Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk vs. image/live-prestasjon


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

For å gå inn på topic igjen: Mange romantiserer rebellen og hevder at rocken er rebelsk. en gang i tiden var den det. Men nå er rocken en veletablert musikkform, og det rebelske er bare rebelsk i kontekst av at noen lar seg sjokkere av det. Man trenger ikke være rebell for å spille metall eller andre former for rock.

Detter er vel grunnen til at noen band går lengre og lengre i mer ekstreme uttryksformer, for å fortsette å rebellere og sjokkere, når uttryksformer som tradisjonell rock og metal blir allment akseptert. Et eksempel er jo når svartmetallscenen blomstret i Norge, med råere, mer vanskelig tilgjengelig musikk, og åpen forrakt mot kommersialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 245
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skyter litt i hytt og gevær her - og i en såpass løssluppen diskusjon som dette har blitt tillater jeg meg å bomme litt jeg også :)

Når det er sagt åpnet du med: "Spør du meg, har rock og metal aldri handlet om å være moteriktig." - jeg våger å påstå att dette er feil - noe du kraftig underbygger i det siste innlegget dit, der du forklarer mye av grunnen til at band kjører image - ikke for opprørets del, men for å treffe målgruppene sine (og de blir dermed moteriktige).

Skyter som regel før jeg spør selv, så det å bomme er lov :P

Jeg står fremdeles ved utsagnet om at rock og metal aldri har handlet om å være moteriktig. Denne underbyggingen du sikter til har et vesentlig poeng i innledningen av avsnittet;

Når det er sagt er det fra et markedsføringsmessig perspektiv en helt klar fordel å skape en identitet

Jeg ser ikke hvordan det å skape seg et image er å være moteriktig? Ingen kan vel kalle Angus Young for moteriktig fordi han går med skoleuniform på scenen? Men image, det har han definitivt - langt utover SG'en ;)

Klart, det går an å skape band og skrive musikk utelukkende for å treffe et allerede eksisterende marked, og på den måten tjene noen kroner. Dette var blant annet forsøkt på 80-tallet med Gogmagog :P Men ja, det går an, og det har nok blitt gjort. Det betyr ikke at det er verken rock eller metal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvordan det å skape seg et image er å være moteriktig? Ingen kan vel kalle Angus Young for moteriktig fordi han går med skoleuniform på scenen? Men image, det har han definitivt - langt utover SG'en ;)

Jeg er blodfan av AC/DC, men har valgt å holde dem utenfor denne diskusjonen så langt. Grunnen er at AC/DC og Angus Young skapte sitt image for flere tiår siden. Skoleuniformen var rar og teatralsk den gang, men holder man på et image lenge nok, så blir det omsider en identitet.

Dette har ikke noe med mote å gjøre. Det er snakk om at man bruker et kostyme over så lang tid at det blir en identitet.

Dette synes jeg er interessant, men etter min mening er det ikke noe godt råd til unge band, fordi det er så mange dårlige kostymeideer for hver gode ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er interessant, men etter min mening er det ikke noe godt råd til unge band, fordi det er så mange dårlige kostymeideer for hver gode ide.

Godt poeng dette, også det med det teatralske. Tror ikke så mange andre band kunne hatt en 3-4 meter høy dukke med et grotesk glis vandrende rundt på scenen og kommet unna med æren i behold enn Iron Maiden, for å si det sånn. Derimot syns jeg det er urovekkende få band som tør å satse på show når de står på scenen - "uniform" i form av ansiktsmaling, fete klær, nagler osv - ja. Pyro hos noen, men likevel hos så få at man blir happy hver gang man ser det. Lysshow som er tilpasset bandet er like sjelden. Sceneprops? Nesten aldri.

Eksempel:

Mange vil nok synes det er litt teit om bandet går på scenen på sin tredje gig og har et kranie oppå hver amp, eller at bandet går med skjelettdrakter eller noe slikt. Noen vil gjerne fremdeles synes det når bandet har gjort det samme de siste 13 giggene. For dem som følger bandet derimot, vil det begynne å bli en del av det man forventer, og kanskje bli skuffet om det ikke dukker opp. Det har med å bygge identitet å gjøre, og om bandet står samlet om å satse litt, tror jeg ikke det spiller noen rolle at det er et ungt band. Det handler like mye om å skille seg ut for dem, som for andre mer etablerte band.

Kort oppsummert ville jeg nok anbefalt å gå frem slik (dette er på ingen måte ment som noe annet enn synsing):

1. Få sangene til å sitte, og helst så godt at man slipper å stå å stirre ned på halsen gjennom hele låta.

2. Fyr opp noen speil på øvingslokalet og se på dere selv når dere øver. Øv på å bevege dere mens dere spiller, tørr å være i bevegelse!

3. Spill LIVE. Og ha i bakhodet at de som er publikum, har kommet for å få en opplevelse. Gi dem akkurat det :-) Og om bandet mener at uttrykket inkluderer sceneprops, kostymer, sminke, pyroeffekter, lys, whatever - ja så sett sammen en opplevelse som har de elementene DERE mener bør være der for å gi den opplevelsen dere ønsker å gi.

Når låtene sitter i fingrene, er det lettere å slippe seg løs og tørre å levere mer av seg selv på scenen - og det er da det begynner å bli virkelig morro å oppleve bandet. Syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Musikken er alltid viktigst og ALDRI vær en sell out som gjør som management mener dere skal gjøre for dette er "inn" og "kult", kjør deres stil og da også utrolig kult med gode live prestasjoner, halve poenget med å se et band live er jo å se at de har det gøy på scenen!!

Det er ikke så mye som skal til, litt løping rundt på scenen og noen litt kleine (som selvfølgelig blir megakult når du står på en scene) moves og det blir dødsfett å se på live. Energi på scenen smitter publikum og derfor synes jeg at det er viktig å ikke bare stå stille og spille på scenen. :lol:

Hvis du bommer på en streng live så bryr ingen seg om det hvis du har hoppet rundt eller gjort noe headbanging med beinet på monitoren B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken er alltid viktigst og ALDRI vær en sell out som gjør som management mener dere skal gjøre for dette er "inn" og "kult", kjør deres stil og da også utrolig kult med gode live prestasjoner, halve poenget med å se et band live er jo å se at de har det gøy på scenen!!

Det er ikke så mye som skal til, litt løping rundt på scenen og noen litt kleine (som selvfølgelig blir megakult når du står på en scene) moves og det blir dødsfett å se på live. Energi på scenen smitter publikum og derfor synes jeg at det er viktig å ikke bare stå stille og spille på scenen. :lol:

Hvis du bommer på en streng live så bryr ingen seg om det hvis du har hoppet rundt eller gjort noe headbanging med beinet på monitoren B)

Er stort sett helt enig. Samtidig er det enkelte ting som bare ser teit ut, ofte fordi innøvde moves sjelden ser spontane ut, og ofte virker malplasserte

Denne er (etter MIN mening) et eksempel på teit:

http://www.youtube.com/watch?v=nQVpITyOdc8

Sjekk f.eks. de koordinerte aerobic-gitarøvelsene på 0:58, eller tilsvarende aeraobic-inpirerte løping på stedet på 2:53.

Ellers skjønner jeg ikke hva som er kult med å se ut som du forsøker å drite ut en forstoppelse mens man lar gitaren nesten skrape i gulvet. Mulig jeg begynner å bli gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Video*

Haha, takk for å legge ved videoen, jeg ler fortsatt :lol:

Er helt enig i at innøvde moves er teit, man tar det naturlig som det kommer... Det jeg mente var at selv om man gjør litt kleine moves på scenen så ser det kulere ut enn å stå stille og hvis det er litt klisjébevegelser som skal til for å bli komfortabel med å løpe rundt på scenen så er det helt greit. Selv er jeg mer at jeg tar det som det kommer dvs. løpe rundt, danse osv :lol: Gleder meg til å stå på scenen igjen kjenner jeg nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vil ikke akkurat mene at det å skille seg ut eller å ha langt hår er en trend. Nå til dags tør jo ikke ungdommer å skille seg ut. De gjør akkurat som vennene sine og de prøver å se like ut. Noen skiller seg da ut, og takk og lov for det.

Jeg ler :P

Det du sier er at ingen tør å skille seg ut, men noen gjør det. Er det ikke nettopp derfor det kalles å skille seg ut? Om alle "skilte seg ut", hva hadde vært å skille seg ut da? Personlig syns jeg ikke det er noen stiler som er mer "uniformerte" enn metal-stilen. Ser man en fyr med langt hår og naglebelte, så er det liksom ikke tvil om hva musikk han hører på. Hvordan ser en som hører på jazz ut? Ikke missforstå, jeg har sansen for både langt hår og metal-stilen. Har selv hatt langt hår mange ganger, og sparer til langt nå as we speak. Men altså, det å si at men ikke kan høre på et metal-band fordi de ikke har langt hår må jo du også se er idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.