Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om bok (eller annet) av typen "Recording for dummies"?


Naigewron

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite hjemmestudio som jeg gjerne skulle lært meg å bruke litt bedre. Jeg har lært meg å spille inn grunnleggende spor og gjøre litt redigering gjennom å rote litt rundt i Cubase, men jeg vet egentlig ikke hva jeg gjør eller om det finnes bedre måter. Når det så er på tide å begynne videre arbeid (grunnleggende effekter, equalizere, kompressor, litt miksing, etc) så har jeg ikke den fjerneste anelse lengre.

Så jeg lurte på om noen har tips til en oppegående bok (eller annen ressurs) som går gjennom essensielle ting man bør vite i et hjemmestudio, men uten å grave seg så langt ned at jeg bare mister interessen. Altså en "Home studio for dummies" type bok.

Jeg ser det finnes en "Home recording for musicians for dummies" der ute, men ser mange som kommenterer at den er veldig utdatert (selv i nyeste edition).

Bonus hvis noen har tips som er giret mot Cubase, siden det er min valgte plattform. Det er jo alltid enkelte ting som er veldig forskjellige mellom forskjellige DAW, og jeg blir lett forvirret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse husker jeg var pensumlitteratur da jeg tok studioproduksjon på Institutt for Musikkvitenskap, Blindern.

https://www.amazon.com/Recording-Techniques-Engineering-Society-Presents/dp/0240821572/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1477049308&sr=1-5&keywords=recording

https://www.amazon.com/Mixing-Engineers-Handbook-Bobby-Owsinski/dp/128542087X/ref=sr_1_6?s=books&ie=UTF8&qid=1477049308&sr=1-6&keywords=recording

Dette begynner å bli noen år siden da, og det finnes langt flere gode nettartikler som omhandler effektprosessering nå enn da jeg studerte. 

Ligger en del bra greier ute på www.soundonsound.com i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.