Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge gitaren. Bilder s52 og 53


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

En ting jeg tenker på er pickupkonfigurasjon. Gjerne en HB med coilsplit, og er det 3 pickups så bruk en 5 veis switch for å velge mellom dem. Disse to tingene vil gjøre gitaren mye mer fleksibel lydmessig. På super swede'n min er det coilsplit så jeg kan velge mellom HB og SC, og det synes jeg er helt genialt. Vet ikke helt om jeg har penger å bruke på en slik gitar nå, men hvis det ender opp med en litt fleksibel gitar lydmessig som er en skikkelig god player og også har bra hardware (locking tuners osv) så vet jeg at jeg kanskje ikke klarer å la vær å bla opp noen kroner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette skal bli en suksess, så tror jeg det er helt essensielt at vi IKKE prøver å lage verdens rareste gitar. Gitaren bør ha en "normal" pickupkonfigurasjon, "normal" kropp ala tele, og "normal" headstock. Mitt forslag er å lage den rimelig tradisjonell, men få en litt kul finnish på kroppen, med kanskje Gitarnorge-logoen (uten tekst), som en slags silhuett på kroppen. Først da snakker vi om en god player og en god backupgitar etter min mening.

Her er mitt forslag:

tele.png

Jeg er så uenig som jeg kan få blitt. Ingen prøver å lage "verdens rareste gitar" (og det tror jeg du vet, så det er ren stråmannsargumentasjon). Spørsmålet er vel hva som skal skille GitarNorgeGitaren fra andre gitarer. Dersom det eneste som skiller GitarNorgeGitaren fra hyllevare er en logobasert finish for GitarNorge, så er jeg ute av kabalen. Det er selvsagt moro med kul finish, men det er IMHO det minst viktige, og sikkert også det det er vanskeligst å bli enige om (godt vi har en gruppe som skal sette sammen et forslag, så kan vi mene i vilden sky).

Jeg er ikke ute etter en backupgitar med GitarNorge-logo. Jeg er ute etter en god gitar som har en god kombinasjon av features som ikke er så vanlig, og dermed får et særpreg man ikke får kjøpt ferdig overalt ellers. Jeg vil også si at modifiserbarhet er kult i seg selv. Om man under plekterbrettet har utfresninger som gjør at man kan bytte ut pickups etter egen smak, så tror jeg det er en vinner.

Interessant forslag du har, forresten. Jeg tenker da på minimalisttilnærmingen ved å ikke ha kontroller i det hele tatt, selv om det kan være vanskelig å kombinere med flere pickups på en fornuftig måte. ;) Det er en tankebane jeg ikke har vært inne i ennå, men det er en interessant mulighet å gå for noe Fender Esquire-ish. :) Å minimalisere mengden elektronikk og pickups kan jo også være med på å redusere prisen slik at man kan legge mer penger i god hals og kropp.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange meninger om hvordan GNG'en bør være. Engasjement er fint, og håper samme engasjement er tilstede når sluttproduktet er ferdig og klar for bestilling.

Jeg er enig med de av dere som vil at den skal være noe spesielt, noe som da betyr noe annet enn standard strat eller tele utførelse. Jeg tror verken det ene eller det andre, standard eller uvanlig, vil trekke til seg flere eller færre potensielle kjøpere da jeg tror det er like mange i hver leir, men jeg mener det på stas er mer sikt å ha noe som ikke er som alt annet. Dette er mest sannsynligvis en gitar som ikke akkurat vil ha den høyeste bruktverdien, for ikke snakke om at den kommer til å bli vanskelig å få solgt videre (med mindre den blir så såpass god at den faktisk får litt omtale, noe som fort kan bli tilfelle), så da er det kult at den faktisk kan få noen features som gjør at den ikke drukner i havet av tilsvarende produkter.

Selv syns jeg det hadde vært veldig morsomt med en humbucker- og single coil-utstyrt telecaster med tremolo. Da er man inne på noe som ikke er så veldig vanlig, i hvert fall ikke i den prisklassen vi vil basere oss på. Ellers er det bra å få inn GN-logoen, men kanskje ikke brette den utover gitarkroppen, men heller få lurt den smakfullt inn på headstocken, ev. som inlay som vel Greener foreslo tror jeg.

post-3232-0-20986400-1306221470_thumb.jp

Når det gjelder tanker om switching og coilsplit så kan en bucker/single coil-gitar settes opp med alskens fasing/parallell/serie-konfigurasjoner som bør tilfredstille de fleste hva toner angår. Både strat-type og tele-type toner til ting midt i mellom.

Finnishen får meg til å tanke på Hannah Montana-gitaren. :lol:

Er det noe galt i det? :lol:

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så uenig som jeg kan få blitt. Ingen prøver å lage "verdens rareste gitar" (og det tror jeg du vet, så det er ren stråmannsargumentasjon). Spørsmålet er vel hva som skal skille GitarNorgeGitaren fra andre gitarer.

Er det så viktig å lage en gitar som skal skille seg fra andre gitarer? Vel, vel, jeg tror vi trygt kan si at panelet ikke klarer å lage en gitar som både sarge ÓG davidsen vil kjøpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg det hadde vært veldig morsomt med en humbucker- og single coil-utstyrt telecaster med tremolo. Da er man inne på noe som ikke er så veldig vanlig, i hvert fall ikke i den prisklassen vi vil basere oss på. Ellers er det bra å få inn GN-logoen, men kanskje ikke brette den utover gitarkroppen, men heller få lurt den smakfullt inn på headstocken, ev. som inlay som vel Greener foreslo tror jeg.

Den var ganske kul. Har prøvd endel sånne Teleformede strat'er og de låter ofte ganske stort på grunn av det ekstra treverket i tele kroppen. Så i utgangskpunktet ingen dum ide. Bare man unngår at den blir for tung. Billig treverk er ofte veldig lett eller tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnishen får meg til å tanke på Hannah Montana-gitaren. :lol:

Ser den B)

Mulig fargen bør trekkes litt over mot ren mørk blå uten tendensen mot lilla.

Det viktigste var egentlig at jeg tenkte mørk blå, muligens metallic, og med sort burst. Enda finere synes jeg det hadde vært om treverket hadde syntes gjennom, men vet at pene tre-topper koster ekstra, så jeg valgte vekk det av kostnadsgrunner. Ellers er det litt vanskelig å se, men plekterbrettet er aluminium ;) Her tror jeg kanskje mer vanlig hvit eller sort er bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant forslag du har, forresten. Jeg tenker da på minimalisttilnærmingen ved å ikke ha kontroller i det hele tatt, selv om det kan være vanskelig å kombinere med flere pickups på en fornuftig måte. ;) Det er en tankebane jeg ikke har vært inne i ennå, men det er en interessant mulighet å gå for noe Fender Esquire-ish. :) Å minimalisere mengden elektronikk og pickups kan jo også være med på å redusere prisen slik at man kan legge mer penger i god hals og kropp.

Hehe :lol: , det var bare fordi jeg ikke fant dette i designprogrammet, tenkte meg standard kontroll som på en tele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på "prosjektgruppa": Har alle blitt spurt og sagt ja? Det er lett å bli revet med, men når det kommer bestillinger og det kanskje blir noen timers arbeid pr gitar så spørs det om alle vet hva de faktisk har sagt ja til?

Hva med ansvar for bestillinger, alt av penger (fra kunde, til fabrikant, moms, evnt lønn til de som jobber med dette, osv), kanskje det må skrives kontrakter med fabrikk, skal det opprettes et firma, eller skal alt gjøres som "vennetjeneste"....ja...alt dette her. Det er litt styr å drive butikk.

Dere må tenke nøye igjennom slike ting sånn at ikke noen kommer i heisen på noe vis, eller at folk plutselig trekker seg og så sitter en eller 2 stakkarer igjen med masse arbeid og økonomiske forpliktelser de helst ikke vil ha alene. Er det noen her som har god greie på økonomi, lover og regler som kanskje kan se på dette?

og hva med evnt support?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Support må vel forumet ta på dugnad. Det er klart at dette ikke blir som å kjøpe et produkt i en butikk. Dette vil vel klassifisere som hobbyprosjekt, og da tviler jeg på at man kan snakke om kjøpslov og slikt i tradisjonell forstand (selv om evt. produsent selvfølgelig må forholde seg til kontrakten og avtalt kvalitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-3232-0-20986400-1306221470_thumb.jp

Den var kul. :) Kunne tenkt meg mørkere blåfarge, men ellers ser den veldig spennende ut.

Trekker tilbake det jeg har sagt om at tremolo kun er for strat. Håper bare ikke noe slikt blir for dyrt.

Når det gjelder pickup-konfigurasjon, så har jeg sterkt ønske om at gitaren kommer med eller kan moddes (uten fresing i kroppen) til å ha en humbucker i bridge med coilsplit, slik at man bytte mellom sc bridge og humbucker bridge lydsignaturer.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så viktig å lage en gitar som skal skille seg fra andre gitarer? Vel, vel, jeg tror vi trygt kan si at panelet ikke klarer å lage en gitar som både sarge ÓG davidsen vil kjøpe :D

Ja, jeg mener at det er viktig at den skiller seg litt fra andre gitarer. Hvis ikke blir den bare en i mengden, og da tipper jeg den kommer den å nedprioriteres i forhold til den gitaren det står "Fender" på (ja, vi gitarister er merkesnobber). Om den skiller ut tror jeg derimot at den vil appellere på en litt annen måte enn en standard Fender-kopi.

Begrepet "player" er nevnt mange ganger, og er jo også målet med denne gitaren, men..., for de som er ute etter en "player" i standard Fender-utførelse bes se mot deres klassiske "player".

Med tanke på "prosjektgruppa": Har alle blitt spurt og sagt ja? Det er lett å bli revet med, men når det kommer bestillinger og det kanskje blir noen timers arbeid pr gitar så spørs det om alle vet hva de faktisk har sagt ja til?

Hva med ansvar for bestillinger, alt av penger (fra kunde, til fabrikant, moms, evnt lønn til de som jobber med dette, osv), kanskje det må skrives kontrakter med fabrikk, skal det opprettes et firma, eller skal alt gjøres som "vennetjeneste"....ja...alt dette her. Det er litt styr å drive butikk.

Dere må tenke nøye igjennom slike ting sånn at ikke noen kommer i heisen på noe vis, eller at folk plutselig trekker seg og så sitter en eller 2 stakkarer igjen med masse arbeid og økonomiske forpliktelser de helst ikke vil ha alene. Er det noen her som har god greie på økonomi, lover og regler som kanskje kan se på dette?

og hva med evnt support?

Jeg tror vi alle, i hvert fall jeg, nettopp kjenner på hvor lett det er å bli revet med (hjelpes, jeg sitter med en masteroppgave som skal leveres neste mandag og har absolutt ikke tid til dette).

Når det gjelder all organiseringen så aner jeg virkelig ikke hvor mye arbeid som ev. må legges i dette, men det får vi vel se. Når det kommer til det økonomiske aspektet så bør og må gitarene betales på forhånd..., men nå har det heller ikke vært snakk om å kjøre et gigantisk førsteopplag (hvis vi i det hele tatt kommer til et annetopplag), og jeg anser at i hvert fall "komiteen" er bankers, så sjansen for at vi kommer til å sitte igjen med et tosifret antall 'leftovers' er lite tenkelig.

Når det gjelder å gjennomføre dette som privatperson eller via firma aner jeg lite om, så den biten kan gjerne de med peil (RockTrond?) kime inn på.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal holde det nede på jorda foreløpig. Dette er først og fremst for morro skyld.

Vi har planer om å bestille 10 gitarer og det skal være 10 kjøpere som kjøper dem samla.

Så lenge vi betaler moms og annet vi skal, er det helt grei skuring.

Hvis vi så revolusjonerer gitarverdenen og etterspørselen blir enorm kan vi se på buissiness aspektet når den tid kommer.

Edit: Likte ideen om Tele med vibsystem, bøkker og singlecoil.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Likte ideen om Tele med vibsystem, bøkker og singlecoil.

Ja, helt enig. Blir det den, så er jeg med. Garantert. Tror faktisk ikke jeg har noe mer å tilføye til den så lenge det lar seg realisere innenfor prisen. :D

Blir det ikke coilsplit, så er det et moddeprosjekt jeg kan ta i etterkant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.