Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

mac eller pc


suzi-Q

Anbefalte innlegg

Har sett at denne diskusjonen har vart i over LAAANG tid, men har aldri liksom gidda å sjekke hva dere krangler om, helt til nå.. Har den siste tiden leita etter en genial PC laptop, M pros. 2.0, 7200rpm på disk etcetcetc. Ment å kjøre DIGI 002r og PTLE på den.. Men hadde en laaang diskusjon om MAC med en kar idag.. Har ikke gjort anna enn research i det siste :P Vurderer sterkt en Powerbook G4 17".. Mange som selger "Billig"

Etter å ha brukt sikkert 31min på å lese gjennom alle postene i denne tråden ble ting litt klarere, hjalp godt.. Yeyh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg tror det er mangel på innsikt gjennom den tråden her.

Feil. Apple er dyrere fordi de kan ta seg jævla godt betalt fordi det sitter en haug uvitende profesjonelle rundt om i verden som faktisk TROR på det pisspreiket.

Grunnen til at Mac kan ta en høyere pris er at de differensierer seg og har skaffet seg nisje med kunder som bryr seg om design, media, musikk osv. Maskinene er kraftige og laget i hovedsak for dette formålet. Stilig design gjør at maskinene apellerer enda mer til denne målgruppen. På denne måten kan de ta seg bedre betalt, og prisen gjenspeiler eksklusivitet for kjøperen.

(Sett fra en markedsførers ståsted) ;)

Hva er best? Det skal jeg ikke si noe om, og vi finner ikke svaret vi heller. Dette blir folk aldri enige om. Smaken er som baken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Innen audio- og videoredigering er ppc arkitektur generelt raskere enn x86 (en standard "pc"). Apple's macer er dyrere enn gjennomsnitt pc'n, men de er også mye raskere. Ikke tro at en 1,8GHz mac tilsvarer en 1,8Ghz "pc".

Innen audio og video kan du nærmest doble klokkefrikvensen.

I tillegg er det jo en grunn til at de proffe bruker mac ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

euph> sitter du å ruger på en mac ellerno, siden du taler mac'ens sak ? :wink:

det du snakker om at man kan installere virtuelt win xp på en mac., er nok ikke det samme som å ha en fullgod pc. Det trengs veldig mye ressurser for å holde et slikt virtuelt operativsystem igang i tillegg til det som allerede kjører. Så å kjøre heavy apps i virtual xp på mac tror jeg er no-go

jeg kunne godt tenkte meg en mac... i tillegg til pc. Laget meg en liten positiv/negativ liste. mye har vel blitt nevnt, men men...

positivt med mac:

- programmene er mer tilpasset hardware.

-kjører mer stabilt

-liten sjanse for virus og slikt.

-lekker design messig

-enklere å jobbe med for en som ikke har peil(vistnok)

negativt med mac:

-dyr i innkjøp (sett i forhold til pc av samme kailber)

-dyr dersom man skal oppgradere.

-få spill

-langt mindre programmer

positivt med pc:

-billigere i innkjøp

-billigere deler.

-enklere å tilpasse/bygge egen

-mest av spill, programmer finnes til pc

-kjører stabilt nok (for meg ihvertfall..hehe.. ikke formatert på 1 år..er heavy bruker)

negativt med pc:

-windows er kjent for å krasje

-virus og spyware problematikk

-man må holde seg oppdatert på sikkerhetspatcher.

-vanskelig å finne feil dersom noe hardware ikke er kompatibelt med annet hardware/software. (jeg måtte oppgradere BIOS for at SP2 skulle kjøre stabilt(!)

-man må kanskje være flinkere til å holde orden/renske opp i systemet og feilsøke.

selv kunne jeg godt tenke meg å gå over på mac, med de fordelene den har.. HVIS alt jeg bruker av programmer og spill hadde vært tilgjengelig.

..og det kommer nok ikke til å skje med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel også en grunn til at 2% av datamaskinene i verden er Mac mens 96% er PC'er.

Bææ... Sier noe om hvor smarte folk er... Undre meg på hva de siste to prosentene er' date=' ettersom de tilsvarer Apple's del av markedet.[/quote']

Lurer på om de har tatt med servere i den undersøkelsen eller ikke. Men 96% hørtes volsomt høyt ut. Kan være antall PC'er som er solgt, noe som utrlukker brukerer av Linus og UNIX (og sikkert en haug av andre)

Siste 2 prosentene er i såfall SUN Microsystems og noen andre. Men Sun har jo aldri appelert til noen andre enn bedrifter med STORE servere.

Det er utvilsomt noe som ikke stemmer med måten de har telt på.

(Ja jeg har lest "How To Lie With Stastistics")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de tallene tror jeg heller ikke kan være rette, siden datamaskin også inkluderer, amigaer og gamle comodore maskiner,

de er jo også maskiner som behandler data,

selv tror jeg amiga er bedre enn pc til å behandle lyd siden såvidt jeg husker den har en egen pu for lyd (cpu gpu og audio processing unit inbiller jeg meg de heter)

rett om eg har feil, noe som eg sikkert har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hovedforskjellen mellom en PC og en Mac, er at en PC er et åpent system. Dvs at alle som har lyst til å lage pc-hardware kan gjøre dette. Alt inne i en mac er det apple som lager/setter inn. Og du må sette inn mac ting hvis du skal bytte ut.

Med pc kan du velge mellom en milliard forkjsellige leverandørere i alt fra lydkort til musematter :) Og hvis du da vil ha ett rått lydkort ell. vil jeg tru at det ville bli letter å finne et til PC(?)

Bullshit. Så til de grader. Det eneste som produseres av Apple er hovedkort og prosessorer. Harddisk, ram, cd-stasjoner, skjermkort og alt annet er standard deler og produseres av tredjeparts-leverandører. Og det med lydkort: macer har også pci-sloter, usb- og firewire-innganger, så det er ikke noe problem. Men hvis produsenten ikke har laget mac-driver for produktet, så viser det bare at de er laget av råtne produsenter som ikke er verdt å kjøpe noen ting fra (les: Behringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.