Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier + tex-mex?


abering

Anbefalte innlegg

God kveld. Mitt navn er Abel og jeg er tålig ny her på forumet. Prøvde å lete litt rundt på forumet før jeg startet en ny tråd, men har ikke funnet noen svar angående mine spørsmål. Jeg har, som mange andre, en (Fender) Squier stratocaster, ettersom dette er en perfekt nybegynner gitar. Etterhvert som jeg ikke var nybegynner lengre kjøpte jeg en Ibanez, men det har ikke så mye med denne tråden å gjøre.

Jeg har tenkt litt. Og kommet frem til to muligheter, videre livet. Om man kan si det sånn.

1. Kjøpe Fender Tex-mex pick-ups til min Squier + å intonere, i håp om at jeg faktisk kan bruke den i offentlighet.

2. Kjøpe en ny (ekte) Fender Strat, eller Tele.

Og da er mitt, kanskje dumme, spørsmål hva jeg bør velge?

Første valget er klart mye billigere, men jeg lurer vel egentlig på om noen har erfaring med Tex-mex pick-upene og om de er verdt 1000 kroner. Er vel sånn ca. det de koster. http://www.fender.co...ubType=Pick-Ups

Når det kommer til andre valget:

Jeg spiller i et rocke-band, derfor tenker jeg det hadde vært mer naturlig med enn Tele, enn en Strat, men samtidig har jeg allerede Ibanezen og jeg liker også veldig godt å spille pop, blues, John Mayer, alt mulig. Jazz. Ja, det meste.

Jeg er også klar over at en Squier aldri i verden kan ligne på noe som en ekte Fender, men i henhold til økonomien min for øyeblikket tenker jeg at det kanskje hadde vært verd å spytte i noen grunker i den gode gamle Squieren. Eller?

Beklager et langt og rotete innlegg, skjønner veldig godt hvis velger å ikke svare på grunn av at du ikke forstår noen ting. Men håper noen har noen erfaringer som de kan dele med meg. På forhånd takk.

- Abel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hva det er verdt, så mener jeg at rock kan spilles på alle slags gitarer, og jeg tror du finner flere strats og superstrats i rockeverdenen totalt sett enn du finner telecastere. Jeg er selv blitt litt tele-fan i det siste, og spiller da en telepartscaster med en Fender MIM hals. Fungerer bra, synes jeg.

Jeg tror det finnes mange gode Squier-gitarer der ute, noen like gode som "ekte" Fendere. Utfordringen med rimelige gitarer er etter min mening eksemplarkvaliteten. Du kan finne gode gitarer og mindre gode gitarer innen samme modell.

Derfor vil jeg si det slik: Liker DU å spille på din Squier? Føles den bra for deg? I så fall ville jeg tatt muligheten til å gjøre pickupbytter og setup på den selv. Når man mekker gitar blir man også veldig godt kjent med instrumentet og man får en intim forståelse av muligheter og begrensninger.

Er du derimot lei av Squieren og har lyst til å prøve noe nytt, så gjør gjerne det. Det er lite som er så deilig som en NGD. ;-)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg noen brukte kvalitetspickups, og sett dem inn i Squier'n. Vurder å bytte potmeterne også.

Dette er en modifikasjon som er reversibel hvis du senere vil investere i en dyrere/bedre modell, og beholde de gromme pickupene dine.

Som sarge sier er det stor forskjell på Squier'e, tidlige japanske er good shit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gitaren ellers er grei å spille på vil jeg anbefale deg å se på GFS pickups, disse er veldig bra til prisen og en perfekt oppgradering for rimeligere gitarer. Et sett med Strat-pickuper starter på rundt $50.

http://www.guitarfet...ickups_c_7.html

Jeg er enig i at GFS er greie pickuper til en rimelig penge, men jeg har, etter å ha prøvd både humbuckere og singlecoils fra GFS, funnet ut at jeg ikke uten videre er med på å kalle dem en "oppgradering", nesten uansett gitar.

abering: Du må reflektere over hva du evt. ikke er fornøyd med ifht. Squieren. Hva er du ute etter å oppnå? Hvor mye penger er du villig til å legge i en evt. oppgradering? Kanskje er det like greit å kjøpe en litt dyrere gitar med det samme? (Eller kanskje Squieren rett og slett er bra nok?) Man får mye bra på bruktmarkedet. F.eks. Har du Classic Player - serien fra Fender Mexico som veldig mange synes er mye gitar for pengene. "Baja" Telecaster har pickuper fra Fender CustomShop + 4 veis switching med mulighet for fasevending. Det gjør den til et rimelig allsidig instrument. Classic Player '50s og '60s Stratocaster er også vledig gode alternativer hvis man er ute etter Strat. Både Baja og Stratene som er nevnt kan man finne til rundt 4000,- på bruktmarkedet, og det er mye gitar for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baja-telen er en flott gitar, men den fete V-halsen er ikke for alle. Man skal heller ikke utelukke en Standard tele hvis man foretrekker Fenders slankere C- halsprofil. Kjipe keramiske pickuper har den, men de kan erstattes etter hvert.

Jeg er av de som liker V- halsen veldig godt, men at den er så veldig feit vet jeg ikke. Spørs naturligvis hva man sammenligner med.

I tillegg kan jeg nevne at det er Tex-Mex pickuper i Jimmie Vaughan Straten (også med V-Hals) og de låter helt glimrende i mine ører. Vintage-aktige, men en tanke hottere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Bajahalsen var i feiteste laget, men så har jeg også M-size hender og liker å spille med "klassisk" venstrehåndsteknikk. Da rekker jeg rett og slett ikke til på en slik hals. At mitt eksemplar veide minst 10kg hjalp heller ikke, selv om jeg er en høy og bredskuldret fyr. I det hele tatt føler jeg at baja-telen er noe oppskrytt inntil jeg prøver flere eksemplar.

Endret av Brötthäst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er mange som plages med en veldig tung Baja. Min er faktisk noen gram lettere enn min am. std. Nå er jo min så langt i fra original som det kan komme, etter hvert, og verre blir det, men i utgangspunktet er det en meget kurant gitar. Hadde den ikke vært det, hadde jeg ikke brydd meg med den i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Takk for mange gode svar. Nå er vel egentlig bare problemet å finne ut hva jeg faktisk vil. Livet er ikke lett ass. Uansett tror jeg ikke jeg tar noen bråe valg sånn imorgen liksom. Men skal si ifra og kanskje fylle i med noen bilder når dagen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.