Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Broodcaster under bygging av brødfjøler.


Anbefalte innlegg

Det hjelper vel pent lite om de åpne strengene er stemt hvis intoneringen ikke stemmer. Da vil det låte surt uansett når man spiller oppover på halsen. Foreslår at Rottenikken gjør følgende.

1. Sjekk at halsen er rett:

2. Juster strengehøyde:

3. Sjekk intoneringen av gitaren:

4. Stem opp og spill i vei!

Vet ikke om dette er de beste instruksjonsvideoene. Var bare de første jeg fikk opp på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kameraten min som også komponerer musikk mener at det er meget god lyd i gitaren min. Han prøvde Breadcasteren min noen dager siden og han er meget musikalsk. Jeg spurte om han syntes Breadcasteren min var sur. Nei, sa han. Ikke faren min eller kona mi eller noen andre som har prøvd eller hørt den heller. iPad har jo ikke verdens beste mikrofon så det er nok opptaket som gir feil inntrykk. Nei, det var bra lyd sa de - alle sammen. Like bra som ferdigkjøpt.

Låter bedre i virkeligheten enn på opptak ville jeg tro.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kameraten min som også komponerer musikk mener at det er meget god lyd i gitaren min. Han prøvde Breadcasteren min noen dager siden og han er meget musikalsk. Jeg spurte om han syntes Breadcasteren min var sur. Nei, sa han. Ikke faren min eller kona mi eller noen andre som har prøvd eller hørt den heller. iPad har jo ikke verdens beste mikrofon så det er nok opptaket som gir feil inntrykk. Nei, det var bra lyd sa de - alle sammen. Like bra som ferdigkjøpt.

Låter bedre i virkeligheten enn på opptak ville jeg tro.

Tviler på at det er opptaket fra iPaden. Tas opp digitalt, og jeg har brukt opptak fra iPad flere ganger på div innspillinger uten problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg renoverer denne som jeg bygde for et halvt år siden så jg skriver et kort referat så nykommere vet hva det dreier seg om.

Jeg kjøpte fire brødfjøler og limte sammen en kropp med hals. Derav navnet Breadcaster. Så skulle jeg bygge noe ut av det men jeg manglet mye kunnskap da som jeg har tilegnet meg i mellomtiden. Det er "kortversjonen" 

Den hadde humbucker før og den ver feilplassert grunnet mangel på kunnskap. Da måtte jeg finne på noe og jeg gikk til Mac'en og 3Dtegnet et kult plekterbrett for single coil  middle posisjon som dekker hele hullet for humbuckeren.

Stolen var vi uenige om på forum den den satt på rette plass men nå har jeg senket hele stolen 5mm nærmere kroppen. Halsen er litt skjev så jeg satte stolen på en plattform av tre. må er strengehøyde justert og den er til og med intonert og ganske bra satt opp nå. den skal få Floyd låsenøtt på haslen. Så kjøper jeg to Fender pots og en Fender USA standard middle pickup. 

Både kontrollplate og plekterbrett laget jeg selv i 2mm tykk plast med printeren min. Se bildet:

IMG_1223.JPG

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne og neste mnd skal jeg brukte til å runde av dette prosjektet så den blir en helt ferdig og god gitar. Angående oppsett så trengte jeg ikke å justere trussrod. Den blir helt ferdig neste mnd og sikkert helt grei siden alle feil på den blir rettet opp nå. Jeg har forresten Wilkinson sadler og Wilkinson stemmeskruer. Med Fender USA Standard middle pickup satt opp med riktig avstand til strengene så tror jeg dette blir lekkert. Elektronikk blir Fender.

Så får dere bare ønske meg lykke til og følge prosjeket i 2mnd til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortsatt ikke få plasseringen av stolen til å stemme, kan du ikke legge ut et bilde av den sammen med en linjal eller et målebånd som ligger fra oversadelen til stolen slik at jeg kan få dette ut av systemet mitt en gang for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blix skrev:

Stolen er helt åpenbart alt for langt ned.

Den er kontrollmålt fra 12 bånd. Jer jeg fikk avstranden ved å bruke et stratbrett som mal. Grunnen til et det ser feil ut er at halsen går så langt inn i kroppen da da må stolen bakover deretter og man tror at den er feilplassert fordi halsen ser kort ut uten å være det. Det er kontrolmålt eksakt fra 2 bånd. og når ble et stratbrett for langt? jeg brukte det som mal opprinnelig...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rottenikken skrev:

Den er kontrollmålt fra 12 bånd. Jer jeg fikk avstranden ved å bruke et stratbrett som mal. Grunnen til et det ser feil ut er at halsen går så langt inn i kroppen da da må stolen bakover deretter og man tror at den er feilplassert fordi halsen ser kort ut uten å være det. Det er kontrolmålt eksakt fra 2 bånd. og når ble et stratbrett for langt? jeg brukte det som mal opprinnelig...

Kan umulig stemme, ser det godt på avstanden mellom siste bånd og stol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme avstand fra halsen til stolen som fdet er på en strat. jeg har nettopp sammenlignet med partsocasteren min og på på den er det 18 cm fra halsen til sadler. og det er det også på Breadcasteren. begge er helt like

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for moro skyld, jeg brukte linjal på pc-skjerm.

Ikke veldig nøyaktig, men forskjellen fra 12 bånd til nøtt og fra 12 bånd til stol (altså ca strengepunkt på sadlene) er ca 2 cm.

Overført til 1:1 blir jo dette aldeles umulig å intonere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.