Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kostbar el gitarsom skal vare mange år


Anbefalte innlegg

Bruker Baja Tele'n til live jobber, mens am.std. Tele'n henger på veggen hjemme. Det har mest med at jeg liker halsprofilen på Baja'en bedre enn på am.std, ikke det at den er "bedre" ellers. Likevel forteller vel det Kanskje at en Fender fra Mexico er fullt ut brukbar. Kan jo også nevne at Straten min pr. i dag, er en Jimmie Vaughan signatur. Også produsert i Mexico....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt gitar og vært aktiv musiker i 15 år og sikkert eid 20 forskjellige gitarer av ymse kvalitet iløpet av denne tiden alt fra Squier som 13åring til Taylor/Martin akustisk USA made og Duesenberg nå som jeg har blitt eldre og mer bevisst på lyd.

Tele Mexico Baja kan sikkert fungere det, det blir vell en smaksak (pluss at alle billig gitarer kan oppgrades med fete pick ups osv), men linken var rettet mot spørsmålet "Kjøp av kostbar el gitar som skal vare mange år (pris 10-15000)" og føler ikke Kina/Taiwan/Mexico gitarene banket sammen på samlebånd til + - 5 lapper går under denne kategorien.

selv om de kan sikkert kanskje kan være spillbare. Am. Strat standard har oppgradert pickup system nå med CS micer, så der er det mye gitar

for pengene!

Er nok en grunn for at Eric Clapton og de store gutta ikke spiller på mex strat eller Squier. Dave Grohl bruker ikke Kina Epiphone men USA made Gibson

Jeg merket stor forskjell på en eks: CS Strat NOS 1960 vs Strat standard Mexico. Musikk låter best når man spiller på kvalitets utstyr. Eks: en skikkelig Marshall røramp isteden for en

transistor topp fra Behringer, det samme gjelder gitarer for min del! Sjekk gear rideren til alle musikkere som er bevist på god lyd, så tør jeg påstå det er en overvekt av de som spiller på det jeg tenker på som kvalitet. Er også en investering, en Strat CS holder seg godt i pris, ringte grossist for import i Norge og de mente eks CS strat ikke vil tape seg noe særlig hvis man legger litt penger i det. Bare en personlig mening folkens:) Lykke til med letingen! Husk Duesenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kjente musikere står på scenen foran dummies. Noe av inntekten kommer av å late som de bruker det og det merket, og det har ikke nødvendigvis noe med det de egentlig bruker.

Hvis du er så erfaren som det du presenterer deg som, burde du vite dette. Begrepet "Ghostbuilder" burde heller ikke være ukjent.

Gitarvalg går minst like på smak og behag som kvalitet når man kommer over et visst nivå.61054_1469737980201_1136143305_31263163_7305302_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel stacka mer en kulisse som hører hjemme i visse typer konserter.

Det er vel heller sjeldent at kjente musikere bruker "dummies" på konserter når de har en liten combo på scenen.

En annen ting er hva de stiller opp på i reklamesammenheng.

"Ghostbuilders" kan også være en nåværende eller tidligere masterbuilder fra Fender Custom Shop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med GunnarpåMo... Jeg har ikke sett noe slik når jeg har jobbet på festivaler rundt om landet, men kanskje behov for det når man spiller for ett folkehav på en sinnsyk stor scene.. Min link var ikke noe angrep på Mexico strater eller de som spiller på Baja, folk får gjøre det de føler for, men bare en personlig mening/tips. Skjønner bilde men, For å svare på amd, Jeg har jobbet på mange store festivaler og tv2 produksjoner, arrangert festivaler selv og vært med som crew til mange kjente flinke artister, Bjørn Eidsvåg, Turboneger, Thomas Dybdal, Åge og Sambandet+. Kan ikke alt og påstår ikke det men har vært med på en del! Spiller ikke han karen på bilde på scenen på Engl forsterker, de er jo knall, uansett om de har en "vegg" med forsterkere for det visuelle, ikke så rart at de ikke er en Behringer transistor som står bak veggen. Han er jo kvalitetsbevisst på sin lyd, vet hva han vil ha, eller tar jeg feil? Prøver bare å få frem poenget med å sette det litt på spissen. Får holde meg til spørsmålet og har bare prøvd å gi noen gode tips til en kar som ønsker en el gitar som er bra selv om det selvfølgelig en smaksak hva som er "bra", ikke noe mer enn det:) Sier fortsatt lykke til og håper han som skal kjøpe en kostbar el gitar som skal vare i mange år blir fornøyd! Flott forum:)

Endret av nors28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for all del. Som musiker har man ikke alltid kontroll over omgivelsene, men det betyr ikke at hvis man ser på hva "De store" bruker, så er det faktisk slik at man ikke alltid får det hva man tror man får hvis man er kunde, og vil "kjøpe" den samme lyden som helten. "Ghost builders" gjør jo trolig bedre jobb enn originalen, men det er da faktisk mye av poenget. Man blir lurt av utseende.

Det som står bak stacket, er neppe en Behringer til noen hundringser, det får da være måte på. Men det kan være en forsterker som artisten har spilt på i mange år, kjenner ut og inn og så videre. Mitt poeng var nå ikke å henge ut deg, eller å være slem på noe vis, men å si noe om at virkeligheten ikke nødvendigvis er slik som kan kan tro den er.

Hvis man som gitarist trenger 20 4x12- kasser på scena, i disse PA- tider, er man jo faktisk aldeles tulling. Det er da udatert og aldeles umulig å drifte, for ikke å snakke om oppmikking. Ser det tøft ut? Jepp. Uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til: Når det gjelder Gibson-gitarer, synes jeg det er gøy å få det ekstra lille man får fra et CS-instrument ifht. et standard instrument. Når det gjelder Fender har jeg lett gjennom billig-segmentet og funnet noe som funker meget bra for meg. Gibsons har sjel, Fender er trofaste arbeidshester, og jeg har ikke behov for å finne en CS-juvel fra dem... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaksak som tidligere nevnt, kommer også an på sjanger og type musikk man spiller. Enig med Audun om CS Gibson har mer sjel, vanskelig å forklare må føles, kontra en Standard, for ikke å nevne Epiphone Les Paul (made in China), påståelig igjen nå men det kan man bruke på band på ungdomskolen;) Neste gitar blir for min del en Gretch White Falcon, ferdig snakket, bare å spare opp litt først, lukter overtid på lang vei;) hehe.

http://www.google.no/imgres?hl=no&sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=TZB8tB6gXlJw1M:&imgrefurl=http://www.jftab.com/htm/john-frusciante-gear-guitars.html&docid=y8a4zuHUf4XsWM&imgurl=http://www.jftab.com/img/gear/guitar/frusciante-gretsch.jpg&w=500&h=480&ei=53i1T7fyBKn54QSJtsW9Dg&zoom=1&iact=hc&vpx=714&vpy=141&dur=4680&hovh=220&hovw=229&tx=129&ty=134&sig=117478997395919167551&page=1&tbnh=144&tbnw=135&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:3,s:0,i:76

Endret av nors28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, siden dette er et diskusjonsforum- Tore Moren bruker fortsatt Epi, og trives med det, tydeligvis. Eller kanskje han får betalt for det. Hvem vet, og det er en god del av poenget mitt.I flertall er han nok ikke.

Hvis en gitarist av en eller annen grunn skulle bli kjent, men foretrekker gitaren han fikk som trettenåring, vil han eller hun nok kunne få den gitaren, uansett hva det står på headstocken, men i de fleste tilfeller vil det stå "Fender" eller "Gibson" der i stedet for "Squire" eller "Epiphone". Eller noe helt annet, for den del.

De fleste gitarister i Morens klasse har trolig byttet til en gitar der logoen er byttet ut. Eller kanskje ikke. Det vet vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører med til historien der at mr. Moren ble tvunget til å selge sine Gibsons (han hadde to hvis jeg husker riktig) rett og slett av økonomiske grunner. Det er grunnen til at det ble Epi. Men det funker da tydeligvis mer enn godt nok for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg ikkje lest heile tråden her, så det kan hende nokon har svart det same som meg.

Å leite etter den eine gitaren ein skal ha resten av livet, blir i mine ører like meiningslaust som å leite etter ei dame for resten av livet. Greit nok, du kan prøve og teste litt forskjellig, men du finn aldri ut av det før du har tatt ho med deg heim "for godt". Sjølv om det teknisk sett er bra nok, er det ikkje sikkert kjemien er rett osv.

Så mitt råd er enkelt: Hopp i det, kjøp ein gitar du har lyst på! Ikkje tenk så mykje på kor lenge du skal ha den, berre nyt at du faktisk har den. Blir det feil, så selger du og kjøper ein anna. Det kostar kanskje pengar, men å finne "den rette" svir litt på pungen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leite etter den eine gitaren ein skal ha resten av livet, blir i mine ører like meiningslaust som å leite etter ei dame for resten av livet.

Det har jeg tenkt til. Men det er en spesifikk gitar jeg har drømt om å eie i over ti år, så det stiller seg litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg tenkt til. Men det er en spesifikk gitar jeg har drømt om å eie i over ti år, så det stiller seg litt annerledes.

Det kan kanskje funke for nokon, kanskje spesielt etter at ein har utvikla ein smak og veit kva ein vil ha. Men eg har drømt i meir eller mindre lang tid om å kjøpe alle gitarane eg har solgt! Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.