Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Broodcaster under bygging av brødfjøler.


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å rette en takk til dere alle etter å hjelpe meg til å få et godt instrument. Dere er mye av årsaken til de fleste forandrinene når jeg renoverer fordi jeg har tilegnet meg kunnskap via dere, selv om jeg hadde rett i dette tilfellet med stolen. En ting skal dere vite - jeg hadde aldri klart å bygge denne uten dere. Deres iver etter å hjelpe andre er en styrke for samhold på forumet.

Ny bakplate med litt mer proff "look" enn den gamle. Og hvit så den står i stil til resten. Jeg tror nok at jeg med en god pickup kan gjøre en grei gitar ut av dette. Strengehøyde er satt opp helt nøyaktig, kan jeg også nevne. 

ny bakplate:

 

 

 

image.jpeg

 

Dette er det gamle sorte baklokket. ikke så fint som det nye. Det nye er 2mm tykt og dette bare 1mm.

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på nøyaktigheten på målingen, målbåndet, eller skalalengden på halsen.

Jeg får ikke målene dine på plassering av båndene til å gå opp med måling på min egen telecaster, eller Stewmac sin Fret calculator. (http://www.tundraman.com/Guitars/FretCalc/index.php)

Den sier at 12. bånd skal være på  323.619 mm, eller da 32,36 cm, mens målingen din viser 32,8 cm. Det er nesten en halv cm avvik, og det utgjør en god del.

Måler en da fra bro og opp til 12 bånd viser målet ditt 31,7 cm.

32,8 - 31,7 = 1,1 cm differanse.

21. bånd skal være på  454.897mm (45,5cm). På ditt mål ser det faktisk ut til å stemme. Men ut fra tabellen til Stemac stemmer ikke plasseringen på NOEN av de andre båndene. Håper det er jeg som surrer her nå. Klarer ikke helt forstå dette. 

Endret av space
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du gjør så godt du kan, Space. Jeg setter pris på det. Husk at her er det strathals, ikke Telehals. Nå har jeg sammenlignet med min Tele og Stratocasteren og alle tre er identiske på samlige bånd.

Noen som har en ide om hva slags treverk det er? For meg så minner det om Eik... (kroppen, altså)

Om to uker bestiller jeg et 500k pot og et 250k pot og en 47uf kondensator basert på dette diagramet. Det blir billigere med CTS enn Fender og jeg får 500k også så jeg kjøper CTS i stedet for jeg kan jo koste på litt. Elektronikk bestiller jeg om to uker. Jeg har funnet kule knotter. Men hvorfor skal det være 500k på volume og 250 på tone og en 47uf? hvorfor ikke 250k på alt og 22uf?

Det blir gøy å prøve den når den blir ferdig. Når den er ferdig så sitter det skikkelig pickup i den for jeg trenger bare én pickup så da deler man prisen på tre. Så langt har alt lykkes for meg i renoveringen. Dette er moro.

1S_1V_1T.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎03‎.‎06‎.‎2016 at 9.37, Rottenikken skrev:

OK. Jeg sammenligner med Partsocasteren. Arket er 18 cm på begge sider. Tror dere meg nå? 

 

 

image.jpeg

ser at det er like langt fra bridge til hals, men på bildet ser jo strat-halsen lengre ut, og har ett bånd mer, hvordan kan da skalalengden være den samme? Beklager maset, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, el_roffo skrev:

Tror kroppen kan være kirsebærtre (cherry), det ligner med mønsteret og den mørke kjerneveden, og det er ikke uvanlig å bruke til skjærebrett. 

Min svoger er tømrer og han sa uten å tvile - Bøk. 

 

8 timer siden, arneK skrev:

ser at det er like langt fra bridge til hals, men på bildet ser jo strat-halsen lengre ut, og har ett bånd mer, hvordan kan da skalalengden være den samme? Beklager maset, men ...

Takk for omtanken men... Du har sett målene med egne øyne og jeg tror vi avslutter det temaet. Beklager, men jeg er så lei av det temaet nå. Vi venter til jeg har satt den opp så hører vi. Jeg skal gi lydprøve. Den blir ferdig om to og en halv mnd likevel. Jeg trenger bare elektronikk som jeg kjøper om to uker og en middle posisjon Fender CS Fat50's så kan jeg prøve. 

I stedet for å bygge hundrevis av gitarer å skal jeg oppgradere denne gitaren med bedre deler etter at jeg er ferdig med Vikingcasteren og Telecasteren for da propper jeg ikke huset med gitarer. Det samme med Floyd rosen til Telecasteren. Jeg vil heller oppgradere til noen veldig gode gitarer enn å bygge masse gitarer. Min kone liker den tanken også. (Dere vet, damer...) Vikingcasteren er et unntak for den bygges som en gave. (min svorger billiggitar låter dritt)

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolen er nok satt for langt ned ja. Her er to linjer, fra stol og oversadel til 12. bånd

1.jpg

Flytter vi så linjen som går fra stol til 12. opp til 12. til oversadel får vi dette

2.jpg

Er klar over at dette ikke er utrolig nøye utført fra min side (MS paint skillzzz!), men det er såpass store marginer at jeg uansett tviler på at vinkel og hvordan halsen er satt i kroppen skal gjør dette riktig. Bommer en god del centimeter ser det ut til. 

Når det er sagt, så liker jeg pickguarden og prosjektet. Håper du finner en måte å løse det hele på. Kan bli en kul gitar :)

Endret av UglyCasanova
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ikke at både på denne gitaren og straten var avsanden den samme? Jeg orker ikke det temaet mer nå. Jeg byger ferdig så får vi høre. Og måling av totallengde var 25,5". Men nå orker jeg ikke mer stol.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok med bildevinkelen å gjøre @UglyCasanova Min beregning ut fra bildet med målbåndet viser at stolen skulle vært 1,1 cm lenger bak, ut fra målene til 12. bånd, noe som er rart når den totale lengen er riktig i følge samme målbånd.Sjekk mitt svar lenger opp i tråden. (men nå er jo trådstarter lei av denne diskusjonen :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, space skrev:

Det har nok med bildevinkelen å gjøre @UglyCasanova Min beregning ut fra bildet med målbåndet viser at stolen skulle vært 1,1 cm lenger bak, ut fra målene til 12. bånd, noe som er rart når den totale lengen er riktig i følge samme målbånd.Sjekk mitt svar lenger opp i tråden. (men nå er jo trådstarter lei av denne diskusjonen :) )

Ja, ser det nå. Jeg skippet visst en hel side da jeg skrev min kommentar. Jeg skjønner at TS er lei av diskusjonen rundt det, men det må han nesten bare tåle når han velger å dele det med oss og vi ser at det er feil. Prøver bare å være behjelpelige forumitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så - nå har jeg elektronikk med to tone og volume. Alpha pots på denne billige øksa. Jeg har holdt av en brukt Fender middle pickup jeg skal få til bare 15€ så nå er det dager til den er ferdig, bortsett fra Floyd nut på halsen. 

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.