Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier eller Fender


erlalv

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å utvide gitarsamlingen min med noe annet enn Gibson/Epi, og kunne tenkt meg å prøvd en Fender/Squier av et eller annet slag.. 

men denne jungelen er jo jeg nokså ubevandret i, og det er jo et stort prisspenn fra den billigste squieren til en fancy amerikansk Fender..

hva anbefales av dere med kjennskap til disse gitarene? Hvilke Squiere er det verdt å vurdere, eller er en MIM Fender bedre uansett? Har hørt at eldre Squier fra Japan kan være et godt kjøp, men som sagt, dette har jeg ingen forutsetning for å vite noe om. 

Hvis en tenker prisklasse 3000-6000, hva vil dere anbefale?

og hva bør jeg absolutt styre unna?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ingen som helst måte noe ekspert i fender verden, men har selv en Mexico Fender telecaster, og er utrolig fornøyd med den! Så er jo et prishopp ned til Mexico fra Amerikansk. Om du ser etter brukt og det er noe der til 3000-6000 er det nok som oftest Mexico om det står Fender på headstocken.
Squier har jeg personlig lite erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mer gitar for pengene enn med Squier Classic Vibe. Kjøper du brukt så har du råd til både Strat og Tele ;)

Det er vel mulig å finne en amerikansk til 6k, og det er vel per def. det beste, evt Mexico av typen Baja, Classic Player e.l. Jeg personlig ville ikke betalt prishoppet fra Classic Vibe til MIM Standard. MIM Std er godt som gull altså, så finner du en i nærheten så kan muligheten til å prøve før kjøp være verdt prisforskjellen, men jeg vet ikke om jeg synes de er noe bedre enn Classic Vibe!

Gammel Japan-Squier går for å være gode saker, men det har vel blitt såpass dyrt i det siste at det ikke er like mye gitar for pengene som det var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Duckling said:

Du får ikke mer gitar for pengene enn med Squier Classic Vibe. Kjøper du brukt så har du råd til både Strat og Tele ;)

Det er vel mulig å finne en amerikansk til 6k, og det er vel per def. det beste, evt Mexico av typen Baja, Classic Player e.l. Jeg personlig ville ikke betalt prishoppet fra Classic Vibe til MIM Standard. MIM Std er godt som gull altså, så finner du en i nærheten så kan muligheten til å prøve før kjøp være verdt prisforskjellen, men jeg vet ikke om jeg synes de er noe bedre enn Classic Vibe!

Gammel Japan-Squier går for å være gode saker, men det har vel blitt såpass dyrt i det siste at det ikke er like mye gitar for pengene som det var tidligere.

I prinsippet enig. Jeg kjøpte akkurat en Telecaster på noenlunde knapt budsjett, der det sto mellom nettopp Fender MiM Standard eller Squier Classic Vibe.

Etter litt testing endte jeg likevel opp med en Mexico-Tele, men det er ikke helt enkelt å sette fingeren på akkurat hvorfor. En stor del av det er nok at jeg innbiller meg at et Fender-merke på headstock betyr høyere kvalitet enn et Squier-merke, uten at jeg har noen for for vitenskapelig backing for den påstanden.

Det eneste store negative jeg fant med Squier-Telecasterene er at halsen på dem ser ut til å være fullstendig badet i lakk (både bak halsen og på gripebrettet). Fender-halsen var vesentlig mye mer smooth, med en mye mindre glossy finish som var merkbart mer behagelig å spille på. En omgang stålull og/eller sandpapir på Squier-halsen hadde nok hjulpet mye, men jeg likte ikke tanken på å måtte jobbe for å få en splitter ny gitar i spillbar stand.

Uansett, poenget mitt er at det er best å teste før du kjøper om du kan. Ikke bare finner du bedre ut hva forskjellene mellom merker og modeller er, men du kan også finne variasjoner mellom gitarer av samme modell. Den første Mexico-Telen jeg prøvde låt bra, men var blytung, så den hoppet jeg over. Butikken fikk inn en lik modell med samme finish kort tid etter, og den var vesentlig snillere mot ryggen :) 

 

Hva slags Fender/Squier er du ute etter? Det er ganske store forskjeller i både lyd og feeling mellom de forskjellige modellene, selv blant de fem store (Strat, Tele, Jazzmaster, Jaguar og Mustang), og det er også ganske stor forskjell i pris.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å finne ut hviken du skal velge er å ta deg en tur i butikken og prøve dem... Jeg testet Squier Classic Vibe og Mexico og USA standard modellene.

Valget mitt var egenlig enkelt etter testing, det ble en Standard Mim, jeg likte den varme tonen fra de picupene. Det beste med Mim var at pickupene låter fetere med overdrive, og passer bedre til metal og hardrock.  Squier Classic Vibe og USA modellene ble litt mer pinglite for mitt bruk.

Grei video og starte med:

 

Endret av Sove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Stratocaster USA Highway 1 er greie ( de varierer noe) og dukker opp til 4500-5500 relativt ofte .

Gamle Fender Stratocaster Mexico 1989-til ca. 1995 er bra ( hvis bånd ikke er slitt) , og kan fås til 3000-3500 .

Gamle Japan Fender Stratocastere er bra , men har ofte slitte bånd . Realistisk pris  3500-5000 .

Charvel USA/Japan "strat" syns jeg er bedre enn de fleste Fender Mex /USA ( ikke custom shop) , men er ikke ofte å finne her lenger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.