Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

mac eller pc


suzi-Q

Anbefalte innlegg

Derfor er Apple litt dyrere , fordi de allerede har tatt seg av tenkinga..

Feil. Apple er dyrere fordi de kan ta seg jævla godt betalt fordi det sitter en haug uvitende profesjonelle rundt om i verden som faktisk TROR på det pisspreiket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vel, HalTan har kanskje til en viss grad rett.

Hva vet vel egentlig jeg, men jeg har en kamerat som kan litt om disse sakene. I følge ham er det en "mac-religion" blant grafikere. Det er blitt en hype. Forøvrig sier han at komponentene i Mac og Pc stort sett er like, og at det er Linux-baserte OSx som utgjør forskjellen. Men hva vet vel jeg, eller han for den saks skyld..

(Det hindrer dog ikke meg i å kjøpe Mac så fort spenna strekker til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å greie ut litt...

Det VAR en gang i tida da Mac faktisk VAR (legg fremdeles merke til fortidsformen) bedre innen grafisk produksjon, lydproduksjon etc. De dagene er døde, tro meg. Siden den gang (90-tallet) har PC dratt fra Mac på alle områder: Hastighet/kapasitet, kompatiblitet, brukervennlighet, pris og om man går inn for det, design. Det VAR en gang i tida da PC ikke var stabilt nok til å drive tunge minnekrevende applikasjoner, det VAR en gang i tida da Mac dro ifra PC på så og si samtlige punkter innen bruk av profesjonell programvare som f.eks Adobe-programmene. Slik er det IKKE lenger. Kjøper man en Mac i dag er det enten fordi man har lyst på en maskin med et annet og tilsynelatende mer "lukket" (med dette mener jeg at den gjennomsnittlige brukeren er mer beskyttet mot sine egne ugjerninger på en Mac) brukergrensesnitt, lekkert design, status eller spesielle programvarebehov (og de må være VELDIG spesielle). Personlig kan jeg godt tenke meg en iBook eller lignende, lekre saker, men det er IKKE et godt valg dersom jeg vil ha mye arbeidskraft/minne (som er alfa omega når man driver med f.eks ProTools eller Photoshop) for penga, da vil en PC i et hvert tilfelle kunne danke ut Mac'en.

Jeg skjønner heller ikke argumentet om at "det utvikler seg saktere på Mac-fronten, ergo er det ikke samme behovet for å oppgradere". Nå har det seg jo slik at det at Mac-verden utvikler seg sakte, også betyr at PC-verden drar kraftig fra i regnekraft per krone - Det at Apple ikke klarer å holde koken med PC-verden betyr vel bare at PC-verden er veien å gå dersom man trenger en så effektiv som mulig arbeidsstasjon?! Det har seg også slik at en PC er langt enklere å oppgradere (og for dermed å "holde koken") enn en Mac, som som regel må byttes helt ut. Det er heller ikke slik at Mac-programvaren "krever mindre", det er jo ofte akkurat den samme programvaren som for PC vi snakker om. Gå for Mac om du er jålete og rike og ikke minst har gooood tid når du arbeider med store filer, ellers er PC det mest prisgunstige, fleksible og allsidige alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for Mac om du er jålete og rike og ikke minst har gooood tid når du arbeider med store filer, ellers er PC det mest prisgunstige, fleksible og allsidige alternativet.

OK, siden PCen på jobben nettopp kræsjet, føler jeg behov for å svare på denne påstanded, med Mac'en min :)

Jeg er hverken jålete eller rik, og man kan diskutere i det uendelige om hva som er best osv.. Men du kan ikke komme utenom det faktum at Mac'er er stabile, og veldig lette å håndtere. Jeg er IT-Ansvarlig i en liten bedrift og det er utrolig hvor mye problemer folk har med PC'er. Meste parten skyldes uvitenhet, 90% av problemene oppstår altså mellom stolen og tastaturet. Der har Mac en stor fordel, da de har et mye mere brukervennlig operativ system. Og at det skjelden er noen hardware konflikt.

Vi har 14 PCer og 6 Mac'er, PC'ene er alltid er problem mens det ALDRI har vært noe problem med Mac'ene.

Vi har brannmur, antispyware, antivirus i hue og ræva, men av og til dukker det opp virus og drit - på PCene. Dette skyldes vel mere at det er ca 4-8% av alle maskiner på verdensbasis eller noe som er en Mac.

Jeg ga ca 20.000,- for min G4 Powerbook 15" 1.25 GHz for et år siden og når jeg sammenliknet den med f.eks. en Dell PC var den noe dyrere. Helt til man sjekker spesifikasjonene. Min Powerbook kommer med et kraftig skjermkort, 2stk Firewire utganger, utgang for ekstern skjerm, 2stk USB2 porter, DVD-brenner, integrert Bluetooth, integrert Airport Extreme kort (for trådløst surfing), osv osv.. Når jeg "bestilte" en Dell og la til all den ekstra hardware'en kom jeg på langt over 20.000,- Men selvfølgelg kan man bygge en PC fra bunnen av for en veldig billig penge, om man har peiling, for det er jo langt flere leverandører på hardware her, men da skal man holde tunga rett i munn, for ikke å kjøpe et hovedkort som kræsjer med lyd/skjermkort, osv osv.

Jeg har både Mac og PC både på jobb og hjemme, og har ikke tenkt å hive PC'en ut av vindu selv om den ikke brukes så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DonGlenn: Om du er på utkikk etter et OS som er stabilt og sikkert, og som kjøres på pc...Ja da går du for linux.

Er selv lærling på en it-avdeling. Vi bruker hovedsaklig pc, men vi har en god del mac`er også. (G3 & G4) Du tar deg kanskje litt nær av dette, men Mac er SÆRT! Spesielt OS 9.2! Kan ikke ta i bruk OS X pga det er ikke så kompatibelt med de sære programmene som kjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac er veldig sært, det er jeg enig i. Men det er stabilt! Linux har jeg aldri satt meg noe særlig inn i, bare hørt at det er veldig vanskelig å installere drivere osv hvis du ikke har peiling.

Jeg begynte ikke å bruke Mac før OSX kom på markedet for et par år siden, og jeg har aldri vært veldig avhengig av å bruke OS Classic programmer osv.

Jeg bruker stort sett de programmene som følger med, Garageband, iPhoto osv osv med noen få unntak som Photoshop og MS Office osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken jålete eller rik' date=' og man kan diskutere i det uendelige om hva som er best osv.. Men du kan ikke komme utenom det faktum at Mac'er er stabile, og veldig lette å håndtere. Jeg er IT-Ansvarlig i en liten bedrift og det er utrolig hvor mye problemer folk har med PC'er. Meste parten skyldes uvitenhet, 90% av problemene oppstår altså mellom stolen og tastaturet. Der har Mac en stor fordel, da de har et mye mere brukervennlig operativ system. Og at det skjelden er noen hardware konflikt.[/quote']

Jeg tror (?) jeg poengterte dette i innlegget mitt også: Mac egner seg til "uerfarne brukere som må beskyttes mot seg selv", og PC, opplever jeg i hvert fall, fungerer best for de som vet hva de driver med, dette er gjerne også den samme typen bruker som vil ha kapasitet til og behov for oppgraderinger og PC'ens fleksibilitet. Mener jeg...

Jeg ser absolutt fordelene ved en Mac, jeg bare "sier ifra" at Mac på mange måter er fryktelig oppskrytt hva kapasitet, og hvis man er tung bruker, stabilitet angår. Jeg har selv hatt noe problemer med Mac, og tro meg, når det først går til helvete, så går det til HELVETE. Det er her jeg savner PC'ens felksibilitet ovenfor avanserte brukere.

Jeg ga ca 20.000,- for min G4 Powerbook 15" 1.25 GHz for et år siden og når jeg sammenliknet den med f.eks. en Dell PC var den noe dyrere. Helt til man sjekker spesifikasjonene. Min Powerbook kommer med et kraftig skjermkort, 2stk Firewire utganger, utgang for ekstern skjerm, 2stk USB2 porter, DVD-brenner, integrert Bluetooth, integrert Airport Extreme kort (for trådløst surfing), osv osv.. Når jeg "bestilte" en Dell og la til all den ekstra hardware'en kom jeg på langt over 20.000,- Men selvfølgelg kan man bygge en PC fra bunnen av for en veldig billig penge, om man har peiling, for det er jo langt flere leverandører på hardware her, men da skal man holde tunga rett i munn, for ikke å kjøpe et hovedkort som kræsjer med lyd/skjermkort, osv osv.

Herre min hatt, jeg er ikke enig. Å gi 20.000 for en G4 P-Book fremfor en nesten dobbelt så rask PC (det finnes andre alternativer enn Dell, og det skal nevnes at Dell er SVINDYRE på oppgradering av standardmodeller, jeg mener, 1000 kr for 256 mb RAM???! Det er nok det de tjener fett på...) er ikke veldig prisgunstig i mine øyne, men for all del, man kjøper seg nok en del fordeler også. Samtidig er jeg glad i Powerbook- og iBook'ene, bare så det er sagt, veldig fine maskiner. Når det gjelder å kjøpe "kompatible" PC'er så er det kun en halvveissannhet du presenterer. Per i dag kan du kjøpe ypperlige og godt utprøvde maskiner for priser LANGT under Mac'en, enda billigere blir det å bygge/oppgradere på egenhånd.

Jeg har både Mac og PC både på jobb og hjemme, og har ikke tenkt å hive PC'en ut av vindu selv om den ikke brukes så mye.

Er et viktig poeng at begge deler er gode valg, til sine bruk, jeg vil bare forsøke å avlive myten om at Mac er så forbanna mye bedre til lyd- og bildeproduksjon, det er rett og slett ikke sant lenger. Forresten sikler jeg på en iBook. :-] Ha en ellers god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns macen er pen jeg :)

luksuuuus .. hehehe ..

liker airport extreme også jeg..

det er noe ved denne maskinen som bare er smoothere enn en laptop pc. fine greier , jeg er svært fornøyd , selvom jeg har veldig lite programvare på den at the moment.

Nilseefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.