Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EQ-spørsmål


Sharkeye

Anbefalte innlegg

Å skjønne samspillet mellom eq og kompressor er veldig viktig, å kunne bruke kompressor i direkte samspill m eq er essensielt.

Så skriver du at når klangbalansen er riktig, så vil kompressoren få riktige arbeidsforhold, det er riktig kun hvis eq ligger før kompressor. U see?

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skjønne samspillet mellom eq og kompressor er veldig viktig, å kunne bruke kompressor i direkte samspill m eq er essensielt.

Så skriver du at når klangbalansen er riktig, så vil kompressoren få riktige arbeidsforhold, det er riktig kun hvis eq ligger før kompressor. U see?

Der er vi enige. Poenget er at det ikke er noen "one setting fits all situations"-løsning.

Her er en lenke som riktignok mangler bilder (ihvertfall i min browser), men jeg er stort sett enig i det som skrives her:

http://en.audiofanzine.com/dynamic-processor/editorial/articles/eq-and-compression-techniques-for-vocals-and-acoustic-guitar.html

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi enige. Poenget er at det ikke er noen "one setting fits all situations"-løsning.

Har jeg ikke sagt heller, men at eq og kompressor påvirker hverandre og må sees på i sammenheng var mitt poeng. Som en respons på ditt utsagn om at du ikke ser eq i direkte sammenheng m kompressoren.

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg ikke sagt heller, men at eq og kompressor påvirker hverandre og må sees på i sammenheng var mitt poeng. Som en respons på ditt utsagn om at du ikke ser eq i direkte sammenheng m kompressoren.

Dette blir litt flisespikking, egentlig. Jeg har ingen tro på å gjøre EQ av et spor som har god klangbalanse. Men har du for mye 20Hz, så har du for mye. Poenget mitt (i forbindelse med å se EQ i kombinasjon med EQ) er altså at man ikke bruker EQ for å tilfredstille kompressoren, men for å få riktig klangbalanse, uavhengig om man går inn i en kompressor etterpå eller ikke.

Nå er jeg klar over at det ikke er fullt så enkelt, for det kan hende at dersom sporet høres ut som det har fin klangbalanse før det går inn i kompressoren, så kan det hende at kompressoren i seg selv påvirker klangbalansen noe eller oppfører seg annerledes enn man ønsker på grunn av klangbalansen (det er ikke lett å høre 20Hz bestandig). Så det ER en sammenheng, helt klart. Men jeg har tro på at det enklere å få det til å låte bra gjennom kompressoren dersom sporet låter best mulig før man legger på kompressoren.

Min "bottom line" er at man skal få det til å låte så bra som mulig i alle ledd. Dersom man ikke har kontroll på rommet man spiller i, enten det dreier seg om støy, ekko, resonans eller etterklang og dersom man ikke bruker riktig mikrofon på riktig måte og dersom man ikke tar opp ved riktig nivå, så har man et suboptimalt resultat som det er vanskelig å skru seg bort fra i påfølgende ledd. Det er min arbeidsflyt.

Jeg tror egentlig vi er enige, men siden vi har litt ulike erfaringer så fokuserer vi på ulike ting. Jeg fokuserer på klangbalansen før jeg legger på kompressor i miksen, og sånn sett har jeg ikke sett på EQ-bruken som "sammenhengende" med kompressoren. Men det er klart at dersom jeg ikke gjorde den jobben, og brukte kompressor først, så ville jeg kunne oppdage at det ble feil, og så få behov for å legge på EQ i forkant og dermed oppnå det samme, men med fokusen at EQen henger sammen med behovet for kompressor. Det kommer litt an på arbeidsflyten i det man gjør, tror jeg.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ALLE er enige om at opptaket bør være best mulig, og ikke tro at man "fikser det i miksen" dersom opptaket er dårlig. Ser ikke noe poeng i å diskutere det. Jeg ser helt klart poeng med å bruke eq både før og etter kompressor. Før for å rydde opp ulymskheter og unødvendige frekvenser. Etter for å få frem "klangballansen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt flisespikking, egentlig. Jeg har ingen tro på å gjøre EQ av et spor som har god klangbalanse. Men har du for mye 20Hz, så har du for mye. Poenget mitt (i forbindelse med å se EQ i kombinasjon med EQ) er altså at man ikke bruker EQ for å tilfredstille kompressoren, men for å få riktig klangbalanse, uavhengig om man går inn i en kompressor etterpå eller ikke.

Nå er jeg klar over at det ikke er fullt så enkelt, for det kan hende at dersom sporet høres ut som det har fin klangbalanse før det går inn i kompressoren, så kan det hende at kompressoren i seg selv påvirker klangbalansen noe eller oppfører seg annerledes enn man ønsker på grunn av klangbalansen (det er ikke lett å høre 20Hz bestandig). Så det ER en sammenheng, helt klart. Men jeg har tro på at det enklere å få det til å låte bra gjennom kompressoren dersom sporet låter best mulig før man legger på kompressoren.

Min "bottom line" er at man skal få det til å låte så bra som mulig i alle ledd. Dersom man ikke har kontroll på rommet man spiller i, enten det dreier seg om støy, ekko, resonans eller etterklang og dersom man ikke bruker riktig mikrofon på riktig måte og dersom man ikke tar opp ved riktig nivå, så har man et suboptimalt resultat som det er vanskelig å skru seg bort fra i påfølgende ledd. Det er min arbeidsflyt.

Jeg tror egentlig vi er enige, men siden vi har litt ulike erfaringer så fokuserer vi på ulike ting. Jeg fokuserer på klangbalansen før jeg legger på kompressor i miksen, og sånn sett har jeg ikke sett på EQ-bruken som "sammenhengende" med kompressoren. Men det er klart at dersom jeg ikke gjorde den jobben, og brukte kompressor først, så ville jeg kunne oppdage at det ble feil, og så få behov for å legge på EQ i forkant og dermed oppnå det samme, men med fokusen at EQen henger sammen med behovet for kompressor. Det kommer litt an på arbeidsflyten i det man gjør, tror jeg.

Det er ikke flisespikking etter min mening, fordi det du sa om eq og kompressor er direkte feil. Det er umulig å være uenig i resten av det du skriver, du sier vel egentlig bare at det er viktig å få best mulig klangbalanse. Men det er mulig du ikke oppdaget at samspillet mellom kompressor og eq er nettopp det som kan gi deg best mulig lyd. Feks så kan nettopp å booste en frekvens før kompressoren være akkurat det sporet trenger, selv om den eqboosten i seg selv ikke låter pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.