Gå til innhold

PerH

Medlem
  • Innholdsteller

    234
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

39 Excellent

Om PerH

  • Rang
    Gitarrocker

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Gitaren på bildene mangler stemmeskrue på førstestrengen på FR brua. Jeg vet ikke om det er kurant å finne noe som passer, men slike småting kan ha veldig stor innvirkning på hva man kan få for en gitar. På en billig gitar kan det være avgjørende for om man får solgt i det hele tatt. Uten skruen egner den seg ikke som annet enn veggpryd.
  2. Man kan sikkert si mye om designet. Jeg har en A.L. av første utgave (SSS uten trem). Lyd og spillemessig er det rett og slett en utmerket hardtail strat.
  3. Enig. Har også mange av dem. Hercules tar visse forbehold mht gitarer med nitrolakk, men jeg har aldri sett spor av merker etter holderne.
  4. Blueamps er et alternativ, selv om flertallet av deres modeller er aktive. Har selv en aktiv Spark (2x10" stereokonfigurasjon). Dette er custom-amper som bygges på bestilling med valgfri tolex/grill/piping så billige er de ikke. En passiv Camper-CX (1x12) til 849€ + frakt og moms ser ut til å bære billigste alternativ nå. RedSound har både aktive og passive høyttalere. De finnes i sortimentet til Thomann. Jeg har ingen erfaring med dem, men de er designet for bruk med forsterkersimulatorer.
  5. Til min først el-gitar i 1979 kjøpte jeg ett sett brukte pedaler av en eldre bekjent som hadde lagt gitaren på hylla. Settet besto av en Dunlop CryBaby, MXR distortion+, MXR StereoChorus og en MXR DynaComp. Alle pedalene virker enda.
  6. Jeg foretrekker åpne hodetelefoner både til bruk med gitar (Kemper) og til generell lytting. AKG K702 er et godt alternativ. Listepris er over 2k, men du får dem til ca 1450,- fra f.eks G4M (inkl frakt). Jeg har også flere lukka hodetelefoner liggende for bruk under opptak og blant rimeligere modeller av slike kan jeg anbefale Sennheiser HD280 og Audio-Technica ATH-M50x.
  7. Dremel. Slip bort evt krom/nikkel der du skal lodde. Bruk loddevann/flussmidel under loddingl.
  8. Jepp. Det burde i det minste være nok med en bekreftelse på at gitaren med det aktuelle serienummeret er produsert før 1/1-2017. Trevirke som allerede er brukt kan ikke puttes tilbake i skogen. CITES-begrensninger på musikkinstrumenter kommer ikke til å få nevneverdig betydning for bruken av palisander. Kineserne har ikke anerkjent avtalen og den kinesiske møbel-produksjonen for eget marked bruker årlig 500 ganger mer rosentre enn verdens samla produksjon av musikkinstrumenter. Symbolpolitikk hele greia. Politikere ser ikke skogen for alle trærne som står i veien. Jeg har slett ikke noe imot alternative materialer, hverken mht til utseende eller lyd, men det må da gå an å få til en litt mer fleksibel løsning i en overgangsfase for nye instrumenter og å unngå problemer for det som er produsert før reglene ble innført.
  9. CITES-tull! Fordi hysteriske kinesere på død og liv skal ha heltre palisander (dahlia/rosentre) i møblene sine og importerer uhemmet uten å ta hensyn til noe som helst av internasjonale avtaler får vi problemer med instrumenter som bruker ei flis til gripebrett. Heldigvis er flere produsenter i ferd med å bytte til alternative treverk. Martin har f.eks i flere år produsert gitarer med gripebrett i Richlite, ett kompositt-materiale, som virker veldig bra. Jeg har en GPCPA4 som jeg er fornøyd med. Min gitar har imidlertid rosentre i både sider og hals så den er heller ikke egnet for grensepasseringer i disse dager. Håper regelverket blir justert litt etter hvert. Foreløpig er det ei håpløs papirmølle ifm all import og eksport av slikt treverk og mange internasjonale aktører nekter å selge for eksport om varen ikke koster mer enn €1k (Thomann), eller har innstilt all eksport av varer med restriksjoner (f.eks Anderton) inntil videre.
  10. Bruker selv Kemper, men den nye Mustang GT-serien fra Fender virker lovende:
  11. DirectX er uegnet til dette. Bytt til Focusrite ASIO driver eller ASIO4ALL. Da bør du få muligheten til å senke bufferstørrelsen helt ned til 64-samples.
  12. M-Audio keystation er en USB-enhet og skal ikke ha noen innvirkning på ditt USB-lydkort med mindre det er konflikter mellom driverne. Kan du poste et skjermklipp av lydoppsettet i Ableton live (som vist i videoen over)? For et par år siden var det mange som brukte en universell driver (asio4all) og mente det fungerte bedre for Focusrite-kortet. Denne kan installeres parallelt med eksisterende driver. Du velger hvilken driver som skal brukes i Ableton live. Den kan være verd å prøve Noe som enda ikke er nevnt i tråden mht hva som kan oppfattes som ekko er om man har både hardware og software monitoring aktivt under opptak. Det vil alltid være en liten tidsforsinkelse for lyd som går fra lydkort til PC og tilbake igjen. Pass også på at det antall samples som oppgis for buffer-størrelse i Abletons audio-setup støttes av lydkortet. Noen kort faller tilbake til en default-verdi som er høy nok til å skape problemer (512 eller 1024) om det tastes inn en verdi som ikke kan brukes.
  13. Det er nok snakk om innstillinger. Ableton live, spesielt versjon 9, kan bidra til å forsterke slike problemer. Det er endeløse tråder på Abletons brukerforum om problemer med sync/latency som skyldes dårlig utnyttelse av flerkjerne-prosessorer i Ableton-koden. Hvis man pga ineffektiv kode i DAW må bruke 512-samples eller større buffer mot lydkort for å unngå sync-problemer så blir det plagsom latency. Helst bør man ned på 64 samples. Ihvertfall ikke under 128.
  14. PerH

    Takamine

    Takamine er et anerkjent merke, med modeller fra 4-5000 opp til 25-30000. De har kanskje ikke like høy stjerne som for en del år siden, men jeg har ikke hørt noe spesielt negativt. Den aktuelle modellen kjenner jeg ikke, men jeg ville nok være litt skeptisk ut fra spesifikasjonen om jeg ikke var ute etter spesielt crispy lyd. Med lønn i hals, sarg og bunn ligger det an til det. Du får prøve. I prisklassen 4-6000 er det mye fint brukt å få også. Blandt rimeligere gitarer ville jeg se etter Furch, Breedlove, Yamaha, Epiphone, Guild og Takamine. Er man heldig kan man kanskje gjøre ett røverkjøp på en av de billigere modellen fra merker som Taylor og Martin også.
  15. Teknisk sett er det er ikke så stor forskjell på PC og Mac om man plukker dem fra hverandre. Det er ikke vanskelig å finne PC'modeller som ligger svært nær Mac mht valg av komponenter. Forskjellene ligger design og operativsystem. Det triste faktum er at hverken Windows eller MacOS er særlig godt egnet til tidskritiske oppgaver, herunder redigering av lyd og bilde. Til det bør man ha ett operativsystem med en ekte sanntids-kjerne. Dessverre er det ingen av de aktuelle alternativene som er egnet for vanlige forbrukere, og alskens plugins som brukerne trenger i sitt studio-oppsett er også begrenset til win/mac. Mht MacBook-modeller og oppgraderbarhet så varierer det litt med modell. Frem til 2011 var det ok, men også enkelte 2012-modeller lar seg oppgradere. Jeg har en 15" MacBook Pro produsert sommeren 2012 og i den har jeg montert både SSD og mer minne de siste årene. Jeg foretrekker MacOS fremfor Windows fordi jeg føler meg mest hjemme med en Unix-variant etter 25+ år med jobbing på slike systemer. For de fleste uten dyp innsikt i operativsystemer vil jeg anbefale at det tas hensyn til hva andre man kjenner bruker. Det er ikke så dumt å ha noen å spørre når det kniper. Det skal mye til at CPU'en blir noen flaskehals til lyd med mindre man bruker ekstremt mye tunge plugins. Derimot bør man sørge for å ha tilstrekkelig minne (16GB+) og helst SSD for operativsystem og applikasjoner (gjerne brukerdata også). Dessuten må man passe på at maskinen har grensesnitt for det man ønsker å bruke av lydkort og annet eksternt utstyr (kontrollere, pads, keyboard). Har man ikke behov for å flytte på utstyret så gir stasjonære maskiner mer ytelse og lagringskapasitet pr krone enn bærbare maskiner, men pass på at ikke vifter og evt harddisk bråker for mye. En stor ekstern skjerm er en absolutt fordel for studioarbeid. En spillPC som den som er nevnt over her er mer enn kraftig nok. Støy er imidlertid ofte ett problem på spillmaskiner om de ikke har væskekjøling installert på prosessor og skjermkort. Det er rart om den ikke fungerer med det Focusrite-lydkortet og M-Audio keyboardet som er nevnt. Jeg vil tro dette har med oppsett å gjøre. Det ekkoet som nevnes har trolig med tidsforsinkelse å gjøre. Man må begrense kommunikasjons-buffere så mye som mulig for å minimalisere tidsforsinkelsen. Ved opptak av lyd fra eksterne kilder er det dessuten viktig å forstå forskjellen på maskinvare-basert og progravare-basert monitoring. Maskinvare-basert monitoring vil si at lydkortet sender lyden under opptak, f.eks fra en gitar eller mikrofon, direkte til høyttalerne. Dette gir minimal tidsforsinkelse under opptak. Programvare-basert monitoring betyr at lyden går gjennom studio-programmet før det sendes tilbake til lydkortet og så til høyttalerne. Med store buffere på kommunikasjonen mellom datamaskin og lydkort kan dette gi en alt for stor tids-forsinkelse.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.