det tar saddelskruene seg av. Dessuten kan jeg ikke måle for mange ganger i dag for jeg har skadet hånden strygt og måtte sy 10 sting.

Hva skal til for at dere innser at det står på rette sted?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også telt, og kommer til at det er ett bånd mer på den hvite gitaren.
Dermed blir utgangspunktet feil for målingen


Jeg har satt sammen ganske mange gitarer, og jeg har aldri klart å kompensere en slik "skråmåling" med sadeljustering. Verre blir det når du baserer deg på at halsene er like.

Jeg regner med at de andre som har kommentert her har postet med samme hensikt som meg, nemlig for å gi deg råd og hjelpe, og ikke for å kritisere. Kanskje TS bør tenke litt på det.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dere bare vil hjelpe og ikke er ute etter å vinne en fight. Men les det under og se bildene. Jeg har målt flere ganger og jeg VET at de er like. 

 

Den skråmålingen det var alt jeg kunne vise dere med bare en fungerende hånd siden jeg har skadet meg. Jeg har selvfølgelig konrollmålt helt rett også før jeg skadet hånden men det tok jeg ikke bilde av.

Mulig at det er et bånd mer da. Men jeg brukte et strat plekterbrett å måle ca riktig avstand med da jeg bygde den og når ble de for lange eller for korte. Stolen står så riktig at jeg til og med klarte å intonere D-strengen som sitter på riktig. Og for å klare å intonere riktig så må sadden være på rette sted.

Angående at det er et bånd mer på den ene halsen så har det veldig mye å si - men dare så lenge halsommen slutter ,eller begynner, på det samme stedet som siste båndet er. For hvis 21 bånd slutter på samme sted på begge gitarene og det er et bånd som henger litt over på den ene halsen, litt oppå plekterbrettet som et 22bånd så er det kun 21 båndet som teller for avstanden til stolen. Og begge gitarene som jeg viste er like fra 21 bånd og ned til stolen. så at den ene har 22 bånd har ingenting å si. Det 22 båndet på den ene halsen ligger oppå plekterbrettet.

 

se på bildene under. Begge måles fra 21 bånd, bare se merkingen. 19,5cm på begge. 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gitaren skal jeg prioritere nå for alt jeg trenger er en pickup og to pots samt en Floyd nut til halsen. Det fikser jeg på en og en halv mnd. Så kan jeg prøve den. Nå som jeg har bevist at avstanden er riktig med linjalen jeg brukte fra 21 bånd til stolen og sammenlignet med strat så kan jeg spørre. Med en god pickups  (American Fender Standard middle pickup) og elektronikk (Fender pots) så lurer jeg på hva dere tenker om hvordan den kan bli når alt er ferdig satt opp?

Det kommer på ca 62 euro å gjøre ferdig med Fender elektronikk og USA Standard pickup. Det går lett på en og en halv mnd og så kan jeg prøve den.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarer ikke å slippe dette med skalalengde, det som er viktig i denne sammenhengen, er hele den frie strengens lengde,altså den delen av strengen som vibrerer når du spiller, det er målt fra nut til bridge, det skal være 25,5 tommer. Ser at du fester målebåndet på baksiden av nut, og i tillegg måler på skrå. Det blir selvsagt feil da. Mål fra framsiden av nut, og beint ned til bridge. Har du ikke rett skalalengde, blir den aldri inntonert. Ikke for å krangle, men for at gitaren skal komme til sin rett. Ha en fin helg! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en ting. Jeg vll bare takke deg, aK for din iver etter å hjelpe meg med å få et bedre instrument.

Det var bare skrått da jeg viste dere det fordi jeg har skadet hånden og ikke kunne holde målebåndet med to hender da jeg ikke kan bruke den andre hånden for tiden. Men selvfølgelig har jeg målt det helt rett før, før jeg viste dere det mens jeg bygde, jeg må bare legge målebåndet lett på nå for at den andre hånden skal få gro. 

Jeg skjønner at du mener det godt.

Her hjelper min kone meg med å ta bilde.

 

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.