Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

mac eller pc


suzi-Q

Anbefalte innlegg

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

jeg er enig i det du sier med hp, men dell er faktisk den eneste ferdigpc'en jeg stoler på

Trodde jeg og, helt til jeg kjøpte en.. :lol:

Men for øvrig: Ofte har folk som bygger egen pc mer peil på data, og får dermed satt opp et mer stabilt system/klarer å fikse eventuelle problemer selv. Men har egentlig motsatt oppfatning av deg hkh, da de fleste vennene mine som har bygd egen pc har bare problemer. Kommer uansett veldig mye an på hvordan en bruker pc'n..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje vennene dine ikke har peiling på kossen man skal bygge pc? bare en tanke...

Men for de som ikke helt vet hvordan man fester en cpu og hvilke kabler man skal plugge i hard disken, så finnes det jo mange nettbutikker som bygger pcen for deg. multicom er et bra alternativ.

Jeg kjøpte pc-deler fra Komplett data for 2 år siden og bygget selv, og den er faktisk fremdeles en ganske god pc. Jeg har heller ikke hatt noe særlig med problemer med den, ikke noe jeg ikke har kunnet fikse selv ganske enkelt.

Valg av operativsystem kan ha en del å si. Før kjørte jeg Windows xp, og det har fungert ganske greit. Men for noen måneder siden synes jeg det ble skikkelig ustabilt. (kan sikkert ha noe med at jeg ikke laster ned windows update pga den trege modemlinjen min)

Dette irriterte meg, så jeg prøvde windows server 2003. Jeg opplever det som mye mer stabilt enn xp og trives bedre med pcen min. Server operativsystemer må jo også være mer stabile, siden det er litt mer stress at serveren til en bedrift bryter sammen enn at en liten hjemmedatamaskin får et systemkræsj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg nettopp bestilt denne pc'en på hjemmepc avtale

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...=nodhsdimen&v=d

med P4 3.4 ghz cpu, 2 gb ram, 2x250 gig harddisk i RAid, og et fett radeon x800xt 256 mb skjermkort og 2 19" flatskjermer. Hard dell både på jobb og hjemme, både bærbart og stasjonært og ikke opplevd noe tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg nettopp bestilt denne pc'en på hjemmepc avtale

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...=nodhsdimen&v=d

med P4 3.4 ghz cpu, 2 gb ram, 2x250 gig harddisk i RAid, og et fett radeon x800xt 256 mb skjermkort og 2 19" flatskjermer. Hard dell både på jobb og hjemme, både bærbart og stasjonært og ikke opplevd noe tull

Du, min gode mann, er en heldig djevel.

Den maskinen kan rendre hva som helst i LE på null komma svisj.

Og to flatskjermer...

Siden jeg er for lat til å åpne linken vil du kanskje dele hva herligheten kom på?

EDIT: Tenker da på med skatten du sparer på hjemmepcordningen trukket fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes dell tar unødvendig mye for oppgraderingene.

De har kanskje en grei pris på de grunnmodellene de reklamerer med, men når du konfigurerer selv og skal ha større hard disk og mer ram og sann, så betaler du mye mer for det enn det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du Mac begynner du liksom på 0.

Det er noe HEEELT annet en pc og det er jo ikke like kult hvis du skal bruke den til musikk at du må lære deg alt som har med pcen å gjøre på nytt igjen.

Jeg ville valgt pc, også fordi som noen sa her: Den kan brukes til så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du jobbe er mac 100% best! Mye mer stabilt system! Mac er jo ment først og fremst som en jobbpc, ikke til spill og slikt tull!

Skulle likt å se at windowsen krasjer akkurat i det du skal til å lagre den ferdiginnspillte låta! Macen fungerer fjell hele veien igjenom! ;)

HA! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Mac, og ville anbefale andre å gjøre det samme. Laptopen jeg sitter på nå restartet jeg for 3-4 uker siden, da jeg innstallerte et program som krevde restart. Kræsj har jeg aldri opplevd. Nå er det ikke slik at windowsmaskiner ikke gjør annet enn å kræsje heller, men det skjer, maskinen blir ikke noe en kan stole på at alltid vil fungere.

Operativsystemet er mer logisk oppbygget, og det tar ikke lang tid å venne seg til. Det aller meste av ting du kan tenke på å plugge i Macen vil fungere, det finnes dog selvfølgelig noen sære windowsløsninger, akkurat som det finnes noen sære macløsninger. At du i det hele tatt vurderer Mac tyder på at en ikke har så alt for mye bruk for disse, så det skulle ikke bli noe problem.

For meg teller design også en god del, og der har ikke x86baserte maskiner stort å stille opp med mot Apple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Mac G4 Powerbook med Echo Gina 3G firewire eksternt lydkort.

Jeg er ren hobbymusiker og er ei real kløne med programvaren, men jeg lærer vel... Så musikkdelen kan jeg egentlig ikke svare på.

Det jeg tenkte jeg skulle dele med dere er noe som tydeligvis er litt i det blå: hva en Mac EGENTLIG ER! Jeg går i dag informatikk på blindern og tuller med programmering. Har brukt PCer siden 91 og tok en råsjangs og bytta til mac rett før jeg skulle begynne å studere..

Men det er noen fordommer ute og går her...

Programvare er kanskje den største bekymringen..

Ikke noe problem. Jeg var veldig bekymret for å få tak i programvare, men det har vist seg å være en lek! MacOSX er basert på Unix, men har beholdt Macs sterkeste kort: brukervennlighet! Dette betyr at det er enkelt å få tak i tredjepartsprogramvare som kan gjøre så utrolig mye nyttig! Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, men et program jeg bruker heter Quicksilver og det bruker jeg hver ENESTE gang jeg skal starte et program/åpne en mappe/kjøre en playlist osv osv... Ved å trykke "apple"+space popper det opp et lite halveis gjennomsiktig vindu som viser en forstørrelse av et ikon, og så kan jeg begynne å skrive hva jeg vil at Quicksilver skal starte og etterhvert som jeg taster inn bokstaver eller no ekskluderer quicksilver alt som ikke passer og ved å huske hva jeg har brukt oftest kommer det programmet som det er mest sannsynlig til å dukke opp inntil jeg har trykket noe som ikke passer... Jeg trenger altså ikke klikke på noen ikoner eller noe.. Skal jeg bruke f.eks text editoren jeg programmerer i som heter Eclipse trykker jeg apple+space og skriver ec og trykker enter. Det er nok. Neste gang holder det med e dersom jeg ikke har kjørt andre applikasjoner som begynner på e... Detter er et eksempel på tredjepartsvare jeg har maskina FULL av!! Msn klienten min heter adium og der kjører jeg samtidig med mine venner på yahoo, aol, msn og mange flere jeg ikke husker nå i farta! Jeg har et program som går gjennom et skript hver dag, et hver uke, og et hver måned for å "renske" systemet. Dette innebærer at maskina ikke blir noe "redusert" av å stå på samme hvor lenge! jeg har ingen betenkeligheter med å la den lille laptopen (12 tommer...) stå på i femti dager kontinuerlig! Den klarer det helt fint... Restarter kommer med oppgradering av enkelte programvarer. Men for å komme tilbake til programvaren så er det jo ikke tredjeparts program man JOBBER i.. Vel.. Microsoft Office for Mac er BEDRE en til windows! Og syns du office er for dyrt så trenger du ikke engang å piratkopiere det... Det ligger nemlig mange flotte GRATIS kontorpakker ute til Linux og Unix som er porta til Mac og fungerer minst like bra som Office... Jeg bruker OpenOffice og har aldri savna noe! Tekstbehandling, regneark og presentasjon.. U name it!

At Mac har basert sitt nye operativ system innebærer også en god nyhet for de som vil spille på en mac... Det er nemlig blitt langt enklere å porte spill så nå kommer de på løpende bånd til mac også!

Bare så det er sagt: Doom III ble laga på mac, bla demonstrert på mac første gang, og eneste grunn til at det ikke kom ut til mac først er av markedshensyn... Xbox 2 vil faktisk omtrent VÆRE en mac!!! Den vil ikke ha x86 cpu som alle WinPCer men ha en PPC-struktur (Mac-systemet altså...) og spillene som Microsoft SELV lager, blir gjort på Apple Macintosh Powermac G5s!!! Sjekk det opp om dere tviler.. Fakta... Så langt skal jeg innrømme at det ikke er mange spill til mac. Lyd er kort og godt ikke noe problem... Godt nok å si at alle effekter i Ringenes Herre kommer fra Macer?

Og man trenger ikke være bekymra for å bytte i frykt for at man ikke skal klare overgangen til et nytt OS... OSX er langt mer ergonomisk, mer intuitivt og sikrere... Jeg gambla som sagt og kjøpe meg min første Mac august rett før jeg skulle begynne å studere data på universitet!! Og jeg har enda ikke angra!! Jeg har som sagt våsa med PCer siden 91 og må bare si at etter noen måneder med Mac føler jeg meg langt tryggere og sikker en jeg noensinnehar gjort med Win!! Mac er bare TRYGT! Du kan ikke fucke opp ting uten å aktivt gå inn for det og vite hvordan du gjør det!! Allikevel er det så åpent og fritt at om du vil forteller og hjelper maskinen deg gjerne med å gjøre det!! Du trenger ikke jobbe MED maskinen, du kan konsentrere deg om å jobbe PÅ den! Stor forskjell!

Det er også mangemange detaljer som gjør at alt virker så forbanna kompetent!! f.eks er det ikke søketid på filer.. Den er lynrask og henger seg ikke i prosessen! Det drar omtrent ikke prosessorkraft å lete fram hvasomhelst fra hvorsomhelst! Og det skjer umiddelbart! Man får en førsteklasses mp3-spiller/ripper bakt inn i OS.. iTunes er helt superb i måten det katalogiserer alt for deg og man trenger aldri bry seg med å lage mapper og sortere og sånt.. Det klarer faktisk iTunes å gjøre! Og etter 22.3gb med musikk har den enda ikke gjort feil!

Mac er IKKE entusiastmaskin! Den passer til enhver bruk bortsett fra de som bare vil spille eller de som vil tweake mye på maskinene sine... Apple er en bedre hjemmePC fordi den ganske enkelt er idiotsikker! Et program KAN ikke på virke et annet dersom du skulle være så uheldig at det henger eller låser seg. Det eneste man risikerer ved å tvangsavbryte det er å miste arbeidet man gjorde i nettopp det programmet, men en slik lås vil skyldes programmet i seg selv og ikke OSet... jeg kan ikke få understreket hvor glad jeg er for at jeg bytta!!! Jeg tvilte også, men en kompis av meg som hadde kjøpt seg en ny mac la en dag sin iBook i armene på meg og sa jeg skulle få tulle med den så mye jeg ville og se om jeg fant noen "feil"... Og gjett hva... jeg blåste 16000,- på en 12" (Den stive prisen skyldes oppgraderinger i hardware... 1,5gb ram 80gb hd og sånt... Du får den til 10 000,- ) Og har ikke angra et sekund... Spørsmål om mac? Fyr løs!

EDIT: Skulle bare føye på at det er innebygd trødløst nettverk 54mbps, firewire, USB2.0 mini dvi til LCD-skjermer og det følger med omformere til VGA dersom du skulle ønske det... Dualskjerm modus er ikke noe problem å sette opp og langt enklere en på win å bestemme HVA som skal vises i hvilken skjerm. Fildeling i nettverk i Windows er ingen bekymring. Er en mac i nettverk så finner den selv ut av alt... Multiplayer er ikke noe problem i de spillene som finnes til mac. Bruker timesvis på UT04 i LAN og på nett. EN anna veeeldig kul finesse er at det spiller ingen rolle om TP kabelen din er twista om du er plugga rett i en anna PC/Mac.. Macer twister nemlig selv :) du kan koble en twista tp i en hub om du ikke har anna og macen vil "twiste" den tilbake uten problem.. Hardware? ikke noe problem.. Jeg GARANTERER at enhver printer, scanner, digitalkamera, mus, tastatur, joystick eller HVA funker!!

DET ER IKKE LENGER NOE KOMPATIBILITETSPROBLEM!!

Hva å lage musikk angår så er jeg som glad amatør fornøyd, men kan ikke svare for store og tunge operasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.