Web Analytics
Jump to content

EQ-spørsmål


Sharkeye

Recommended Posts

Jeg ønsker å kutte bassfrekvenser før jeg komprimerer, sånn at kompressoren skal slippe å jobbe med grums som jeg likevel vil kutte. Og spørsmålet er da som følger: Når jeg editerer et opptak i Cubase, får jeg opp vinduet med Inserts til venstre, EQ-diagrammet i midten og Send til høyre. Betyr det at denne EQ’en er post, altså kommer etter mine inserts i rekkefølge? I såfall må jeg da hente en egen EQ som insert, og så en kompressor som neste insert? Prøver å søke på spørsmålet der ute på det store nettet, men uten hell.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende, da var det som jeg trodde, skulle bare visst dette for lenge lenge siden! Noen som har gode og dårlige erfaringer med Cubase (Artist 6) sine EQer? Andre som er verdt å laste ned eller kjøpe? Hva med kompressorer - føler dette er de to aller viktigste redskapene i studiosammenheng!?

Link to comment
Share on other sites

EQ (insert) og kompressorer som følger med Cubase er rimelig bra, men kjører fullversjon selv, så er usikker på hvilke som følger med Artist-versjonen.

Ellers er Variety of Sound noe av de (etter min mening) beste gratis VST'er en får tak. http://varietyofsound.wordpress.com/downloads/

Disse er dog ikke støttet på Mac. Switcha nylig over til Mac, så det er det største savnet mitt :/

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til EQer, preamper, kanalstriper, kompressorer, romklanger, gater, limitere og stort sett alt du behøver når du skal mikse, så er det fint lite som slår Waves. Dyrt, men veldig bra. Universal Audio er vel hakket bedre kanskje, men enda dyrere.

Jeg bruker denne : http://www.waves.com/bundles/mercury

Går jo an å kjøpe de løst, og sikkert få det billigere enn den bundelen jeg benytter meg av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare lyst til å legge til at man skal fikle i ganske mange timer, og mikse mange sanger, før man vil få veldig mye bedre lyd enn det man kan oppnå med det som følger med i for eksempel Cubase.

Det er fort gjort å prøve seg på å "kjøpe seg god lyd" uten at man egentlig har klart å utnytte det man har.

En uerfaren "studiotekniker" kan skru inn drittlyden med dyre plugins, mens en erfaren en kan få god lyd ut fra det som følger med. Kunnskap er veldig viktig i denne sammenhengen.

Min ringe erfaring er at jo bedre råopptakene låter, jo bedre blir sluttresultatet. Da trenger man ikke å skru stort, og alt er så enkelt, atte. Spill inn alt så det låter litt tørt og trist, og så skal du se at du får plass til nesten alle frekvensene i sluttresultatet uten å bruke mye effekter i det hele tatt. Tar man opp haugevis av enkeltspor som låter fett hver for seg, så har man store problemer etterpå, og sluttresultatet for en amatør låter gjerne kunstig og med dårlig plassering av instrumentene.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til EQer, preamper, kanalstriper, kompressorer, romklanger, gater, limitere og stort sett alt du behøver når du skal mikse, så er det fint lite som slår Waves. Dyrt, men veldig bra. Universal Audio er vel hakket bedre kanskje, men enda dyrere.Jeg bruker denne : http://www.waves.com/bundles/mercuryGår jo an å kjøpe de løst, og sikkert få det billigere enn den bundelen jeg benytter meg av.

Er ikke helt enig der, det finnes endel plugger som er like bra og bedre enn Waves etter min mening. Feks FabFilter, Soundtoys, Softube..

Link to comment
Share on other sites

De har jeg ikke hørt om, så jeg skal ikke uttale meg om det.

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men for min egen del, så løftet jeg mine mikser fra rævva til akseptable etter at jeg begynte å bruke Waves, men det sier kanskje vesentlig mer om meg og mitt kunnskapsnivå, enn om hvor bra Waves er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen autoritet her, men på for eks. vokal og kassegitar, så syns jeg det er veldig greit å rydde vekk bånn med et high pass-filter før jeg mater signalet inn i kompressoren.

Jeg har ikke noe i mot EQ, men jeg ser ikke grunnen til å gjøre det for kompressorens skyld. Bruker du EQ, så er det fordi du faktisk ønsker å endre klangbalansen til sporet. Men du må gjerne plassere EQ før kompressor, dersom du liker det bedre på den måten.

Jeg synes det ikke er noen regler som gjelder bestandig. Det kommer an på miksen og kompleksiteten i musikken.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke nødvendigvis komprimere hardt, men som davidsen her skriver så jobber kompressoren lettere hvis den kan få behandle bare godlydene, og ikke de tunge frekvensene som man likevel fjerner med et hi-pass filter. Ja, Castor, et godt opptak er sååå mye lettere å jobbe med enn et rævva opptak, så det er jeg veldig fokusert på! Dyrt, var ikke det rette ordet på Waves, jeg ville brukt Perverst! :o Kommer til å gjøre det beste ut av det jeg har.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe i mot EQ, men jeg ser ikke grunnen til å gjøre det for kompressorens skyld. Bruker du EQ, så er det fordi du faktisk ønsker å endre klangbalansen til sporet. Men du må gjerne plassere EQ før kompressor, dersom du liker det bedre på den måten.

Jeg synes det ikke er noen regler som gjelder bestandig. Det kommer an på miksen og kompleksiteten i musikken.

Å bruke hpf er det viktigste du gjør med eq, og da før kompressor. Eq brukes vel så mye til å rydde vekk problemer som til å endre klangen i et spor. En kompressor ser ikke frekvenser, bare energi. Hvis det da hoper seg opp på 20 hz, så kan det være vanskelig å få kompressoren til å gjøre det du vil den skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at DERSOM du har problemer med for mye frekvensbooming, så rydder du opp i det med EQ. Det er også derfor jeg sier det ikke er noen regler som gjelder BESTANDIG.

I en ganske "naken" miks med kun vokal og kassegitar kan det gi varme og fylde å beholde dybden i gitaren. Vokalisten i Crash Test Dummies eller Barry White vil få ganske kjønnsløs vokal dersom du kjører et "standard" 80Hz HPF.

Det er derfor jeg ikke ser EQ i direkte sammenheng med kompressoren. Du bruker EQ for å fikse klangbalansen. Det inkluderer å fjerne boomete rombidrag, skjærende sibilanter eller ulineariteter i mikrofonen. Når klangbalansen er riktig, så vil kompressoren få optimale arbeidsforhold, uansett om du har med bassen eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

    • Hei,  noen som vet hva denne gitaren er verdt?
    • Hei,  noen som har greie på hva en slik gitar er verdt?
    • Nybegynner her. Arva akkustisk, Ibanez hel-tre fra familie noen genrasjoner tilbake og klimprer, med andre ord nybegynner. Jeg bruker youtube og lærer meg låter jeg liker og det dukker opp spørsmål underveis som jeg ikke vet hvor jeg skal sende. Dermed endte jeg her. Kanskje finner jeg svar eller kanskje kan jeg da spørre og bli klokere=) Målet må bli å oppgradere til elgitar etterhvert da mange av mine favoritt-band har så sjuke gitarsoloer som jeg har sjukt lyst å spille selv! litt hårete mål, men det må til. Gleder meg å bli en del av dette og forhåpentligvis lære av det som står allerde eller fyre av noen merkelige nybegynnerspørsmål som andre i tillegg til meg kan lære av
    • PS, forumet ble egentlig nedlagt for 2 år siden. Av en eller annen merkelig grunn lever det fortsatt, men det er grunnen til at det er ekstremt lav respons her. Utrolig nok havner jeg tilbake her, hver gang jeg googler reviews eller gitarutstyr på norsk. Viser hvor mye historie og kunnskap som ligger lagret her. 
    • Jeg har aldri polert noen av mine gitarer. Tørker de bare av med en bomulsklut ved behov Litt fukt er fint hvis det er mye svette etc på lakken.  Ellers har jeg brukt Dunlop sin lemon oil til å rense ebony og rosentre gripebrett i kanskje 10(+) år? Jeg har kun kjøpt denne flasken, og jeg har fortsatt 1/3 igjen i flasken - har ca 8-10 gitarer til enhver tid. https://evenstadmusikk.no/dunlop/1025860/dunlop-6554-lemon-oil-4oz   Veldig fornøyd. Smører på, venter 1 min - skraper med et gammelt kredittkort - tørker av med bomull-pads og rask runde med tørkepapir for på fjerne overflateoljen. Får vekk det meste av skit på denne måten. Husk at den ikke er til smøring, men til rensing - smører du for mye kan det ha negativ effekt på bånd og inlays. Den etterlatser seg en mørk "behandlet farge" selv ved minimalt med olje, jeg bruker det ca en gang i året per gitar - eller sjeldnere. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.