Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Evighetsbatterier til gitarpreamp i en bluegrassbanjo


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt på meg å sette inn en GFS preamp i en Fenderbanjo, type bluegrass, altså ikke sånn open back- historie.

Her er saken:

http://www.guitarfetish.com/GFS-EAP-100-Endpin-preamp-Kit_p_6429.html

Nå hadde jeg først tenkt at jeg skulle montere både dette og batteriet på utsiden av banjoen og unngå all form for hulltaging, men jeg har ombestemt meg. Det blir penest og greiest å bore et eneste hull og sette inn resten i banjoen.

Nå har det seg slik at det er ganske mye skruing for å få en banjo fra hverandre. Da har vi problemet med batteribytte. Derfor lurer jeg på om noen av dere har noen meninger om det er noen vits i, eller hvordan det kommer til å funke ved å bruke et 9V litiumbatteri i stedet for et vanlig alkalinebatteri? Tenkte konkret på et batteri av denne typen:

http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Batterier/Batteri-for-roykvarsler-38346/

Innspill mottas med takk. Husker jeg kamera blir det en liten enkel byggetråd. Den verste jobben er jo å skru opp alle skruene rundt skinnet på banjoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten til ingen kunnskap om dette, men er det mulig å bruke et oppladbart batteri som man kan lade via jack-pluggen? Noe modding er nok påkrevd, men kan det funke? Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Hvis dere sjekker preampen, er det av typen som er bygget inn i pluggen/endpin, så det å skifte pluggen er ikke aktuelt. Angående oppladbart, så uten å fornærme damen som eier banjoen, så vet hun ikke hva "tang" er, og det å regne med at hun klarer å holde styr på en lader, og skjønne når det skal lades er ikke noen god idé, tror jeg. Dette må bare virke.Jeg tror jeg kan få forklart henne at hun må trekke ut ledningen av banjoen når hun ikke spiller på den med forsterker, og det tror jeg er grensen for bruksanvisning.

Jeg har ikke sett nøye på dette, og vet ikke hvor mange skruer selve resonatoren er festet med.

KristofferEide, er ikke sånne Lipobatterier slik at de ikke tåler å bli utladet under en viss prosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resonatoren på den jag linket til (FB-54) ser ut å vare skrudd med 4 skruer ... 4 skruer er vel mer eller mindre standard ?

Hvis det blir før avansert hadde jag vurdert å montere en batterikasse på utsiden av banjoen ...

Uansett hva type hokus-pokus-mambo-jambo batteri man bruker så kan det gå tomt ... helst da en lørdag kveld rett før man skall gå på scen ! :-)

Har jo, som du ser, ikke så mye å komme med mtp batterier, men det hørtes ut som du tenkte skru opp banjoen "the hard way" ? (ie. ta av skinnet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med litt banjoekspertise her. Jeg har som sagt ikke satt min skrutrekker i en banjo før, og trodde at skinnet måtte av :blush:

Det hadde sikkert vært lurt av meg, sånn i ettertid å kikke litt på forhånd hvor mye skruing det egentlig er. Har bare blitt litt skremt av den aligatortanngarden av skruer som det er på en banjo. :)

Forøvrig stemmer det med når batteriet går forbløffende. På øvingen før? Neida. På lydprøven? Neida. tretti sekunder ut i første låt? Jepp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kikket litt mer på leamikken, og takket være dere skjønner jeg nok hvordan man skal fjerne resonatoren ved å skru opp kun fire skruer. Da er jo operasjonen veldig mye enklere enn hvis man må av med skinnett, noe jeg trodde. Tror kanskje jeg velger å sette batteriet på utsiden tross alt, Juzzinshow har et veldig godt poeng. Uansett hva slags "superbatteri" man setter inn, går det tomt før eller siden, og det blir garantert på et tidspunkt som ikke passer. Problemet er vel at jeg ser for meg at det neste problemet er at damen garantert ikke har ekstrabatteri med seg, så da er man egentlig like langt..

Sist jeg var der og spilte, var det sikkert tretti grader inne. Det var fordi fjernkontrollen til varmepumpen var tom for strøm, og ekstra AA- batterier fantes ikke i huset. :)
Jeg får tenke over saken.

Neste spørsmål- hvilken fasong skal en banjohals ha? Omtrent som en gitar? Denne banjoen har en ganske markert krumming, heldigvis «den rette» vegen. Den har trussrod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.