Web Analytics
Jump to content

EQ-spørsmål


Sharkeye

Recommended Posts

Å skjønne samspillet mellom eq og kompressor er veldig viktig, å kunne bruke kompressor i direkte samspill m eq er essensielt.

Så skriver du at når klangbalansen er riktig, så vil kompressoren få riktige arbeidsforhold, det er riktig kun hvis eq ligger før kompressor. U see?

Edited by Bugbass
Link to comment
Share on other sites

Å skjønne samspillet mellom eq og kompressor er veldig viktig, å kunne bruke kompressor i direkte samspill m eq er essensielt.

Så skriver du at når klangbalansen er riktig, så vil kompressoren få riktige arbeidsforhold, det er riktig kun hvis eq ligger før kompressor. U see?

Der er vi enige. Poenget er at det ikke er noen "one setting fits all situations"-løsning.

Her er en lenke som riktignok mangler bilder (ihvertfall i min browser), men jeg er stort sett enig i det som skrives her:

http://en.audiofanzine.com/dynamic-processor/editorial/articles/eq-and-compression-techniques-for-vocals-and-acoustic-guitar.html

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Der er vi enige. Poenget er at det ikke er noen "one setting fits all situations"-løsning.

Har jeg ikke sagt heller, men at eq og kompressor påvirker hverandre og må sees på i sammenheng var mitt poeng. Som en respons på ditt utsagn om at du ikke ser eq i direkte sammenheng m kompressoren.

Edited by Bugbass
Link to comment
Share on other sites

Har jeg ikke sagt heller, men at eq og kompressor påvirker hverandre og må sees på i sammenheng var mitt poeng. Som en respons på ditt utsagn om at du ikke ser eq i direkte sammenheng m kompressoren.

Dette blir litt flisespikking, egentlig. Jeg har ingen tro på å gjøre EQ av et spor som har god klangbalanse. Men har du for mye 20Hz, så har du for mye. Poenget mitt (i forbindelse med å se EQ i kombinasjon med EQ) er altså at man ikke bruker EQ for å tilfredstille kompressoren, men for å få riktig klangbalanse, uavhengig om man går inn i en kompressor etterpå eller ikke.

Nå er jeg klar over at det ikke er fullt så enkelt, for det kan hende at dersom sporet høres ut som det har fin klangbalanse før det går inn i kompressoren, så kan det hende at kompressoren i seg selv påvirker klangbalansen noe eller oppfører seg annerledes enn man ønsker på grunn av klangbalansen (det er ikke lett å høre 20Hz bestandig). Så det ER en sammenheng, helt klart. Men jeg har tro på at det enklere å få det til å låte bra gjennom kompressoren dersom sporet låter best mulig før man legger på kompressoren.

Min "bottom line" er at man skal få det til å låte så bra som mulig i alle ledd. Dersom man ikke har kontroll på rommet man spiller i, enten det dreier seg om støy, ekko, resonans eller etterklang og dersom man ikke bruker riktig mikrofon på riktig måte og dersom man ikke tar opp ved riktig nivå, så har man et suboptimalt resultat som det er vanskelig å skru seg bort fra i påfølgende ledd. Det er min arbeidsflyt.

Jeg tror egentlig vi er enige, men siden vi har litt ulike erfaringer så fokuserer vi på ulike ting. Jeg fokuserer på klangbalansen før jeg legger på kompressor i miksen, og sånn sett har jeg ikke sett på EQ-bruken som "sammenhengende" med kompressoren. Men det er klart at dersom jeg ikke gjorde den jobben, og brukte kompressor først, så ville jeg kunne oppdage at det ble feil, og så få behov for å legge på EQ i forkant og dermed oppnå det samme, men med fokusen at EQen henger sammen med behovet for kompressor. Det kommer litt an på arbeidsflyten i det man gjør, tror jeg.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ALLE er enige om at opptaket bør være best mulig, og ikke tro at man "fikser det i miksen" dersom opptaket er dårlig. Ser ikke noe poeng i å diskutere det. Jeg ser helt klart poeng med å bruke eq både før og etter kompressor. Før for å rydde opp ulymskheter og unødvendige frekvenser. Etter for å få frem "klangballansen".

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt flisespikking, egentlig. Jeg har ingen tro på å gjøre EQ av et spor som har god klangbalanse. Men har du for mye 20Hz, så har du for mye. Poenget mitt (i forbindelse med å se EQ i kombinasjon med EQ) er altså at man ikke bruker EQ for å tilfredstille kompressoren, men for å få riktig klangbalanse, uavhengig om man går inn i en kompressor etterpå eller ikke.

Nå er jeg klar over at det ikke er fullt så enkelt, for det kan hende at dersom sporet høres ut som det har fin klangbalanse før det går inn i kompressoren, så kan det hende at kompressoren i seg selv påvirker klangbalansen noe eller oppfører seg annerledes enn man ønsker på grunn av klangbalansen (det er ikke lett å høre 20Hz bestandig). Så det ER en sammenheng, helt klart. Men jeg har tro på at det enklere å få det til å låte bra gjennom kompressoren dersom sporet låter best mulig før man legger på kompressoren.

Min "bottom line" er at man skal få det til å låte så bra som mulig i alle ledd. Dersom man ikke har kontroll på rommet man spiller i, enten det dreier seg om støy, ekko, resonans eller etterklang og dersom man ikke bruker riktig mikrofon på riktig måte og dersom man ikke tar opp ved riktig nivå, så har man et suboptimalt resultat som det er vanskelig å skru seg bort fra i påfølgende ledd. Det er min arbeidsflyt.

Jeg tror egentlig vi er enige, men siden vi har litt ulike erfaringer så fokuserer vi på ulike ting. Jeg fokuserer på klangbalansen før jeg legger på kompressor i miksen, og sånn sett har jeg ikke sett på EQ-bruken som "sammenhengende" med kompressoren. Men det er klart at dersom jeg ikke gjorde den jobben, og brukte kompressor først, så ville jeg kunne oppdage at det ble feil, og så få behov for å legge på EQ i forkant og dermed oppnå det samme, men med fokusen at EQen henger sammen med behovet for kompressor. Det kommer litt an på arbeidsflyten i det man gjør, tror jeg.

Det er ikke flisespikking etter min mening, fordi det du sa om eq og kompressor er direkte feil. Det er umulig å være uenig i resten av det du skriver, du sier vel egentlig bare at det er viktig å få best mulig klangbalanse. Men det er mulig du ikke oppdaget at samspillet mellom kompressor og eq er nettopp det som kan gi deg best mulig lyd. Feks så kan nettopp å booste en frekvens før kompressoren være akkurat det sporet trenger, selv om den eqboosten i seg selv ikke låter pent.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

    • Hei,  noen som vet hva denne gitaren er verdt?
    • Hei,  noen som har greie på hva en slik gitar er verdt?
    • Nybegynner her. Arva akkustisk, Ibanez hel-tre fra familie noen genrasjoner tilbake og klimprer, med andre ord nybegynner. Jeg bruker youtube og lærer meg låter jeg liker og det dukker opp spørsmål underveis som jeg ikke vet hvor jeg skal sende. Dermed endte jeg her. Kanskje finner jeg svar eller kanskje kan jeg da spørre og bli klokere=) Målet må bli å oppgradere til elgitar etterhvert da mange av mine favoritt-band har så sjuke gitarsoloer som jeg har sjukt lyst å spille selv! litt hårete mål, men det må til. Gleder meg å bli en del av dette og forhåpentligvis lære av det som står allerde eller fyre av noen merkelige nybegynnerspørsmål som andre i tillegg til meg kan lære av
    • PS, forumet ble egentlig nedlagt for 2 år siden. Av en eller annen merkelig grunn lever det fortsatt, men det er grunnen til at det er ekstremt lav respons her. Utrolig nok havner jeg tilbake her, hver gang jeg googler reviews eller gitarutstyr på norsk. Viser hvor mye historie og kunnskap som ligger lagret her. 
    • Jeg har aldri polert noen av mine gitarer. Tørker de bare av med en bomulsklut ved behov Litt fukt er fint hvis det er mye svette etc på lakken.  Ellers har jeg brukt Dunlop sin lemon oil til å rense ebony og rosentre gripebrett i kanskje 10(+) år? Jeg har kun kjøpt denne flasken, og jeg har fortsatt 1/3 igjen i flasken - har ca 8-10 gitarer til enhver tid. https://evenstadmusikk.no/dunlop/1025860/dunlop-6554-lemon-oil-4oz   Veldig fornøyd. Smører på, venter 1 min - skraper med et gammelt kredittkort - tørker av med bomull-pads og rask runde med tørkepapir for på fjerne overflateoljen. Får vekk det meste av skit på denne måten. Husk at den ikke er til smøring, men til rensing - smører du for mye kan det ha negativ effekt på bånd og inlays. Den etterlatser seg en mørk "behandlet farge" selv ved minimalt med olje, jeg bruker det ca en gang i året per gitar - eller sjeldnere. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.